The Simpsons: Road Rage

The Simpsons Road Rage

Groenings glada figurer görs till åtlöje i ännu ett i raden av värdelösa licensspel. Usch och fy!

Smart satir o vansinnig tokhumor har gjort Simpsons till kanske den mest underhållande tecknade serie som någonsin gjorts. Gapskratten har haglat och jag kan inte nämna ett enda dåligt avsnitt. När Homer vaknar upp i chokladriket eller när Bart fastnar i en brunn får mig att framstå som ett ännu större barn, vilt fnissande. Simpsons är helt enkelt mästerligt, i love it.

Road Rage är ännu ett i raden, licenserat skräpspel där Matt Groenings gula figurer skämmer ut sig alldeles i onödan. Alla som sett det här spelet i rörelse har redan förstått att det handlar om ett totalt ogenerat plagiat av Segas Crazy Taxi. Dock vore ett bra plagiat givetvis ett spel med visst underhållningsvärde, Roag Rage är däremot inget annat än ett extremt försenat aprilskämt. Du kan till en början välja mellan de fem medlemmarna i familjen Simpsons. Allt eftersom spelet fortskrider blir dock betydligt fler av Springfields färgstarka invånare spelbara. Dock räddar varken Homers klassiska ilskrik eller Smithers noggranna iakttagelser det här spelet. Att köra taxi är tråkigt i Road Rage, och där faller allt pladask. Bilen uppför sig som ett stycke magnetisk metall som på grund av undermåliga fysiska uträkningar inte alls känns som ett fordon överhuvudtaget. Precis som i Segas motsvarighet, originalet, handlar det om att plocka upp markerade fotgängare från gatan och så snabbt som möjligt skjutsa dem dit de vill åka.

Spelets tempo är inte lika uppskruvat som i Crazy Taxi och känslan av roande tidsbrist och hektiskt vansinne återfinns aldrig. Efter att ha skjutsat ett hundratal invånare i Springfield till valda platser finner jag mig själv sömning och katastrofalt uttråkad. Den utstuderade variationsbrist som spelets struktur faktiskt innehåller döljs inte heller av avvikelser eller några som helst överraskningar, nej, detta får mig att längta efter ett skarpladdat maskingevär.

Grafiken är dålig, väldigt dålig och Springfield framstår som en liten, ful, fånig stad (vilket den alls inte är egentligen). Fordonen ser inte kloka ut och den grafiska samklangen i helhet är en bra bit från godkänt. Givetvis är det svårt att transformera en tvådimensionell, tecknad TV-serie till 3D. Detta är dock enbart ett halvfärdigt, larvigt försök. Ljudet är väl egentligen det enda som jag tycker passerar godkänt i det här spelet. Orsaken är dock väldigt uppenbar. Jag menar, det går verkligen inte att misslyckas med ljudet då det enda som krävs är att man plockar röster och effekter från 13 superba säsonger av TV-serien.

Licensspel är ofta väldigt dåliga, tyvärr och Road Rage är ännu ett i raden. Jag älskar TVerien men hatar det här spelet, på alla tänkbara punkter utom just ljudeffekterna. Passa dig för detta så till vida du inte känner för att slänga 600 spänn i sjön.

The Simpsons: Road RageThe Simpsons: Road RageThe Simpsons: Road RageThe Simpsons: Road Rage
03 Gamereactor Sverige
3 / 10