Rogue Galaxy

Rogue Galaxy

Level 5 blandar ett piratäventyr med science fiction, när Jaster Rogue ger sig ut på sitt livs äventyr. Benke följde med på resan för att sätta betyg

Det är en katt som styr det stora piratskeppet i rymden när kaptenen sover (som vanligt), en deprimerad gammal gruvhund har anslutit sig till min grupp och runt omkring spatserar talande akvariefiskar omkring i moderiktiga rymdkostymer. Rogue Galaxy är en allergikers värsta mardröm, men spelet för mig varken att nysa, kräkas eller sluta andas.

Det är äntligen dags att recensera Rogue Galaxy ett spel som jag en gång i tiden såg väldigt mycket fram emot, men som börjat kännas allt äldre och ointressantare i takt med att Europa-premiären skjutits allt längre fram. Nu är dock spelet äntligen här och jag har lagt ner mängder av timmar med att optimera vapen och traska genom till synes ändlösa "grottor".

Rogue Galaxy må ha prickat in närmast löjligt många klichéer från fantasy och science fiction, och dit räknar jag huvudpersonen Jaster Rogue, men det bjuder även på ett och annat oväntat tema som gangsterplaneten man stöter på halvvägs in i äventyret. De talande husdjuren är något som många säkert har lite svårt för mig, men själv tycker jag det är lite charmigt. Det tillför en humoristisk dimension till spelet som inte alls är tokig. Däremot tycker jag att man kunde ha skippat gammal skåpmat som "luriga skattkistor", speciellt då dessa i Rogue Galaxy är relativt svåra fiender. Det känns bara som speldesignern vill straffa de som vill samla alla prylar och vägrar fuska sig fram med guider.

Striderna i de flesta japanska rollspelen handlar fortfarande om att vänta på sin tur och bläddra i menyer. Det finns dock undantag, och Rogue Galaxy är ett sådant, men under ett lager av realtid är grunderna fortfarande de samma. Du styr blott en av tre gruppmedlemmar, men det går bra att byta och pausa när som helst om du vill göra lite mer taktiska val. Det finns ett stort utbud av attacker, men det är den oerhörda mängden vapen och kombinationsmöjligheter som dessa ger som ger striderna verkligt djup. Du har en mätare som avgör hur många attacker du kan göra innan du måste vila, men lyckats du parera en fiendeattack så återfylls mätaren automatiskt. En bit in i äventyret kommer dina specialattacker bli så kraftfulla att du inte kommer ha några större bekymmer med dussinfienderna, vilket är ganska skönt för till skillnad mot spel med ett turordningsbaserat upplägg så kan man straffas ganska hårt om man är lite okoncentrerad under striderna i Rogue Galaxy.

Rogue Galaxy är ett bra spel som lider en del hel av att det släpps några månader efter Final Fantasy XII som måste sägas vara den stora höjdpunkten i genren de senaste åren. Där Final Fantasy XII kändes överdådigt storslaget och oerhört genomarbetat känns Rogue Galaxy lite mer hemvävt och lagom. Det känns helt enkelt som tiden hunnit ikapp spelet och hade det släppts år 2005 (som det gjorde i Japan) hade betygen säkert blivit ett snäpp högre. I grund och botten är Rogue Galaxy snyggt, men när det spelas på en modern HD-TV blir det inte lika tydligt, precis som fallet är med många Playstation 2-spel. Designen är för det mesta riktigt bra, men det finns bottennapp som påverkar helhetsintrycket av grafiken.

Handlingen i Rogue Galaxy är relativt enkel och ibland känns det lite som den bara finns där som ett ramverk och en ursäkt för att springa runt och grinda i långa dungeons eller grottor om ni så vill. Riktigt så illa är det dock inte, och när det väl blir dags för mellansekvenser är de riktigt vackra. Huvudpersonen Jaster dras av en slump (eller var det en slump) in i en skattjakt där den sömnige piraten Dorgengoa letar efter galaxens paradisplanet som numera bara tros vara en myt. På sin väg tvingas Jaster ta itu med en lång rad olika uppdrag och han lär känna mängder av karaktärer, de flesta bra mycket intressantare än han själv är. På många sätt liknar han Luke Skywalker, men jag ska inte gå in på det mer här.

Precis som ofta är fallet i Level 5:s spel finns det en hel del mini-spel att bemästra. Det kan handla om att para ihop vapen för bästa möjliga kombinationer, tillverka föremål i en fabrik eller fånga och föda upp insekter för arenadueller. Allt detta är dock helt valfritt till skillnad från exempelvis Blitzball i Final Fantasy X som fick mig och många andra att slita håret i förtvivlan. Mini-spel som inte är kul ska man kunna hoppa över och det kan man här. Spelet har tack vare det ett väldigt djup och den som vill upptäcka alla hemligheter i Rogue Galaxy har ett digert arbete framför sig.

Rogue Galaxy bjuder på allt man kan förvänta sig av ett japanskt rollspel, men det saknar det där lilla extra på i stort sett alla punkter och når därför inte upp till ett högre betyg. Ett välgjort stridssystem, vackra miljöer och bedårande mellansekvenser och massor av humor är dock ingredienser som gör Rogue Galaxy värt att titta närmare på för den inbitne rollspelsfantasten.

Rogue GalaxyRogue GalaxyRogue GalaxyRogue Galaxy
7 / 10
+