Media Molecule visade upp en fräsch version av Little Big Planet 2. Det är inte längre ett plattformsspel, utan en plattform för spel, är budskapet. Och mycket riktigt går praktiskt taget allt att göra. Vi fick se dels olika former av pusselspel, dels shoot'em ups sedda uppifrån såsom en variant på Commando, ett Smash Bros-liknande kampspel, en bumper cars-variant, ett boxningsspel och till och med ett fungerande realtidsstrategispel! Det visades också ett skjutaspel inspirerat av Death Star-sekvensen i Star Wars.
Det går nu att skapa karaktärer och programmera dem med beteenden, som sedan kan användas som sidofigurer i ditt spel. Det går också att helt skräddarsy kontrolluppsättningar och olika HUD-delar. Så du kan göra nästan vilken typ av spel du vill, förutom första/tredjepersonsskjutare.
Och trots det ska det bli enklare än någonsin att skapa. För att bevisa det hade Media Molecule tidigare flugit in några av de bästa banbyggarna från ettan. De fick ett dygn på sig, och lyckades på den tiden skapa helt nya spelvarianter som visades upp på konferensen.
Little Big Planet 2 kommer att ha stöd för Move och möjlighet att spela alla redan befintliga banor, samt bättre koppling till webben och communityt. Det är mycket möjligt att vi aldrig igen behöver ett nytt spel.