Bungie har gett spelsidan 1up en intervju angående Halo: Reach multiplayer och vad vi kan vänta oss från betan. Förutom att man berättade massor av nya spännande detaljer, visades även några nya bilder. Här är en kort genomgång av spelsätten du hittar i betan.
Headhunter: Ett spelsätt liknande Oddball där spelare tappar dödskallar när de dör. Målet är att plocka upp så många dödskallar du kan och returnera dem till ett angivet ställe. Man kan bära flera skallar på en gång, men dör man kan andra självfallet roffa åt sig alla du hade hittat, så det kan vara säkrast att lämna ifrån sig dem ofta. Headhunter kan spelas både som lagspel och alla mot alla.
Stockpile: Bungie beskriver Stockpile som Capture the Flag möter Territories. Fyra flaggor spawnar slumpmässigt på en karta. Sedan gäller det för två lag att föra flaggorna till sin bas. Man får dock inte poäng för flaggorna direkt, istället rullar en timer ställd på tio minuter och varje minut kollar spelet hur många flaggor som finns i egen zon och poäng delas ut. Därmed blir spelet galet mycket intensivare mot slutsekundrarna av varje minut.
Generator Defense: Ett uppdragsbaserat spelsätt där tre Spartan-soldater ställs mot sin kanske mest fruktade fiende, Elites. Tre spelare är Spartan-krigare och tre Elites. Det gäller för sistnämnda att kriga sig in i Spartan-soldaterna gömställe och förstöra reaktorer. Sedan är det lagbyte. Man spelar alltid två rundor om fem minuter vardera.
Invasion: Den enda banan i betan som innehåller fordon, och Bungie beskriver spelsättet som "It's a vehicle-full frenzy!". Man spelar sex mot sex och har enorma landområden till sitt förfogande. Mer vill Bungie inte berätta just nu.