Svenska
Gamereactor
nyheter
Final Fantasy XV

Utvecklingskostnaden för Final Fantasy XV hade varit dubbelt så hög med en mer öppen spelvärld

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Om du fortfarande inte spelat Final Fantasy XV men har tänkt göra det, och är allergisk mot ens den minsta av spoilers - så håll dig undan. Men som de av er som spelat redan vet, så blir spelet mindre öppet mot slutet under den andra halvan av äventyret. Det har såklart lett till en del kritik.

Nu har spelets director Hajime Tabata bemöt detta i en intervju där han säger att det helt enkelt inte fanns något val:

"Based on calculations that the development time and cost would double if the latter half of the game was to be an open-world environment as well, we had already planned to make the latter half more of a journey by vehicle. The structure of this title - to create memories while traveling in the open-world environment during the first half of the game, then have the story move forward linearly using the train in the latter half of the game - was designed and intended to be that way."

Vi förmodar att debatten om friheten i Final Fantasy XV kommer fortsätta ändå, och med tanke på att det utannonserades för elva år sedan kan vi förstå att Square Enix ville släppa det. Dubbla pengarna och resurserna för större frihet låter dessutom väl tilltaget, vad tror du om detta?

Final Fantasy XV

Relaterade texter

Final Fantasy XVScore

Final Fantasy XV

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter ett helt decennium har nu för Final Fantasy XV äntligen släppts. Vi släppte loss redaktionen meste entusiast för att äventyra med Noctis och grabbarna inför den mastiga recensionen...



Loading next content