Persona 4: Arena

Persona 4: Arena

Hjältarna från Persona 3 och 4 återvänder för att ta reda på vem av dem som är den bäste slagskämpen i detta efterlängtade fightingspel...

Känslan som uppstår när jag återförenas med de karismatiska karaktärerna från rollspelsklassikerna Persona 4 går knappat att beskriva. Det känns som att flera år har passerat, men egentligen var det bara två månader sedan som Yu Narukami och hans vänner räddade invånarna i den japanska småstadsidyllen Inaba från en galen seriemördare. Deras äventyr fortsätter nu i Persona 4: Arena, men den här gången handlar det inte om att klara matteprov och tjäna ihop till en ny moped genom att jonglera diverse deltidsjobb.

Rollspelselementen i Persona 4 är nämligen utbytta mot ett tvättäkta, japanskt fightingspel den här gången. Det är Arc System Works (Guilty Gear, Blazblue) som stått för utvecklingen, medan Atlus tagit hand om själva storyn. För även om ingenting är sig likt rent spelmässigt sett så är storyn fortfarande en oerhört stor del av Persona 4: Arena. När Yu Narukami återvänder till Inaba gör även Midnight Channel det, den mystiska TV-kanalen som endast går igång på regniga nätter kring midnatt. Det är i denna underliga TV-värld som våra hjältar hamnar, och tvingas kämpa mot varandra i en slagsmålsturnering.

Persona 4: Arena
Storyn för de olika karaktärerna kan resultera i olika slut beroende på vad man väljer att säga i vissa konversationer.

Redan från början går det att uppleva storyn från fyra olika Persona 4-hjältars perspektiv, och ännu fler låses upp när man nått en kämpes så kallade "Cliffhanger"-sekvens, där storyn pausas till dess att man nått samma punkt i storyn med ännu fler karaktärer. När man väl låst upp alla Persona 4-kämpar så börjar man även låsa upp karaktärer från Persona 3, och plötsligt förvandlas spelet till en fortsättning på båda rollspelsklassikerna. Totalt finns det tolv karaktärer tillgängliga i storyläget, och alla har en unik väg att ta fram till slutet, vilket såklart är väldigt ambitiöst.

Det är riktigt kul att detta nya äventyr är välsignat med samma välskrivna dialog som tidigare. Tyvärr saknas de bästa bitarna från de tidigare spelen, nämligen sekvenserna där karaktärsutveckling stod i centrum. Trots det finns det gott om konversationer att njuta av här. Räkna med att spendera åtminstone två timmar med varje karaktär om du verkligen bryr dig om handlingen, men för den stridssugne spelaren som bara är intresserad av att sparka stjärt i Guilty Gear-utvecklarnas senaste fightingspel är storyläget kanske inte så mycket att hänga i granen. Detta eftersom endast 20 minuter spenderas i själva arenan per karaktär.

Persona 4: Arena
När spelet tar sin början har det gått två år sedan händelserna i Persona 3, men det dröjer inte länge innan de hamnar i midnattskanalen och träffar hjältarna från Persona 4.

Är det mer slagsmål man vill ha kan man dock vända sig till spelets andra lägen istället. Här finns ett regelrätt Arcade Mode och några andra spellägen att fördriva tiden med, men det är såklart även möjligt att ta sig an mänskligt motstånd över Playstation Network och Xbox Live. Inspelningsbara matcher, lobbys för åtta spelare och lite annat smått och gott är det som erbjuds i det stabila onlineläget.

Det kommer kanske inte som en överraskning att Persona 4: Arena är en väldigt kompentent fighter med tanke på utvecklarnas tidigare verk. Man kan hoppa, ducka, blockera, greppa och utföra combos av snabba, kraftfulla eller mer avancerade attacker, precis som i alla andra fightingspel på marknaden. Det som får spelet att sticka ut är däremot det faktum att Arc System Works och Atlus lyckats ge Persona-seriens unika rollspelselement mening i ett fightingsystem.

Persona 4: Arena
Både grafik och ljud i Persona 4 Arena lyckas fånga den charmiga atmosfären från rollspelen i serien. Mycket tack vare karaktärsporträtt och musik som är tagna direkt från originalen. Till och med röstskådespelarna är tillbaka!

Bland annat så återvänder seriens SP-mätare, som möjliggör specialattacker som får motståndaren att hamna i diverse statusar och gör det svårare för dem att utföra sina attacker. En av knapparna på handkontrollen är dessutom tillägnad karaktärernas egna personas, som är manifestationer av deras inre styrkor. Dessa kraftfulla varelser stod i centrum under striderna i rollspelen, och de spelar även stora roller i Persona 4: Arena. Skulle man lyckas skada sin motståndares persona fyra gånger under en strid kan de inte användas på en stund, vilket ger en själv ett rejält överläge.

Dessa unika element gör Persona 4: Arena extra intressant, både för fans av serien och för fightingentusiaster. Stridssystemet som Arc System Works tagit fram är väldigt komplext, men som tur var så är det inte lika bestraffande som i många andra japanska 2D-fightingspel. Här finns även ett lättillgängligt träningsläge som bekantar spelaren med allt som stridssystemet har att erbjuda på bara några minuter.

Persona 4: Arena
Både miljöer och sidokaraktärer från Persona 4 dyker upp i spelet, vilket får fans av serien att känna sig som hemma.

I slutänden är Persona 4: Arena ett väldigt snabbt, välbalanserat och tillfredsställande fightingspel utan några större brister. Det är en superhärlig crossover som lär uppskattas av alla som antingen gillar rollspelens charm eller de japanska fightingspelens galenskaper. Och för de som gillar både och är detta någonting som absolut inte får missas.

8 / 10
+
Superläcker grafik, djupt fightingsystem, ambitiöst storyläge, härlig musik