Svenska
Gamereactor
nyheter
Joe Danger Touch

Vi snackar med Hello Games

Miniintervju med Joe Danger-studion

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Hello Games är namnet på den fyra man starka studion som ligger bakom aktuella Joe Danger Touch, som vi gav en fläskig åtta i betyg. Gamereactor ställde några frågor till den ytterst trevliga Sean Murray, Hello Games managing director.

Joe Danger Touch
Sean Murray är munter över att äntligen vara klar med Joe Danger Touch.

Vad var den största utmaningen med att ta Joe Danger till Ios-formatet, och hur löste ni det?
- Alla sa till mig att Joe Dangers estetik skulle passa Ios perfekt, men jag visste att spelets gameplay inte skulle det. På Playstation 3 använde vi precis alla av de 14 digitala och 6 analoga knapparna/spakarna på handkontrollen, och till Iphone ville vi ha något touch-baserat. Speltestare har sagt till mig att Joe Danger Touch är en fin blandning av deras andra favoritspel till Iphone - Bike Baron, Jetpack Joyride och Rayman Jungle Run. Vanligtvis irriterar sånt mig... Jag vill ju vara unik!. Nu ser jag det dock som en komplimang, att Joe Danger har hittat ett hem på Ios, och jämförs med några av de bästa spelen till formatet.

Vill ni vara en liten studio för evigt?
- Vi kommer alltid vara en mindre studio än de spel vi gör, tror jag. Jag gillar att vi alla ryms kring ett bord, eller i en taxi. Det finns ett rejält kamratskap oss emellan, och det känns som att det är vi mot världen. Jag hoppas att det aldrig förändras.

Kikar ni på andra spelserier än Joe Danger inför framtiden?
- Vi gjorde en pakt för cirka två år sedan, att efter det här skulle det inte bli några fler Joe Danger-spe. Vi ville ge allt, och sedan sluta på topp. Kodnamnet för vårt nästa spel är Project Skyscraper och det kommer att bli något väldigt annorlunda: en ny genre, ny plattform och väldigt ambitiöst. Det är en helt annan riktning för oss och något som kommer att överraska folk, hoppas jag.

Joe Danger Touch
Hela kvartetten i Hello Games poserar efter ett lyckat spelsläpp.

När du tittar på en bild av Joe Danger, den figur ni jobbat så mycket på, vad känner du då?
- Som sagt är Joe Danger Touch vårt sista spel med Joe, och man kanske kan tro att det ska bli skönt för oss att slippa honom. Istället känner jag mig otroligt ledsen. Det är ett spel jag är så stolt över, som betytt så mycket för oss, och som folk verkligen gillar. Det känns rätt att göra något nytt, dock, vi är redo för det nu. Jag kommer alltid känna väldigt starkt för Joe. Han och jag har verkligen gått genom mycket tillsammans. Vi kommer behöva jobba hårt för att göra honom stolt i framtiden.

Till sist, har ni kört motorcykel inne på kontoret i research-syfte?
-Ha! Efter Joe Danger släpptes till Playstation 3 hyrde vi ett gäng "mini motos", pluttiga motorcyklar som ändå går i 110 km/h. Vi brände omkring med dem en dag som "research", och det var ett farligt men passande firande. Grant, vår enda grafikkille, kraschade och hamnade på sjukan - och för ett tag trodde vi att vi var tvungna att göra våra kommande spel utan en riktig designer. Lyckligtvis överlevde han...

Relaterade texter

Joe Danger TouchScore

Joe Danger Touch

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Joe Danger har nått surfplattornas och de smarta telefonernas värld i och med Ios-exklusiva Joe Danger Touch. Elfving har undersökt om våghalsens lopp är lika roliga till detta format



Loading next content