Genji: Days of the Blade

Genji: Days of the Blade

Ett utmärkt Playstation 2-äventyr får en mindre utmärkt uppföljare till Playstation 3. Mikael har slaktat hundratals demonsamurajer och en och annan krabba

Att Genji 2 skulle vara en ganska rättfram och enkel uppföljare till det utmärkta Playstation 2-äventyret var väl väntat. Att det skulle vara ett rätt bedrövligt spel hade jag däremot inte trott, men det är tyvärr den bistra sanningen.

Det hela utspelar sig tre år efter det att prins Yoshitsune och munken Benkei krossade ett gäng ondskefulla demoniska krigare och räddade Japan. Nu hotas landet av ett gäng ondskefulla demoniska krigare och... jepp, Yoshitsune och Benkei måste rädda Japan igen. Om inte handlingen hade varit stulen från sin andliga föregångare Onimusha redan i ettan så hade jag varit ganska upprörd nu.

Problemet är att spelmekaniken är totalt föråldrad. Utvecklare Game Republic skryter med Havoc-fysik men allvarligt talat hittar jag ingen sådan förutom när man har sönder diverse rekvisita. När jag sedan, ungefär femton minuter in i spelet, ska knuffa runt en hästdroska som har världens sämsta kollisionshantering undrar jag hur i hela friden den där fysiken är gjord.

Fortfarande handlar det om att hugga ihjäl en mängd fiender och Genjis originella system för att sänka motståndare med en träff finns förstås kvar. Med tillräcklig precision går det att besegra varje fiende precis när de anfaller, men de flesta normala människor lär vilja aktivera slowmotion-effekten för att få lite felmarginal och kunna utföra de enkla knappkombinationerna som numera leder till snabb död.

Förutom de två gamla hjältarna bjuder Days of the Blade på två nykomlingar. Shizuka är en snabb karaktär som slåss med en kastring och Buson är en spjutanvändare. Tyvärr är det bara Yoshitsune som är användbar i praktiken eftersom de andra tre knappt kan sikta mot motståndaren. Benkei är groteskt seg, vi snackar flera sekunder för att få iväg en enda smäll, och att han gör mer skada hjälper inte i längden eftersom fienden kan ta en fikarast, ställa sig och peta naglarna ett tag och sedan ändå ha tid att stiga åt sidan innan munkens enorma tillhyggen slår ner. Man kan, som Sony så noggrant påpekade under E3, byta mellan karaktärerna i realtid efter behov, men i slutändan blir det bara att använda Yoshitsune och bara byta in de övriga när deras exklusiva färdigheter behövs, som att Shizuka kan svinga sig över vissa hål med sitt vapen.

Även grafiskt är Days of the Blade en besvikelse. När spelets första mellansekvens började tänkte jag: så här ska ett Playstation 3-spel se ut. Tyvärr gör det inte det, det är bara en film, och när spelet väl börjar är det betydligt fulare. Stela omgivningar, karaktärer med relativt få polygoner och medelmåttiga animationer gör att det hela känns rätt taffligt. Spiken i kistan är som sagt den totala bristen på kollisionshantering som gör att vapen går genom väggar och att man ofta springer rakt genom mindre föremål. Även kameran gör sitt bästa för att ge en snygg överblick av området utan att bry sig särskilt mycket om vad du håller på med, och den går inte heller att kontrollera eftersom höger analogspak används till att undvika attacker. Korta men märkbara laddningstider mellan varje område och det faktum att spelet ibland helt oförklarligt går i halvfart är ytterligare tecken på att Genji: Days of the Blade hade mått bra av lite mer utvecklingstid... eller kanske helt enkelt ett skonsamt insomnande.

Nej, det här är inte ett bra spel. Förutom den måttligt uppdaterade grafiken hade det fungerat på Playstation 2 utan problem och det hade fortfarande känts som en försämring av originalet. Genren med actionäventyr fyllda med vapenslagsmål och lätta rollspelsinslag lär bli precis lika fullspäckad på Playstation 3 som på dess föregångare och med spel som Heavenly Sword och Devil May Cry 4 på horisonten finns det tyvärr ingen som helst anledning att lägga några pengar på Genji: Days of the Blade.

Genji: Days of the BladeGenji: Days of the BladeGenji: Days of the BladeGenji: Days of the Blade
04 Gamereactor Sverige
4 / 10