Svenska
Gamereactor
nyheter
Magicka

Paradox kritiserar återförsäljare

Hyllar digitala säljtjänster

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Allt fler fasthåller att spelbranschen är på väg mot att förlita sig mer och mer på nedladdningsbara spel via olika typer av tjänster. Nu har VD:n på Paradox Interactive sagt i en intervju att Paradox tjänar 90% av in inkomst via digital nedladdning. Spel såsom Hearts of Iron, Mount and Blade, King Arthur, Europa Universalis och Magicka har varit stora succér via tjänster såsom Steam och Gamersgate.

Magicka nådde härom dagen 600 000 nedladdningar och kommer antagligen sälja en miljon exemplar innan året är slut. Wester säger att Paradox är lättade att de inte är lika beroende av återförsäljare längre och att hela kanalen har haft en negativ påverkan på kreativiteten inom spelbranschen. Wester går så långt som att säga att försäljningen hos vanliga återförsäljare är en bonus utöver det de säljer via onlinetjänster. Han fortsätter även och säger att det är återförsäljarna som ser till att utgivarna utvecklar fler och fler uppföljare.

Wester är dessutom inte den ende som har gjort dessa uttalanden. Darryl Still på utgivaren 1C säger mer eller mindre samma sak. Medan 1C har sett mindre och mindre efterfrågan från återförsäljare på deras förpackade produkter, är försäljningen oförändrad. Istället har fokus flyttats till olika onlinetjänster där 1C säljer produkter såsom IL-2 Sturmovik-spelen, Kings Bounty och Men of War. Still ger ett exempel där en utgivare endast lyckades sälja 30 exemplar av ett spel till en brittisk återförsäljare, en otroligt låg siffra som förklarades med ickebefintlig efterfrågan av produkten.

Still ska då ha berättat att under tiden han fått detta förklarat för sig hade 1C sålt dubbelt så många exemplar av sina spel digitalt.

Magicka

Relaterade texter



Loading next content