Animal Crossing: New Leaf

Animal Crossing: New Leaf

Nintendo tar i från tårna för att bevisa att det fortfarande är kul att betala bolån. Oskar har spelat mängder av det här årets definitiva sommartitel...

Vissa spel är helt obegripligt svåra att förklara för utomstående, trots att de borde vara självklara att förstå. Animal Crossing har alltid varit ett sådant spel för mig. När mål, syfte och tävlingsmoment försvinner, för något sådant finns inte här, blir det snabbt svårt att motivera varför man över huvud taget fortsätter spela.

Jag fortsätter likväl, och är noga med att placera min Nintendo 3DS inom en armlängds räckhåll från sängen innan jag somnar. På så vis försäkrar jag mig om en kvarts rituellt spelande innan jag ens tagit mig ur täcket. Jag förstår inte själv varför ännu, och jag är noga med att ignorera varningsklockorna som förstås ringer ljudligt när det virtuella livet blir intressantare än mitt riktiga. Det kan ändå inte hjälpas. Det kunde det inte för nio år sedan heller.

Animal Crossing: New Leaf är nämligen, som namnet antyder, inte det första spelet i sin stam. Redan 2004 kunde vi som är bosatta utanför Japan (där en Nintendo 64-version fanns tillgänglig redan strax efter Kristi födelse) spela Animal Crossing till Nintendo Gamecube. Dragningskraften var svårbegriplig redan då. Nu, när det mesta är sig likt, är det precis lika svårt att avgöra varför timmarna bara rinner iväg i Nintendos lilla sandlåda.

Animal Crossing: New Leaf
Nytt för den här gången är att du inte bara har ansvar för ditt eget, utan för hela staden. Ingen kommer att bygga så mycket som en brandpost utan din tillåtelse.

Det har delvis att göra med avsaknaden av direkt mål och strävan, precis som jag nämnde, men det beror också på att det enda som särskiljer New Leaf från någon annan installation i serien är futtiga, men ack så viktiga, marginaler. Men låt oss återkomma till det, och låt oss istället börja från början.

Jag är en resenär på ett tåg. Det är allt jag vet med säkerhet. Mitt emot mig sätter sig snart en katt vid namn Rover. Han frågar vad klockan är, om jag är en pojke eller flicka (vilket tar mig tillbaka till hemska minnen från tiden då jag var långhårig, men det är en annan historia), vad jag heter och vart jag ska någonstans. Jag bestämmer mig för att jag är en pojke som heter Oskar. Jag ska åka till staden Skogen.

I och med det blir min och Rovers bekantskap kort då nästa station visar sig vara just Skogen. Väl avstigen väntar en välkomstkommitté bestående av ett gäng glada djur som med en liten högtidlighet förklarar mig borgmästare över Skogen. Argumentet är luddigt: "borgmästaren sa att han skulle gå av tåget idag."

Nåväl, jag är inte den som är den. "Vad behöver jag göra?", frågar jag och får inget direkt svar, och det är just det som är vitsen. Från och med nu gör jag precis som jag vill. Det här är min stad, och mina möjligheter att göra det till just min stad är större än någonsin förut.

Animal Crossing: New Leaf
Det går i vanlig ordning att komponera stadens "nationalsång" precis som man själv vill ha den. Oskar har valt att härma ledmotivet av Les Misérables rakt av vilket låter underbart roligt i opassande situationer.

Borgmästarskapet adderar nämligen verkligen något unikt till spelsystemet. Något som inte fanns där förut. Där jag tidigare erbjöds att dekorera mitt hem i takt med att jag betalade av mina lån, arbetade som frilansande allt-i-allo och besökte mina vänner får jag nu istället chansen att verkligen påverka hela staden och invånarna som bor i den, samtidigt som jag förstås behåller godbitarna ur förstnämnda. Blir jag exempelvis trött på att gå runt floden som rinner rakt genom staden kan jag planera att bygga en bro och förhoppningsvis övertala samhället att delta i utbyggnadskostnaderna. Tröttnar jag på en bråkig granne så kan jag lämna in ett klagomål. Till mig själv! Jag bestämmer!

Varje förändring sker, i vanlig ordning, långsamt. Gärna över natten, vilket gör varje morgon till lilla julafton då man oftast har någon form av utveckling att se fram emot, oavsett om man själv är ansvarig för den eller inte. Plötsligt har någon ny flyttat in. En annan har flyttat ut. Årets första snö kanske har fallit. Eller så har en spådam slagit upp sitt tält för att bringa dåliga nyheter. Det kan också röra sig om det lilla och konstanta. Som faktumet att affärerna byter ut sina varor från dag till dag eller att det plötsligt simmar nya fiskar i vattnet som går att antingen sälja eller donera till museet där jag kan påminnas om mina sommarfiskar även på vinterhalvåret.

Animal Crossing: New Leaf
Få spel kan få en vuxen man att tänka på Simon & Garfunkels gamla superhit "Bridge Over Troubled Water" på samma omärkliga sätt som Animal Crossing: New Leaf.

Känns allt det här igen? Jo, förstås. I grunden är Animal Crossing: New Leaf fortfarande slående likt sina förlagor. Det går inte att sticka under stol med. Samtidigt bär det på en grafisk fräschör och en genomgående känsla av kvalitet som tidigare installationer har saknat. Världen är verkligen fin den här gången. Grafiken imponerar och verkar inte vilja kännas till att den härstammar från ett spel som från början skröt om att vara lite för sliten i kanten för sitt eget bästa.

I Animal Crossing: Wild World till Nintendo DS fick vi för första gången ta med oss våra virtuella liv i fickan, och det var fint så. När Nintendo Wii fick en egen utgåva i och med Animal Crossing: Lets Go To The City var det med ett kraftigt förbättrat onlinestöd, men det krävde också att man satt i TV-soffan vilket i ärlighetens namn passar ganska illa för den här typen av spel där klockslag och datum ofta är fullständigt väsentligt.

Jag vågar därmed kora Animal Crossing: New Leaf till den definitiva versionen. Här finns allt. Mer för den som vill spela ensam i form av borgmästarskap, och mer för den som vill spela online i form av ett lättillgängligt och utförligt onlineläge där det går att handla, sälja, byta, titta och konversera med andra människor. Allting förpackat i en handhållen enhet som bara växer och blir allt mer oumbärlig på såväl korta som långa resor. Missa inte det här i sommar.

9 / 10
+
Få men viktiga nyheter, bra online-läge, mysig grafik, härlig stämning, varar för evigt