Shrek the Third

Shrek the Third

Nya Shrek-filmen är bioaktuell vilket naturligtvis ska hedras med ett vidrigt licensspel. Shrek the Third har varken hjärna eller hjärta, men två gröna öron kanske räcker?

Kalla mig spritt språngande galen, men jag har aldrig fastnat för Shrek-filmerna. Förutom snygg animation och en viss pälsbeklädd snubbe i stövlar har jag svårt att se något speciellt med dessa storyfattiga tävlingar i popkulturranspelning och kända röstskådisar - särskilt då en babblande åsna ska vara höjden av humor. Gissa därför hur roligt jag har haft med själlösa licensskräpet Shrek the Third?

Shrek the Third följer mer eller mindre filmens handling och kretsar kring Shreks jakt på den försvunne tronarvingen Arthur. I 20 episoder får du spela som Shrek, Åsnan, Fiona, Mästerkatten, Arthur och Törnrosa. Shrek the Third är utvecklat av 7 Studios som tidigare gjort andra licensspel som Pirates of the Caribbean: The Legend of Jack Sparrow, Fantastic 4 och Charlie's Angels.

Shrek the Third är en smärtsamt linjär plattformare med ett lika smärtsamt monotont upplägg. Det gäller att hamra på slagknappen för att fajtas med horder av fiender, springa en bit och sedan slåss lite till. Med X-knappen gör du en lättare slagattack och genom att hålla in B samlar du kraft till en riktig rallarsving. Fienderna tål några slag och när de sjunger på sista versen kan man ge dem en nådastöt av olika sorter, till exempel gnuggar Shrek skurkarnas huvuden sådär retsamt, vilket inte bara är förnedrande utan tydligen också dödligt. När man dödat fienderna släpper de ut en slags sand som bygger upp en mätare, vilket ger möjlighet till att sakta ned tiden för att underlätta slagsmålen.

Varva detta med att dra i spakar och några lättare plattformsuppgifter och du har ett av årets sömnpiller i ett nötskal. Tro inte heller att ett helt halvdussin karaktärer erbjuder någon variation; det är nästintill samma upplevelse att styra och slåss med alla inblandade. Mästerkatten har visserligen ett dubbelhopp och Törnrosa en "power nap", men förmågorna kommer alltför sällan till användning. Inget co-op, inga speciellt unika figurer - det är nästan som att 7 Studios medvetet har undvikit alla sätt att göra ett intressant spel på.

Utspridda på banorna finns en massa prylar du kan samla för att få ett bättre betyg för en avklarad nivå. Detta sökande efter sejdlar, snögubbehattar och kungakronor bland trälådor är ett desperat och misslyckat försök att skapa djup i något ytligt och jag förstår inte hur några andra än sjukliga perfektionister kan nappa på det betet.

Shrek the Third-filmen är förstås genomsnygg och därför känns det extra slarvigt när spelditots grafik är så trist. Figurernas rörelsemönster är ibland så ryckiga att de ser ut som 70 år gamla stop-motion-filmer. Omgivningarna är trista gatlopp med sorgliga, klyschiga trälådor och läppsynken är lika exakt som grodan Kermits. Det enda riktigt snygga är mellanscenerna som sammanfattar handlingen. Här har man använt klippdockor i en teatermiljö och med hjälp av John Cleeses berättarröst ger det en bild av hur ett vackert, genomarbetat och stämningsfullt Shrek-spel skulle kunna se ut.

Om du har tröttnat på huvudspelet kan du pröva på att tröttna på Shrek the Thirds minispel i stället. Här finns sex stycken - shuffle board, grodvallning med Mästerkatten (långt ifrån så roligt som det låter) och ett där du ska pricka piratskepp med kanon. Om du behöver någon att dela bördan med kan minispelen spelas med en vän. Okej, "Shrekle Board" var kanske roligt ett par minuter, men i överlag sitter man och tänker på alla gratisspel online som är betydligt roligare.

Alla negativa ord till trots måste man väl ändå tänka på målgrupp när det gäller spel av den här sorten. Shrek the Third är ett enkelt spel med välbekanta figurer som säkert kan roa mini-gamers. Men bättre alternativ finns även för de yngsta och Shrek the Third är bara ett spel i ett ljummet, möjligen kolerasmittat kölvatten av filmen och något som bör förvisas till ett land långt, långt borta.

Shrek the ThirdShrek the ThirdShrek the ThirdShrek the Third
04 Gamereactor Sverige
4 / 10