Tenchu Z

Tenchu Z

Taffligt, bortslarvat ninjasmyg som kunde ha blivit bra, visar sig istället bli en teknisk sorgehistoria som känns tio år för gammalt för sitt eget bästa

Spräng mig i luften, ut i rymden och skjut ihjäl mig med en pilbåge på en savann. Jag är trött, frustrerad och arg. Anledningen till detta är att jag har suttit med From Softwares Tenchu Z, det senaste inom ninja-smyg-em-up-spel. Tenchu torde inte vara speciellt främmande vid det här laget. Spelet har kommit i ett flertal upplagor till de flesta format sedan Playstation-åren, och From Software har inga ambitioner på att upphöra med sina ninjabravader.

Det är något surt som puttrar i det feodala Japan. En klanledare har fått nys om att det smids ränker och planeras krig, och för att stävja detta skickas ett par skickliga ninjas ut för att bekämpa situationen och samla så mycket information som bara går. Allt börjar med att man ska pressa två herrar på information, och sedan se till att åderlåta deras kroppar snabbt och hänsynslöst. Upplägget är väldigt strikt. Bevaka fiendens patrullvanor, och utnyttja situationen därefter. Med sitt ninjarep kan man svinga sig upp på takåsar och murar, och därifrån spana ut över spelområdet för att finna den bästa vägen.

I rollen som ninja ska man hålla sig i skuggorna och inte flaxa runt för mycket som en adrenalinstinn blådåre. Saken hör till den att man kan nästan flaxa runt hur som helst utan att det har speciellt stor inverkan. Fienden besitter oftast bara ledsyn, och kan mycket väl missa när spelaren befinner sig halvt gömd bakom en tunna med ett ben som sticker fram. Ibland kan fienden upptäcka en taggig japansk frisyr sticka fram från ett hörn på 4 mils avstånd. Intelligensen är allt som oftast väldigt ouppmärksam, då man kan gå fram och sticka ihjäl en kille, bara för att sedan vända sig om och sticka ner den som stod bakom honom. Man lyckas alltså smyga mellan två fiender, och döda båda, utan att någon märker något. Det torde vara höjden av ninja-skickligheter.

Fokus ligger på att släcka liv med så lite uppståndelse som möjligt, och till sin hjälp har man ett flertal färdigheter för att lyckas med detta. Om man närmar sig en fiende bakifrån får man upp en ikon på skärmen och en skakning i handkontrollen som signalerar att nu är det fritt fram att hugga till. Ett snabbt knapptryck och vips har man förvandlat en vakt till en blodsprutande geyser. Ett stort problem med att hugga ihjäl folk hipp som happ är att det inte går att flytta på de söliga kropparna efteråt. Om någon annan skulle komma förbi och upptäcka liket kommer det att ta hus i helvete och ilskan tar vid. Inte för att det gör så mycket, de hetsar upp sig ett par sekunder, man gömmer sig under ett hus, så är allt bra sen igen.

Intelligensen är faktiskt, så horribelt usel att man nästan baxnar. Det faktum att fienden inte kan se, höra eller röra sig under delar av spelet känns som buggar som vi hade kunnat klara oss utan. När man dessutom går in i närstridsklinch blir det ännu sämre med ett fladdrigt och oprecist system som mest känns baserat på tur snarare än skicklighet. Lägg här till att fienden dessutom kan ta abnorma mängder hugg mot bålen och att det även är svårt att urskilja dödsanimationen från en vanlig skadeanimation på fienden. Normalt sett skulle det inte vara något problem, men när man kan hugga en död fiende innan denne har fallit till marken, och därmed förhindra att han faller - nästan hur länge som helst, gör att detta faktiskt är ett problem.

Grafiskt sett har From Software lyckats få med en imponerande mängd gråtoner i spelet, då det finns ungefär fyra miljoner sådana. Hela spelet är målat med betongens glada färg, och färger och snygg design lyser aktivt med sin frånvaro. Texturerna ser ut som om någon har spridit ut havregrynsgröt över en fotbollsplan och sedan spänt upp detta för att torka i solen. Ljudet är horribelt uselt, och även om jag inte kan ett enda japanskt ord, krävs det inga vidare kunskaper i det språket för att förstå att dialogen och vakternas snack är riktigt hemskt.

Spelkontrollen är det inget fel på, men spelupplägget, den usla intelligensen hos fienden, det genomsvaga tekniska utförandet gör att det är svårt att gilla Tenchu Z. Det ska absolut sägas att det har sina goda stunder, men de är inte många. För Stealthknarkaren som har en ängels tålamod, älskar ninjor över allt annat och som dessutom har översikt med ett flertal buggar kan säkert gilla detta. Vi andra kan gott lägga pengarna på något bättre istället. Det spelar liksom ingen roll att det går att samarbeta online, eller mörda människor på hur många sätt som helst, det blir inte bättre än medelmåttigt, alls.

Tenchu ZTenchu ZTenchu ZTenchu Z
5 / 10
+