Bungie har som bekant stenkoll på minsta orsakat köttsår i sina onlinelägen. Halo: Reach är naturligtvis inget undantag, och nu har siffror från spelets första vecka offentliggjorts. Värt att tänka på är att spelet släpptes en tisdag, vilket alltså innebär att "vecka" i det här fallet innebär sex dagar.
Under kategorin "löjligt stora siffror som är svåra att riktigt greppa" kan sorteras sådant som:
Den totala speltiden online var 5901 år.
20 miljoner dagliga utmaningar avslutades. Siffran för veckoutmaningar var 709.840.
Vilket leder oss in på den totala mängden intjänade krediter, som uppgick till den nätta siffran 165 miljarder, eller i runda slängar samma summa som återfinns på Bungies bankkonto.
Det totala antalet spelsessioner översteg 300 miljoner.
Men kanske mest intressant i sammanhanget var att när Reach attraherade som flest spelare samtidigt slogs Halo 3:s toppnotering med över 65%. Med tanke på hur otroligt populärt Halo 3 varit online är det ingen liten bedrift.
En notis i sammanhanget är också att Bungie gick in och motsatte sig den officielle Xbox Live-bloggaren Major Nelsons siffror som sade att Halo: Reach "bara" var näst populärast på Live den gångna veckan, bakom Modern Warfare 2. Major Nelson förklarade sedan att Bungie hade rätt:
"Halo: Reach was the number one game on Xbox LIVE for the past seven days and had nearly four times as many unique users playing the game on Xbox LIVE vs. Halo 3 for the week of Sept. 13."