Svenska
Gamereactor
nyheter
Crackdown 2

Vi snackar Crackdown 2

Gamereactor har intervjuat Ruffian

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vi har fått oss en snack med Billy Thomson, creative director på det kommande Crackdown 2. Läs vad han har att säga om uppföljaren till en av de största överraskningarna från 2007.

Gamereactor: Vilka förväntningar måste ni leva upp till när ni gör en uppföljare till ett så populärt spel som Crackdown?

Billy Thomson: Oj, det finns så mycket olika förväntningar att jag undrar om vi verkligen kommer att kunna infria alla. Jag tror vi kommer kunna leva upp till det mesta, men allt är nog helt enkelt inte möjligt. Vi har valt att ta Crackdown-serien i en annan riktning än det första spelet som, även om det påminner om originalet, förändrar spelbarheten. Det förändrar dock inte det faktum att vi ändå siktar på att leverera en riktigt grym spelupplevelse som ändå känns Crackdown. Förhoppningsvis kommer seriens fans tycka att vi lyckats. Och när vi läser på spelforum känns det som att det vi valt att förändra går i linje med vad folk velat att vi skulle förändra. Det inkluderar bland annat utökade multiplayer-möjligheter där man nu kan spela co-op på fyra personer mot två i originalet, nya förmågor som exempelvis Wing Suit, fordon som helikoptrar, nya leksaker, nya fiender och en utökning av lekstugan Pacific City.

Gamereactor: Hur bär ni er åt för att lägga till extra innehåll till "Crackdown-formulan" och samtidigt hålla er inom ramarna?

Billy Thomson: Först och främst var vi tvungna att definiera ramarna för oss själva, men med tanke på att en stor del av oss på Ruffian jobbade med originalet var det en ganska enkel process. Vi ville försäkra oss om att spelaren själv skulle få bestämma över sin väg genom spelet, användandes deras egna metoder, deras egna strategier och deras egna story. Att introducera nytt gameplay, nya uppdrag och ett nytt flöde till Crackdown-fundamenten var betydligt svårare. Vi hade några tuffa strider, men tror oss ha lyckats med att ta fram en helt ny, belönande men ändå distinkt Crackdown-upplevelse.

Gamereactor: Även om flera av era medlemmar har jobbat på original-Crackdown, vad betyder det för er som ny utvecklare att jobba med ett så stort projekt som en uppföljare till Crackdown 2 som erat första projekt?

Billy Thomson: Det betyder såklart massvis för oss och för Ruffian är det nästan för bra för att vara sant att som första projekt få jobba med vad som kanske är den mest unika spelupplevelsen som går att få till Xbox 360. Vi var inte alls förberedda på det enorma mediala intresse som följde efter sommarens E3-utannonsering och det vore lögn att säga att vi inte känner av pressen. Vi är inte oroliga dock, vi har ett fantastiskt talangfullt och engagerat gäng hos oss som inser vilka möjligheter det här spelet ger oss. Vi älskar utmaningen och slår alla förväntningar, gång på gång.

Gamereactor: Finns det något område där du anser att Crackdown fortfarande gör saker bättre än andra spel som inspirerats av det, och hur hoppas du på att kunna förstärka dessa egenskaper?

Billy Thomson: Jag tycker det är fel att säga att Crackdown gör vissa saker bättre; varje sandlådespel idag är fantastiskt på sitt eget sätt. Att göra ett sådant spel handlar mycket om balans. Får man mer av något, blir det mindre av något annat. Alla sandlådespel har tagit sin egen riktning i den riktning utvecklarna önskar. Vi fokuserar på att göra Crackdown 2 bättre, och det innebär fler leksaker och sandlådefunktioner, men inte att kopiera vad andra redan gjort. Det är inte vad Crackdown 2 alls handlar om.

Crackdown 2Crackdown 2Crackdown 2Crackdown 2
Crackdown 2Crackdown 2Crackdown 2Crackdown 2

Relaterade texter

Crackdown 2Score

Crackdown 2

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Ruffian Games har tagit över utvecklingen av Crackdown och utvecklat konceptet med de övernaturligt mäktiga agenterna i Pacific City... Läs vår recension av Crackdown 2!

0
Nu är Crackdown 2 gratis till Xbox One

Nu är Crackdown 2 gratis till Xbox One

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Som du kanske minns, värmde Microsoft upp inför Crackdown 3-lanseringen genom att göra Crackdown gratis att ladda ner till Xbox One. Nu har de även gjort detsamma med...

6
Crackdown-serien "viktig" för Microsoft

Crackdown-serien "viktig" för Microsoft

NYHET. Skrivet av Jonas Elfving

Phil Spencer, som har titeln corporate vice president på Microsoft, har sagt att han gärna skulle se ett nytt Crackdown-spel när tiden är mogen. "Crackdown is important...

7
Mer Crackdown på väg till Xbox One?

Mer Crackdown på väg till Xbox One?

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Uppmärksamma Neogaf-besökare noterade något anmärkningsvärt under Microsofts Xbox One-utannonsering igår kväll. I bakgrunden på dashboarden under presentationen kan man...



Loading next content