Det på förhand mycket lovande Rise of the Tomb Raider är som du säkert vet Xbox-exklusivt under det första året. Nyheten att Square Enix ingått ett exklusivitetsavtal med Microsoft retade många fans. I en intervju med Examiner ger Square Enix-bossen Phil Rogers en inblick i vad som föranledde studion att knyta spelet till Microsoft. Han lyfter fram att det aldrig var ett enkelt beslut och att studion visste att det skulle röra upp besvikna känslor.
"I hope fans know that it wasn't an easy decision. I think any sort of partnership at this level is a decision that took a long time for us to get to. The decision at a studio level, we took very, very seriously. We knew it would, in the short-term, disappoint fans."
Anledningen då? Flera. Rogers refererar till Microsofts "passion" och "hängivelse" och nämner också att exklusivitet garanterar att spelet får ännu mer uppmärksamhet i marknadsföringskampanjer.
"We're about growing our IP, this is a long-term decision. We're going to take Tomb Raider up to the next level. With Microsoft's belief, passion and sort of muscle to help us deliver, we really think this is going to be an awesome game that people will enjoy for years and years to come."
Rise of the Tomb Raider släpps i november i år till Xbox One och Xbox 360.