Pikmin 3

Pikmin 3

I en färgsprakande mysfest frälser Nintendo sin Wii U med de alltid så arbetsvilliga Pikmin. Pard har headbangat ner kryddstarka bär, letat skeppskamrater och skallat stormonster varje vaken stund...

Har du någonsin hittat din hamster död i sin bur en morgon så vet du kanske hur det känns att undra om man kunde gjort något annorlunda, som skulle ha räddat livet på den lille kraken. I Nintendos geniala Pikmin 3 har du chansen att ändra förloppet när du av misstag råkat ha ihjäl ett stort gäng av dina trogna vegetabiliska följeslagare. Men låt oss inte gå händelserna i förväg.

I de tidigare delarna av serien fick vi följa kapten Olimar från planeten Hocatate på diverse äventyr på Pikminplaneten. Denna gång har vi nya huvudpersoner att styra, även om Olimar gör sig påmind...

I Pikmin 3 har planeten, nu döpt till PNF-404, besök av matletande kapten Charlie med forskaren Brittany och ingenjören Alph som kommer från en planet kallad Koppai. På grund av dålig planering kombinerat med glupskhet är nämligen resurserna uttömda på deras hemplanet och uppdraget är att finna odlingsbara förödenheter att förnya förråden hemma med.

Pikmin 3
Att kunna kasta iväg både kamrater och Pikmins är en viktig del i pussellösandet då du på det viset tar dig till annars onåbara platser på kartan.

Dock uppstår problem från start när upptäckarnas rymdskepp kraschar och de tre nödlandar på olika platser på planeten. För de som är nya i Pikmins värld börjar spelet med en alldeles lagom introduktion till hur man styr de små lökgynnarna. Myskänslan infinner sig från första stund och delar av grafiken, framför allt när det gäller vattnet och ljuseffekterna, visar att Wii U kan mer än vad vi kanske trodde, även om en del övriga texturer lämnar mycket att önska.

Upptäckarna pratar vad jag antar är en form av låtsasjapanska med engelska ord inblandade. Uppdraget är enkelt - hitta käk att ta hem till Koppai och att livnära sig på under tiden. På vägen är det förstås viktigt att återförena besättningen, även om Brittany inte är alltför förtjust i kaptenen, troligen till hans eviga sorg... Hon och Alph lyckas dock finna varandra snabbt, vilket gör att vi kan börja växla mellan karaktärerna för att använda tid och resurser på bästa sätt.

Att planera är viktigt i detta realtidsstrategiska spel, då man automatiskt förpassas tillbaka till skeppet vid varje solnedgång. Innan dess ska man helst ha hittat mer att äta, och även när det gäller frukterna och bären så imponerar grafiken stort. När skeppet analyserar våra fynd sitter jag med tungan hungrigt halvhängande utanför munnen, så aptitretande är de glänsande munsbitarna.

Pikmin 3
Broar byggs med hjälp av tegel som ligger i högar lite varstans. När Pikmins har lämnat sin bit återvänder de till platsen där den låg från början.

Förutom matletandet vill vi ju också bland annat hitta vår kapten och rymdskeppets "cosmic drive key" utan vilken våra äventyrare är strandade, och i den strävan ingår en hel del slakt. Med A-knappen lobbar jag mina modiga Pikmins över fiender av varierande storlekar. För att samla dem till mig igen blåser jag i min visselpipa, ett medvetet val av utvecklarna för att ge känslan av en lärare som "ringer in" sina elever.

För visst lyckas Nintendo med att få oss att känna ansvar, ja rentav kärlek, för vår flock. Att råka glömma kvar någon i det fria när natten faller innebär en animation där de små förtvivlat springer mot vårt rymdskepp, bara för att hjälplösa bli kvarlämnade och uppätna av monster.

Dock kan vi hoppa över den animationen om vi vill slippa hjärtekross, men att se hur många Pikmins som gått åt under dagen är alltid sorgligt och trots att det är relativt lätt att förnya leden så har Nintendo fått mig att bry mig så att jag lägger en hel del energi på att ha en nolla i statistiken, vilket gör detta till ett perfekt spel för redaktör Oskar.

Pikmin 3
Vattnet är vackert som satan, vattenspindelmonstren mindre så.

Som tur är kan vi helt enkelt spela om från valfri dag om katastrofer inträffat, en funktion jag givetvis använder. När jag får panik vid första bossen och mest springer runt som en yr höna med förvirrade kycklingar och förlorar Pikmins i rasande fart är det en lättnad att få börja om dagen med mina trupper intakta och därefter besegra odjuret utan en enda förlust.

När mina olikfärgade krigare demolerat en sandvägg och blivit flamberade av den eldsprutande snabelalbinon där bakom innan jag hunnit reagera, kör jag gärna en kvart extra för att slippa se hur decimerade de blivit.

