Svenska
Gamereactor
nyheter
Halo 4

Ännu mer om Halo 4

Direkt från utvecklarnas podcast

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Många fans av Halo-serien har uttryck sin oro inför Halo 4, och därför har några medlemmar ur utvecklingsteamet satt sig ner och spelat in en podcast där de förklarar alla nyheter lite mer detaljerat. Här kommer en sammanfattning.

Spawn-systemet:
• 343 Industries har byggt ett helt nytt spawn-system för vapnen som ska göra det mer lättillgängligt för nya spelare, men även för de som redan är frälsta Halo-fans.

Varierade vapen och spelarnas spawntider:
• Vapenplaceringarna i början av matchen kommer fortfarande att vara förbestämda, så att man ska kunna ha en plan redan vid start.
• Vapnen som sedan dyker upp på banan är inte slumpmässigt, de har specifika spawn-tider och det kommer att finnas saker i spelet som meddelar dig att de har dykt upp igen.
• Varje spelläge och bana har sina specifika vapen och eventuella spawnpunkter för dessa som passar spelstilen. Det kommer därför inte att dyka upp några snipers på de mindre banorna.
• Systemet för vapnens nya drop pods kallas "Ordinates". Dessa vapenkapslar faller från himlen och kan döda en spelare om de skulle landa på någon, men spelet informerar alla när de är på väg och var de kommer att landa någonstans.
• Man kommer fortfarande kunna skräddarsy sin egen speltyp där man kan stänga av alla dessa nymodigheter och även bestämma alla spelares spawn-tider.
• Det nya Ordinates-systemet leder till att folk inte längre kan förlita sig på att veta mer om banan. Istället handlar det om ens egna färdigheter nu.
• Vid döden kan en spelare hoppa in i matchen direkt utan att behöva vänta, men man kan även ta sin tid och välja en ny Load-out.
• I uppdragsbaserade speltyper finns fortfarande en bestämd spawn-tid på alla spelare.
• Alla banor i spelet är designade efter en viss speltyp, men självklart går att det spela på en bana oavsett speltyp. Precis som i tidigare Halo-spel.

Load-outs:
• Unlocking of Armor Abilities and Weapons in system link are confirmed to be in there. Right out of the gate people can customize for tournaments and custom games.
• There is a career mode in multiplayer, in which you must grind for experience points.
• The load-out system is back, this was done so people can cater to their own play style.
• Via the load-out system you can get the Battle Rifle as start weapon, but this of course hast o be unlocked.
• Not every weapon will be in the load-out, some of them will be exclusive to the "Ordinates". For example: you can't choose the rocket launcher. Again, this can still be done in custom games.
• They will however be balancing them so there isn't one god-tier weapon people start out with.
• There was internal debate whether both Battle Rifle and DMR both should return, because they both serve the same purpose. They have however found that there are subtle differences, they mostly say that sound really plays a huge role.
• Another difference is that the DMR has a slower rate of fire (compared to Reach) and it is balanced against the Battle Rifle because that has a faster rate of fire.
• With the Battle Rifle you have recoil, distance plays a big role. Mid range Battle rifle will win, outer range DMR will win.
• Each weapon has its role, so there is no weapon that will rule them all.

Armor abilities:
• Alla har nu sprint från starten, och den kommer att finns där oavsett om man plockar upp en ny färdighet. Man har dock fortfarande en sprint-mätare.
• Vapnen har nu stopping power, vilket betyder att man inte kommer kunna springa fram till någon med sprint och slå ner dem snabbt i närstrid.
• Du går snabbare än i Halo: Reach.
• Man har tittat extra mycket på Halo: Combat Evolved när det kommer till vapnen, och Halo 3 när det kommer till spelets hastighet.
• Forerunner Vision fungerar som sonar, och därför är det en viss fördröjning på det du ser. Andra spelare kan också höra dig använda det. Det är på många sätt som visirläget i Halo 3: ODST.
• Det finns en "sten-sax-påse"-mentalitet bland alla färdigheter.
• Armor Lock kommer inte att återvända.

Spartan Ops:
• Fans av Firefight kommer att älskar Spartan Ops.
• Din karaktär utvecklas oavsett vilket spelläge du spelar, vilket binder ihop single player, co-op och multiplayer.
• Spartan Ops är mer uppdragsfokuserat än Firefight, och storyn kommer att utvecklas genom nya mellansekvenser varje vecka.
• Man är inte tvungen att titta på dessa storysekvenser.
• Erfarenhetspoäng kommer att delas ut till folk som hjälper sitt lag genom att köra fordon eller sitta på turrets.
• Det finns ett annat system som ännu inte är utannonserat som har med belöningar att göra.
• Uppdragen kommer att utforska Halo-universumet ytterligare och kommer förhoppningsvis att tillfredsställa de som är sugna på att få veta mer om det.
• Spartan Ops är på ett sätt en fortsättning på kampanjen i Halo 4.

Övrigt:
• Banan "War House", som visades upp i mars, har fått ett nytt namn.
• Det finns ett system vid namn "Cortana's Web" i spelet som ger ut information om alla vapen och vilka situationer de passar i.
• Vapenljuden har uppdaterats för att låta mer skrämmande och allvarliga.
• Spelet kommer att visas upp under juni månads E3-mässa.

Podcasten i fråga går att lyssna på här.

Halo 4
Vad tycker du om nyheterna i Halo 4?

Relaterade texter

Halo 4Score

Halo 4

RECENSION. Skrivet av Mathias Holmberg

Fem års väntan är äntligen över. Ny spelutvecklare, ny trilogi. Halo 4 är här, och Gamereactor har givetvis delat ut betyg...

0
Halo 4 släpps till PC under nästa vecka

Halo 4 släpps till PC under nästa vecka

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

343 Industries avslöjade nyligen att Halo: The Master Chief Collection kommer uppdateras rejält i och med lanseringen av Xbox Series S och X - och tydligen har även...

Master Chief-störtkruka för motorcykelbruk

Master Chief-störtkruka för motorcykelbruk

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Inom kort kommer du kunna framföra din motorcykel med mer stil än vanligt. Amerianska tillverkaren Neca håller nämligen just nu på att färdigställa Master Chief Modular...



Loading next content