Gunpey

Gunpey

Q Entertainment diskriminerar inte. De fortsätter göra pusselspel till både Nintendo DS och Sony PSP. Love har tittat närmare på DS-versionen, ett nedtonat och långsamt spel. Fast tvärtom.

Ett pusselspels storhet beror på hur bra dess grundkoncept är. Det är till 99 % spelet idé som avgör hur bra slutprodukten blir. Så jag börjar logiskt med att redovisa spelets grundtanke. Jag antar att de flesta av er är som jag. Jag tycker det är fruktansvärt långtråkigt att läsa en beskrivning av ett pusselspelskoncept. Så för er som med all rätta inte orkar, hoppa över hela nästa stycke och läs vidare efter det.

Ni som stannade kvar får skylla er själva. Nu skall spelets uppbyggnad plockas sönder. En horisontell linje skall skapas. Den görs hel genom att man med sin stylus drar olika små linjer upp och ned så att de passar ihop. När en hel linje är dragen så försvinner den. Linjerna är inte raka, däri ligger svårigheten i att passa ihop dem. Fler bitar kommer underifrån. När en bit når toppen av skärmen så är spelet slut. Förvirrad? Jag förstår det, kolla in bilderna och läs igen så kanske det klarnar.

Det finns olika spellägen och svårighetsgrader att leka med, alla med samma grundkoncept. I Frontier Mode skall man vinna över olika tecknade motståndare. Rivalerna delar ut stryk med hjälp av elaka specialattacker. En av specialattackerna tar bort ens förmåga att använda tryckskärmen. Plötsligt är man hänvisad till bara knapparna. Just den attacken känns som en onödigt hård gliring till dem som köper spelet till PSP.

Ytan då? Jag gillar färger och gulliga figurer. Det är så vår herre skapade mig. Men Gunpey är lite väl skrikigt och figurerna saknar det där lilla extra. Grafiken är funktionell, men är inget som står ut.

Det finns några extra funktioner i spelet som faktiskt är rätt intressanta. En av dessa är en musikskapargrej som låter mig göra små låtar på ett riktigt smidigt sätt. Tyvärr kan man inte använda sin musik i spelet, vilket känns som en klar miss. Även om mina personliga bidrag i ärlighetens namn låter rätt hemska. Dessutom bor det en liten gubbe i spelet som outtröttligt vandrar fram och tillbaka. Honom får ni bekanta er med själva om ni köper spelet.

Alla spel som utnyttjar formatet de är utvecklade för får extra poäng av mig. Och det är väldigt smidigt att använda sin stylus när man flyttar linjerna dit man vill ha dem. Sättet jag använder pennan påminner mig om att spela Meteos. Det ger dessvärre en negativ känsla, eftersom Gunpey alltid förlorar vid jämförelsen.

Men var kommer musiken in? Spelet marknadsförs trots allt som ett pussel-musikspel. Jag vet faktiskt inte riktigt. För löftet i instruktionsboken om att man skall kunna spela spelet som ett instrument är ren lögn. Visst ändras musiken lite utifrån hur du spelar, men det är aldrig speciellt medryckande.

Det finns så många pusselspel. Det finns dessutom många förbannat bra pusselspel. Det är ett problem för Gunpey. För när jag skrivit klart den här recensionen kommer jag att fortsätta spela de som är lysande, istället för de som "bara" är bra. Lumines och Tetris får ingen större konkurrens av Gunpey. För till skillnad från historiedrivna spel så behöver man inte konsumera så många pusselspel under sin livstid. Ett riktigt bra pusselspel åldras inte. Och då behövs det mer krut än vad Gunpey erbjuder för att man skall byta ut sina absoluta favoriter.

GunpeyGunpeyGunpeyGunpey
6 / 10
+