343 Industries visade nyss upp Halo 5: Guardians i form av en rad av olika klipp i samband med deras evenemang HaloFest. Och det är inte helt orättvist att säga att spelet ser ut att stå för den största förändringen serien har sett sedan dess uppkomst.
Sju nya (eller omgjorda varianter på gamla) spartanförmågor har introducerats till Halo 5: Guardians och en snabb överblick över dessa ser du här nedan. Värt att nämna är att dessa förmågor är permanenta tillskott till den övergripande verktygslådan, precis som "dual wielding" var i Halo 2, och är således inte valbara "armor abilities" som vi sett i Halo: Reach och Halo 4.
Thruster Pack: Vi har sett detta händiga verktyg som en armor ability i Halo 4 (som i sin tur var en vidareutveckling av "evade" från Halo: Reach) men återvänder i Halo 5: Guardians som en fundamental del av grundmekaniken. Dessa små ryggraketer används bäst för att snabbt komma in bakom skydd i en knivig situation. Den behöver kylas ner mellan användningarna så den ska inte gå att "spamma".
Ground Pound: Detta är ganska exakt precis vad det låter som. Du hoppar upp i luften och drämmer ner med hela din kroppsvikt i marken för att skada fiender som råkar befinna sig i din väg.
Clamber: Denna förmåga låter dig snabbt klättra upp för kanter i din omgivning vilket kommer väl till pass när ditt hopp inte riktigt räcker till.
Slide: Ytterligare en rätt självförklarande förmåga. När du kommit upp i fart kan du glida in bakom skydd, något som vi uppskattat i spel som Crysis 2.
Charge: När du springer mot en motståndare och trycker på "melee"-knappen tacklar du denne och orsakar massiv skada. Detta dödar bara omedelbart om träffen kommer bakifrån, som med vanliga slag.
Sprint: En återkommande funktion från senare titlar ur serien. I samma veva som att möjligheten att springa bekräftades av 343 Industries i natt poängterade de att de är medvetna om att vissa älskar funktionen medan andra hatar den. Därför har de försökt balansera ut det genom att förhindra din sköld att laddas upp medan du springer. Så den som vill se till att överleva får gott sakta ner och återhämta sig.
Smart Scope: Den mest kontroversiella nyheten för Halo 5: Guardians är att alla vapen numera har en zoom-funktion (något som på engelska kallas "aim down sights", vilket populariserades av Call of Duty-serien). Viktigt att notera är dock att man skjuter precis lika träffsäkert utan att sikta in så det behandlas inte alls som en nödvändighet. Blir du dessutom träffad medan du siktar på detta vis dras du direkt ut zoomen, precis som i föregående titlar.
Vad tycker ni om dessa nyheter? Är detta rätt väg att gå, är det helt åt skogen eller är ni kluvna? I december kan alla som äger Halo: The Master Chief Collection testa på beta-versionen av Halo 5: Guardians själva. Betan ska innehålla sju banor, tre olika lägen och samtliga vapen.
Så fort vi får tag i klippen som visar allt detta i rörelse kommer vi såklart återkomma.