Socom: US Navy Seals Combined Assault

Socom: US Navy Seals Combined Assault

Sonys specialsoldater rycker återigen ut i fält för att rädda världen, och även denna gång är det samma gamla visa

Zipper Interactives Seal Team måste återigen rycka ut för att rädda världen. En nerskjuten helikopter i en fiktiv ex-sovjetisk stat är upptakten till en internationell röra. Det faller på spelarens lott att plocka upp spillrorna och ställa saker och ting till rätta. Problemet är dock att redan efter ett par uppdrag är jag så uttråkad att jag somnar och snarkar som en arg gammal eländig farbror.

Till stor del känns Socom: US Navy Seals Combined Assault som samma spel jag redan har spelat flera gånger. Banorna är inte bara dåligt designade och består av ungefär 50 polygoner styck, de är dessutom väldigt dåligt texutrerade med stora stycken av helbruna och senapsgula ytor som mestadels ser ut som uppspännd gröt som har hängts upp för att torka i vårsolen.

Själva uppdragen följer en invand struktur med delmål och huvudmål som måste utföras i insatt ordning. Efter det inledande uppdraget får man möjlighet att välja exakt vad man ska ta sig till. Man får alternativ på flera olika uppdrag, vilket i sig är bra, om de inte vore så hemskt tråkiga. Fienden är en faktor som är otroligt opålitlig nästan hela tiden. Ibland kan man springa upp och ställa precis framför fienden, fullt synlig. Inte en reaktion. Killen som egentligen borde fylla min soldatkropp med skitstora blödande hål reagerar inte. Medan de i andra tillfällen kan se mig på tio mils avstånd och prickskjuta med sina automatvapen över det avståndet.

Det är inte bara fienden som har problem. Ens egna kollegor har även de sina stora svagheter. Det där med att skjuta och träffa kan vara ett problem, men det värsta av allt är det faktum att de har enorma problem med att färdas i terräng som skiftar i höjdled. Det är inte sällan som de fastnar i miljöerna och står och springer på plats tills de lossnar. Hur illa jag än må tycka om Socom: Navy Seals Combined Assault förstår jag att det är många som älskar den här spelserien, och jag förstår inte riktigt varför. För den som gillar att spela online finns det numera ett spelsystem som tillåter att man kan samarbeta med tre kompisar och utföra uppdragen tillsammans.

Det går tyvärr inte att komma ifrån det faktum att Socom som spel numera känner fantastiskt ifrånsprunget och horribelt utdaterat. Såväl uppdragsstruktur, upplägg, grafik, ljud känns lika tråkigt . Det känns som att Sony verkligen behöver skärpa sig för att väcka liv i sin spelserie. Som det är just nu har de inget att sätta emot, och det beror inte alls på att det handlar om att spelet lanseras på Playstation 2 istället för Playstation 3. Felet ligger så mycket djupare, det är ett dåligt spel i grund och botten, och allt känns gammalt och uttjatat. Trist om sanningen ska fram. Tillhör man de som verkligen älskar Socom-serien kommer ni säkerligen att gilla även detta spel. Online-spelare kommer även att gilla den biten, precis som vanligt. Själv är jag inte alls intresserad av att röra ett Socom-spel någonsin igen.

Socom: US Navy Seals Combined AssaultSocom: US Navy Seals Combined AssaultSocom: US Navy Seals Combined AssaultSocom: US Navy Seals Combined Assault
04 Gamereactor Sverige
4 / 10