Final Fantasy V Advance

Final Fantasy V Advance

Nu är det dags att leta kristaller med luftskepp, chocobo och drake. En gammal klassiker gör entré, denna gång på bärbart format. Och frågan är om det faktiskt inte är där det fungerar bäst idag

Världen är fylld av människor som gråtit och skrattat framför Final Fantasy. Det är därför jag med en viss tveksamhet ger mig på att recensera ett spel som så många människor har fina minnen av. Själv hoppade jag inte på tåget förrän jag började spela sjuan till Playstation. De tidigare spelen tog jag igen långt senare, i ett försök att slippa känna mig utanför när folk pratade slutgiltiga fantasier från den gaaamlaa gooodaaa tiden.

Femman har jag aldrig orkat mig igenom tidigare. Och det är en styrka när det blir recensionsdags. Ni som spelat spelet tidigare vet redan vad ni tycker. Och ni som funderar på att ge det en chans för första gången slipper läsa en recension fylld med sunkig nostalgi. För jag har aldrig gråtit och skrattat med Final Fantasy. Snarare suckat och mumlat surt över ofrivilliga strider och omständiga magier. Men det är en hatkärlek, varje gång. För det är omöjligt att bortse från seriens höjdpunkter.

Grafiken pendlar mellan daterad och läcker. Det är lite av varje. Musiken berör mig inte nämnvärt. Jag antar att det kommer att generera en del hat, men så är det. Storyn är svår att känna speciellt mycket för. Varför vet jag inte, men den påverkar mig inte. Den finns där någonstans och hjälper mig fatta i vilken grotta eller skog jag bör piska oknytt härnäst. Det räcker bra för mig.

Det är enkelt att definiera spelets styrka. Systemet för karaktärsutveckling är ovanligt lysande. Ett smörgåsbord av jobberbjudanden att anta står till buds. När jag dessutom märker att det går att byta och kombinera färdigheterna från jobben känner jag en tillfredställelse över systemets smidighet. Välj och vraka och var inte rädd för att ta fel. Det är bara att byta tillbaka senare om skon inte passar. Stora delar av spelet sprang jag runt med fyra ninjor. Varför satsa på bred kompetens? Ninjor är ju grejen, det vet ju alla.

Inte heller karaktärerna fångar mig. Det är väldigt sällan en spelkaraktär charmar mig med sin dialog, det är när designen fungerar som jag faller. Och några få pixlar lyckas inte. Speciellt när de små pixel-tomtarna ändrar utseende varenda gång de byter kneg. Den roligaste karaktärsrelaterade historieförvecklingen är när en av tjejerna som ingår i ditt gäng visar sig vara en... tjej! Vilken chock, otroligt. Och kom inte och gnäll om spoilers, det sker tidigt i spelet, och jag skriver om ett spel med några år på nacken, mmkay!?

När det är retro japanska rollspel som står på menyn så är det naturligtvis framslumpade ofrivilliga möten med monster som gäller. Det vill man som vanligt ösa en hel tunna hat över. Men samtidigt går striderna så snabbt och är så pass lättspelade att den där förväntade ilskan nästan uteblir.

Final Fantasy V är en parantes i spelserien. Men en väldigt njutbar parantes, mycket tack vare smidigheten i striderna och det roliga systemet med olika jobb. Jag gillar det. Dessutom funkar det ypperligt på ett bärbart format. Så om du vill ha en lättsam paus från Final Fantasy XII, eller bara är nostalgiker, så är det klart du skall köpa Final Fantasy V.

Final Fantasy V AdvanceFinal Fantasy V AdvanceFinal Fantasy V AdvanceFinal Fantasy V Advance
7 / 10
+