Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

DEUS EX: THE FALL

Kultförklarade Deus Ex letar sig fram till de mobila plattformarna med samma högteknologiska smyg- och skjutformula som vi känner så väl. Vi har kört genom det senaste i serien...

  • Text: Gillen McAllister, GR EU (Översättning: Jonas Elfving)

Deus Ex: The Fall är ett fyra till sex timmar långt äventyr (beroende på om du springer genom spelet eller utforskar), som utspelar sig i Deus Ex-universumet och slutar precis när det börjar ta fart. Om du läst den tillhörande romanen Icarus Effect och spelat Deus Ex: Human Revolution kommer du vara väl förberedd, men det är egentligen inget krav. Öppningen i The Fall berättar allt du behöver veta om vem du är och varför du gör det du gör.

Spelet är Human Revolution i minivariant. Samma guldiga och svarta ton dominerar grafiken, spelmekaniken mixar stealth, action och dialoger på samma sätt. En grupp hubbområden sitter ihop, och däremellan väntar laddningsskärmar. Ny men bekant musik från Michael McMann pulserar ut ur din Ios-enhets högtalare.

Allt detta på en surfplatta, alltså. Även om grafiken är aningen sämre än till Human Revolution och även om datorstyrda figurer är identiska med varandra, ger den där guldfinishen en skön yta som distraherar en från eftergifterna. Det är imponerande att så mycket gott ryms på en tablet.

Deus Ex: The Fall
Grafiken är klart godkänd och har den rätta känslan av Deus Ex tunga, dystopiska framtidsvision.
Detta är en annons:

The Fall har dock inte lika mycket att erbjuda som storebrorsan Human Revolution. Du blir lättare medveten om det linjära upplägget eftersom det helt enkelt inte finns lika mycket att göra här. Man sysselsätts ett tag med några rätt enkla uppdrag, där du kilar genom områden du sett förr (en nattklubb, ett hotell, ett slumområde). Storyn får dig att kämpa vidare med att klättra på näringskedjan i knarkvärlden. Det är inte så mycket som överraskar.

På grund av de visuella nedbantningarna är de förgrenade dialogerna inte lika engagerande längre. På grund av ett lågt antal animationer är det svårt att avgöra utifrån kroppsspråk hur samtalet går, så det är bara text och röstskådespel du kan analysera. Huvudfigurerna du interagerar med är ganska uppenbara i sina motiv, men åtminstone så leder opassande dialogval svårigheter att få ut det du vill av karaktärerna du språkar med.

Utforskningen liknar den i Human Revolution. Du smyger dig fram genom områden, letar i papperskorgar och bryter dig in i rum och skåp med det välbekanta hacking-minispelet. Gäng varnar dig för farliga områden och struntar du i dem kommer de att bli våldsamma. Civila människor blir oroliga om du går omkring med draget vapen.

Deus Ex: The Fall
Ben Saxon må sakna Adam Jensens patenterade Matrix-look, men vem ser inte skräckinjagande ut i kortärmat och bruna cargobyxor?

Stridssystemet och stealth-mekaniken fungerar också rätt likt de i Human Revolution. Du är i förstapersonsvy för det mesta, men när du gömmer dig bakom skydd går det över till tredjeperson. Du har ett hyfsat antal vapen och granater och som i Human Revolution börjar du spelet genom att berätta om du föredrar tyst eller aggressivt stridande.

Spelkontrollen fungerar hyggligt för att vara touchbaserad, något vi oroat oss för inför spelets premiär. Det är inte perfekt, men man märker att Eidos gjort sitt yttersta för att få det att funka. Jag sliter dock med att bli helt bekväm när jag drar med fingrarna och duttar på skärmen. Ungefär när eftertexterna kommer är jag bekväm, vilket känns lite sent.

Att välja föremål och Augmentations görs via en rullgardinsmeny i övre vänstra hörnet, och uppe till höger hittar vi våra vapen. Knappar för att skjuta finns på skärmens nedre hörn. Mellan dessa finns en knapp för granater och en kontextkänslig coverknapp. Och så en till virtuell knapp för att ducka eller stå upp. Det går också att "dubbelklicka" på skärmen för att få din karaktär att röra sig dit du vill. Allt dett tar som sagt tid att vänja sig med, och ofta önskar jag att jag lirade på PC eller konsol. Lyckligtvis går det att ändra placeringen av knapparna, vilket underlättar.

Deus Ex: The Fall
Kroppen är ett tempel, sägs det. I Deus Ex: The Fall är templet renoverat till en ravelokal för cybergothare och folk som tycker det är roligt med Linux.

Eidos har gjort det bästa möjliga försöket med tanke på förutsättningarna, dock. Hade man förenklat spelet hade vi fått något Quick Time Event-skräpigt och då hade detta inte känts som Deus Ex överhuvudtaget. Det är emellertid tydligt att stealth-vägen är den lättaste att gå, då all action kräver exaktare spelkontroll.

Deus Ex: The Fall har sina brister, men är en imponerande titel till ett format som fortsätter att överraska oss. Deus Ex-fansen bör absolut spana in detta, om inte annat för denna stora förbättring jämfört med Human Revolution: du slipper bossfighterna...

07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Matigt med innehåll, flera spelkontrollvarianter, skön musik
-
Relativt kort, spelkontrollen tar tid att lära sig, halvdana dialoger
Detta är en annons:
BETA +