Vigil Games, som för tillfället jobbar på uppföljaren till det hyllade Darksiders, har uttryckt sig om hur det är att arbeta med Playstation 3. Det är Marvin Donald, game director hos Vigil, som inte sparar inte på kritiken i en nyligen utförd intervju.
"It's a pain in the ass to work on. Five years later, getting used to it? That means it's a pain in the ass. I'm not an engineer, but I hear about it all the time. We have to do wacky stuff with the way we manage memory," säger Donald.
"Even as an artist, it's like, OK, my textures are too big, I'm in trouble because I checked in something that's making the 360 crash because it's a 20x48 when it really should just be a 10x24, or even smaller. But on the PlayStation 3, the assets go into different categories, and if one of those categories becomes too bloated it'll crash the system. It's a little bit more sensitive on the PS3 in that regard. There are some things you just can't do, or you have to do differently. Yeah, it's a pain," fortsätter han.
Detta är inte första gången en studio berättar om svårigheterna kring utvecklandet till Playstation 3 - det var faktiskt väldigt vanligt under konsolens allra första år. Kaz Hirai hos Sony kommenterade dessa svårigheter under 2009 och menade att de medvetet gjort konsolen svår att utveckla till. Anledningen var enligt honom för att man inte ville att alla spela skulle kunna leva upp till konsolens potential förrän den levt hela sin livscykel, vilket enligt Sony är 10 år.
Darksiders II är tänkt att släppas någon gång under nästa år till PC, Playstation 3, Xbox 360 och Wii U.