Tekken Revolution

Tekken Revolution

Namco Bandai är tillbaka med ett nytt Tekken-spel till Playstation 3, och Simon har smiskat lite och väntat mycket...

Tekken har ju alltid handlat om att slåss. Både i skärmen, på skärmen och utanför skärmen. Ganska hårt, dessutom. Tekken har alltid varit ett av de där spelen som liksom vrider fram den lilla krigaren inom mig och tänder viljan att fortsätta kampen även efter att den virtuella striden sedan länge är förlorad (mot en hånfullt skrattade irländare). Oftast blir det polaren bredvid eller en bräcklig vas som får smaka på Tekken-våld som min karaktär i spelet bevisligen misslyckades med att utdela.

Även om jag visade prov på magnifika knogfärdigheter utanför skärmen fanns det uppenbara brister i sättet jag styrde min fiktiva karaktär. "Hästklövefingrar" är ett uttryck som än idag sitter fast i en mörk plats inombords efter att en kompis katapultade det ogästvänliga ordet i mitt ansikte efter att jag förlorat en match i Tekken 5. Saliven sköts iväg den också, vilket förvärrade omständigheterna.

"Häääästhhklöööwwwehfingrarrh!"

"Kompis no more," muttrade jag. Vi spelade aldrig Tekken igen.

Tekken Revolution
De kvinnliga slagsmålskämparna har alldeles för mycket kläder på sig för att passa in den japanska mallen för spelbrudar. Märkligt!

Nu är det dock dags igen, alltså. Frågan är nu: kommer mina fingrar att svika mig även denna gång och tvinga mig att bära det gamla uttrycket igen? Namco Bandai har med sitt senaste alster hoppat huvudstupa ner i Free-To-Play-träsket. Helt rätt i tiden, får man förmoda. Bakom varje lockelse om "...gratis allihopa, kom hit!" finner man även en lömsk plan för att roffa åt sig pengar via mindre transaktioner som i slutändan ger rejält med deg åt skaparna. Mycket populärt numera och ett strålande sätt för utvecklare att både ge och ta - om det görs på rätt sätt, vill säga.

I Tekken Revolution tjänar du mynt när du vinner matcher; mynt som används för att ens kunna spela matcher. I spelets Arcade Mode, där du handflatar datorstyrda motståndare till döds, finns det plats för endast två mynt samtidigt. Förlorar du två matcher i rad måste du snällt vänta en timme... eller betala. Onlineläget är lite generösare. Eller ja, åtminstone i teorin. Där har du hela fem mynt och måste "bara" vänta en halvtimme om du förlorar fem matcher i rad.

Eftersom matcherna är så frenetiska och snabba blir väntetiderna många och jobbiga, åtminstone för mig som enkelt kan förlora alla mina kära mynt på några minuter; hästklövefingrar kanske stämmer in trots allt. Ett mynt fylls dock på efter en halvtimme (eller timme om du spelar arkadläget). Är du bra på Tekken kanske du lyckas upprätthålla en stunds spelade. Är du helkass kommer du att bli bestraffad direkt med dessa väntetider.

Tekken Revolution
Tajming är nyckelordet i striderna. Varje millisekund kan avgöra vem som avlider.

Utvecklarna sitter nog med sina cigarrer och skrockar när pengarna rullar in. Trettio mynt kostar drygt trettio kronor och är säkert en överkomlig summa för flertalet otåliga hemmakvällar med kompisgänget. Jag är dock ingen Krösus Sork i detta fall och sparar hellre mina pengar till viktigare saker, såsom rakhyvlar. Eller ja, nu äger jag ju bara några rätt oimponerande pojkfjun, men ni förstår poängen. Jag förstår att utvecklarna vill tjäna pengar, men tyvärr är detta så pass skrymmande för spelupplevelsen att det förtar mycket av underhållningen. Det är synd, för Tekken Revolution är i grund och botten ett riktigt bra spel.

De personer i utvecklarteamet som ligger bakom denna affärsmodell med att behöva vänta trettio eller ändå upp till sextio minuter innan nästa match kan utkämpas (såvida inte äkta pengar blandas in) borde få det mesta av smisket, helst med en frystorkad Lidl-fisk. Det hade varit acceptabelt om Tekken Revolution var ett bärbart spel men att behöva vänta så frekvent och länge för att få spela när man sitter vid sin konsol känns lite väl hårt. Det här är alltså inget spel som rimmar särskilt väl med kvällsspelstryk i kompisgänget trots allt (såvida inte pappa betalar hela kvällens nota), något som ett spel av denna typen absolut borde vara lämpad för.

Tekken Revolution
Du har ett mynt kvar. Snart har du säkert inget. Då får du ta en rejäl toapaus, för väntetiderna är extrema. Jag beklagar.

Nåväl, jag flikade ju trots allt in med att det spelmässiga inte alls är särskilt dumt. Tiden inne i matcherna är mycket bra, faktiskt. Precis som vanligt i Tekken-universumet centreras stridssystemet mycket kring tajming. Det gäller att lära sig de olika kämparnas rörelsemönster och attacker för att kunna avgöra när och hur du ska slå till. Att bli bra på Tekken handlar således mycket om erfarenhet; erfarenhet som kan ta en evinnerlig tid att samla inom Revolutions ramar på grund av timmespauserna. Och nu står vi där igen - det går liksom inte att komma ifrån att ett slagsmålsspel av denna typ är ett illa taget beslut att göra om till gratisspel med denna affärsmodell.

Namco Bandai borde verkligen utformat det på ett annorlunda sätt, för det här tar verkligen udden ur spelupplevelsen och överskuggar det spelmässiga.

Okej, jag gör ett till försök. Arenorna som man vistas i är alla sceniska och vackra att bevittna och bjuder på en del överraskningar. Skärmuppdateringen är silkeslent fläckfri och jag är nästan säker att den är uppe i 60 bildrutor i sekunden, alltid. Namco Bandai har även implementerat ett uppgraderingsystem i Revolution som är rätt spännande. Genom att slåss tjänar du erfarenhetspoäng som du använder för att stärka dina karaktärers styrka, uthållighet och chans att dela ut kritiska slag. Du låser även upp nya karaktärer allt eftersom du avancerar i rang. Jag själv fastnade för Law, en av baskaraktärerna, som trots sina otroligt enerverande skrik delar ut en kraftfull spark som blir till ett effektivt vapen i spelets onlinematcher. Inte helt sällan dyker dock fem superspelare upp framför mig och slår av mig all vunnen självsäkerhet. "Häääästhhklöööwwwehfingrarrh!" ekar i mitt huvud. Mynten borta. Jag stänger av.

Tekken Revolution
Spelets menyer lockar till dödsfighting och känns härligt inbjudande. Ett extra plus också för musiken i spelets huvudmeny, som är störtskön.

Har du spelat Tekken förut kommer du att sparka av ben på nolltid och förhoppningsvis vinna en hel del matcher och aldrig märka av myntproblemet och dess väntetider. Det är för Tekken-nybörjarna, som spelet förmodligen riktar sig åt med tanke på gratisnaturens lättillgänglighet, som det blir svårt att hänga med i rörelserna. Det är för dessa spelare som Tekken Revolution blir ett uttryck för frustration och ilska; en kortvarig underhållning som lämnar djupare och bestående sår av negativitet.

6 / 10
+
Tighta strider, varierande miljöer, skön musik, bra uppgraderingssystem, välfungerande onlinestöd