New Super Luigi U

New Super Luigi U

För dig som är trött på rött, men tycker grönt är skönt finns nu ett nedladdningsbart paket till ett visst Wii U-spel att ladda ned... Där lillebror tagit över Goomba-mosandet

Häng med på äventyr med den mer avlånge Nintendo-ikonen! I år, 30 år efter sin debut, är det Luigis tur att sola sig i stjärnglansen medan Mario tar välförtjänt semester. Detta görs i form av New Super Luigi U, ett 200 spänn dyrt DLC-paket för dig som äger New Super Mario Bros U, som dessutom senare kommer att släppas som en egen produkt i butik.

Introt är detsamma, minus Mario. Världskartan är densamma, men banorna i sig är annorlunda. Visst är det samma stuk på det hela, men smärre designmässiga förändringar i bakgrundsdekorationer och förstås en annan banutformning förnyar än en gång villkoren. I Luigis spel börjar vi med den välkända lilla trudelutten som låter oss veta att det bara är 100 sekunder kvar. Oavsett stressande musik är det dock relativt gott om tid, då banorna är väldigt korta.

I början känns det rentav som att de är för korta. Det känns lite rumphugget när jag spelar; banan hinner liksom knappt komma igång innan den tar slut. Det här ger sig som tur är när man kommer in en bit i spelet, och jag glömmer snabbt hur liten sträcka man faktiskt måste ta sig, då svårighetsgraden är på en helt annan nivå här för vår grönklädde vän än i grundspelet.

New Super Luigi U
Att som Luigi kunna hoppa högre har sina fördelar, inte minst när du väl kommer fram till den hägrande flaggstången.

I originalet New Super Mario Bros. U behöver man ju trots allt inte kämpa så värst för att klara av Bowsers avkomma eller övriga hinder. Extraliven mer eller mindre haglar över en och ofta har man så många powerups att man måste byta ut dem när det kommer nya. Så är alltså icke fallet i New Super Luigi U, där man faktiskt måste hålla ett öga på sina continues om man inte vill behöva köra om banorna innan den efterlängtade sparpunkten.

Skönt nog är inte Luigi en vanlig klon av storebror utan har här sina klassiska särdrag till förmågor, vilket känns som ett utmärkt val. Han hoppar högre, har längre "bromssträcka" och har inte riktigt lika lätt för att svänga. Detta gör exempelvis isbanor extra knepiga, särskilt när man ska mellanlanda på korta, små plattformar i hoppandet.

Banorna överlag är väldesignade och fint varierade och det enda man egentligen ledsnar på, om man som jag är ett fan av rörmokarparet, är att musiken är densamma som vanligt i New-serien med dess traditionella "wah-wah". Här hade det varit trevligt med något nytt och lite mer oväntat.

New Super Luigi U
Vi bjuds förstås på både öken, is, lava och spöken att överkomma.

Något jag däremot inte klagar på är den sedvanliga kvaliteten. Visst är början lite för avhuggen och lite för enkel, men som sagt, när man väl tagit sig framåt någon värld så kommer spelet igång på riktigt. Här finns flera timmars underhållning, trots avsaknad av Challenge Mode, på en nivå som påminner lite om The Lost Levels när det kommer till utmaningar. Om man föredrar att göra det lite lättare för sig går det dock att välja karaktären Nabbit, alltså kaninen man får jaga efter redan i grundspelet med Mario. Han är nämligen mer eller mindre odödlig.

Även när man spelar flera finns Nabbit som ett alternativ, annars har vi två Toads och Luigi att välja mellan. Som vanligt är det förstås bra att man kan dela glädjen, men i denna variant med svårare utmaningar föredrar jag nästan att spela på egen hand då hysterin och röran när man delar på skärmen kan bli lite för mycket. De hade exempelvis gärna fått ändra på det faktum att skärmen fryser när man tar powerups. Nackdelen med att köra själv är dock att får du game over så är det just det, då du inte har en vän kvar i spel som gör att du kan fortsätta köra från där ni var.

New Super Luigi U
Är ni flera blir det mer hets och härj, men det blir samtidigt något lättare att ta de tre stjärnmynten och att få liv.

Priset för att ladda ner detta tillbehör känns berättigat då det trots allt är mer än "bara" DLC. Luigis äventyr är ett eget spel som räcker en bra stund. Är man ovan vid Mario-spel kanske det rentav skulle räcka lite väl länge, då detta alltså inte är någon dans på Bob-Ombs, utan en riktigt utmaning hela vägen fram till den där stulna prinsesskyssen.

Vill du dessutom ta alla mynt gäller det att du värmt upp fingrarna ordentligt, men vill du visa upp dina skills (om så bara för dig själv) har du sannerligen chansen att göra det här. Är du ute efter något mer självspelande och ogillar att få svettas för framgångarna bör du kanske hålla dig till den röde mustachnissens inträde på Wii U. Men detta är ju Luigis år, och det trivs jag alldeles utmärkt med. Grönt är skönt.

8 / 10
+
Rejäl utmaning, nya roliga banor, Luigi har sina särskilda egenskaper, små påskäggsliknande överraskningar