Olikfärgade, ja. Precis som tidigare har olika Pikmins skilda egenskaper för mig att nyttja på bästa sätt. Exempelvis så tål de gula elektricitet och kan kastas längre, de röda soldaterna är flamsäkra och de svarta sten-Pikmins krossar glas och kristaller på löpande band och är effektiva mot en del fienders hårda skal.

Vissa växter på planeten boostar dina små gynnare, vilket är extra behändigt när man tar sig an en gigantisk boss. Ju längre du kommer och ju fler saker du hittar, desto fler tips får du om hur du klarar dig på planeten.

Pikmin 3
Min nemesis under en av de dagar som jag valde att spela om. Här syns den vaktandes en blomma med fem Pikminskott att odla.

På egen hand kan man däremot inte ta sig överallt utan det gäller att ha koll på vad omgivningarna säger till en. När jag kastar upp Brittany till ställen dit Alph inte når fördelar jag även Pikmins efter vilket uppdrag som respektive karaktär ska utföra. Man kan som mest ha 100 Pikmins ute på fältet samtidigt, med eventuella reserver kvar i boet eller "löken".

Pikmin 3 är riktigt beroendeframkallande och Nintendo har med konceptet lyckats skapa ett spel som passar i princip alla. Tröttnar du på att spela ensam finns dessutom två lägen där du kan samarbeta med eller möta en familjemedlem eller upp till fyra vänner på besök.

I det ena, småmysiga Mission, väljer ni vad som står på menyn: monsterjakt eller fruktstund. Även detta kan man spela på egen hand och samla poäng på tid. Annars har vi det roliga Bingo Battle, där man kämpar mot varandra i olika banor med varierade miljöer genom att försöka hämta rätt frukt eller fiende till sin lök och på så sätt få en rad på brickan. Ser du till att vara spelaren med Gamepad istället för Wii Remote har du dock en fördel tack vare kartan på lillskärmen som den andra spelaren missar.

Att finna något dåligt med spelet är faktiskt lite knepigt. Jag upplever en del svårigheter med att hitta, trots en bra utformad karta som jag dessutom kan ha uppe hela tiden på Gamepaden medan jag spelar på TV-skärmen. Det är nog dock mest en brist hos mig själv då jag har lokalsinne som en huvudkudde med hjärnskakning och knappt kan skilja på höger och vänster. Karaktärerna är inte överdrivet snygga, men mycket annat är som tidigare nämnt en sann fröjd för ögat.

Pikmin 3
De röda Pikmins är förstås essentiella när det gäller att ta sig an brinnande mördarsniglar.

Jo, det kan kännas lite stressigt att hinna bli klar med det man bestämt sig för att göra på den inte alltför långa tiden som en dag i spelet innebär. Däremot så ligger frukt som du bara hunnit halvvägs tillbaka till skeppet med kvar där du lämnat den, och ännu bättre, bossar behåller den skada du åsamkat dem i ett par dagar vilket gör att du kan dra ut på striderna ett tag utan att hetsa. När du väl vunnit ligger dessutom kroppen kvar på dödsstället i någon dag för avhämtning, och då fallna fiender ger nya Pikmins att odla är det en viktig funktion.

Ljudet är inget remarkabelt utan ligger mest och bidrar till gullighetsfaktorn genom dina Pikmins glada små utrop och de trudelutter som spelas. Man ska dock inte låta sig förblindas av det sockersöta, här krävs verkligen att man tänker till på förhand och dessutom flinkt löser pussel och håller huvudet kallt i striderna.

Pikmin 3
I grottorna kan man finna trasiga sladdar där gula el-Pikmins förstås gör en insats när vi vill tända lamporna. Det kan vara rent livsfarligt i mörkret...

Vare sig du spelat Pikmin tidigare eller inte är det faktiskt dags nu. Gamepaden ligger skönt i händerna och de knappar du ska använda är perfekt anpassade till ett skönt spelflyt på ett naturligt bekvämt sätt. Grafiken är bitvis fenomenal och visar att Wii U kan mer än vad vi fått se tidigare.

Upplevelsen som helhet ger hopp för Nintendos nyaste konsol och ett sug efter fler spel av den här kalibern. Pikmin 3 är älskvärt så till den grad att det kommer bakas gula, lökformade bakelser och pärlas röda sötnosar med blomstjälkar på huvudet här hemma under lång tid framöver - när vi inte sitter i soffan och sympatiheadbangar för att få ner den där lockande klasen med bär.

9 / 10
+
Fantastisk design, mysig stämning, noggrant strategiskt upplägg, möjlighet att spela om för att rätta till misstag, engagerande, trevligt flerspelarläge