Nascar: The Game 2013

Nascar: The Game 2013

Eutechnyx är tillbaka med ett nytt Nascar-spel. Vi satte Simon Eriksson på att hårdtesta och recensera amerikansk ovalracing...

Att förbannade rivalförare vill se dig avlida på två sekunder och dessutom får uppleva det tror jag inte hör hemma i verklighetens Nascar särskilt ofta. Även om det är en sannerligen våldsam motorsport verkar det som om det här spelet snarare porträtterar någon slags Nascar-parodi. I den värld som Eutechnyx byggt upp händer det hela tiden att motståndarna köttar sönder ens egen bil likt mordiska Deathrace-deltagare för att sedan köra vidare och vinna hela skiten. Dina motståndare (i ordets rätta bemärkelse) har tillåtelsen att tackla dig av vägen när de vill, hur de vill. Välkommen till Deathcar: The Game 2013.

Råkar däremot du smeka framsidan av rivalkarossen bjuds det på helt andra följder. Då slungas det stackars offret av sin bana och rätt in i säkerhetsvallarna. Det betyder att gulflagg utfärdas och alla bilar startar om vid nästa lopp efter några smärtsamma laddningstider. Bang.

Nascar: The Game 2013
Nascar: The Game 2013 är som bäst när du slipper bry dig om de argsinta rivalbilarna bredvid dig.

Faktum är att de flesta race utspelar sig på följande sätt: du kör om en motståndarbil, drar en lättnadens suck, råkar sedan snudda vid en annan, vilket orsakar en extremt överdriven superkrasch där minst tio av bilarna sprängs. Då är den gula flaggan framme, vilket efter några bråkiga tillfällen senare resulterar i att du får starta längst bak. Och då... är tävlingen förlorad för din del. Oavsett strategi, taktik, körförmåga eller framförhållning.

För att undvika den gula flaggans förbannelse kan du med Rewind-systemet spola tillbaka de missöden som uppstått. Du har dock endast tre gånger på dig innan du tvingas betala med lite in-game cash för att fortsätta använda denna användbara funktion. Och tro mig - är det något du behöver så är det möjligheten att spola tillbaka tiden.

Nascar: The Game 2013
Att man kan stänga av flaggornas uppkomst räddar spelet från att halka ner ännu lägre på betygsstegen.

Det som jag har beskrivit ovan är hur Nascar: The Game 2013 är tänkt att upplevas. Det här är vad utvecklarna Eutechnyx vill tillfredsställa oss med. Lyckligtvis har de samtidigt varit kloka nog att inkludera en mängd olika inställningar inför varje tävling där du kan stänga av allt vad skador på bilen och gula flaggor heter. Om du stänger av dessa två har du kvar ett ytterst sömnigt racingspel, men åtminstone ett spelbart sådant.

På de rekommenderade inställningarna är det här ett fullständigt brutet spel och jag kan helt ärligt inte förstå hur det kunde skeppas ut på detta sätt. I andra avseenden har Eutechnyx lyckats betydligt mer framgångsrikt. I USA är intresset för Nascar som bekant mycket stort och den årliga turnén i landet väcker många ögon. Det är större än svenskarnas besatthet av Melodifestivalen, faktiskt. Det märks tydligt att en hel del kärlek har strötts över Nascar som fenomen under utvecklingen av spelet. Varje laddningstid är pedagogiskt ämnade för att lära dig mer om sporten via interaktiva frågor som svaras på med hjälp av tumspakarna och varje arena presenteras med lite bakgrundsinformation innan loppens start.

Nascar: The Game 2013
Fartkänslan är åtminstone en del som Eutechnyx lyckats bra med.

Genom spelets karriärläge blir du lotsad av två speakerröster tillhörandes Raymond Evernham respektive Ty Norris (är du inte insatt i sporten, google it!). Det är en beprövad och effektiv metod och något som vi har sett flera gånger förut i liknande spel och visst; även här fungerar det utmärkt. De gör båda ett bra jobb med att fastställa en schysst stämning och får dig i balans innan loppen. Även huvudmenyn är skapad med omsorg där kameran panorerar över olika delar av ditt jättegarage medan du navigerar bland de olika alternativen.

Innan varje tävling får du chansen att dels köra några testvarv för att känna på asfalten och dels möjligheten att köra ett lopp under några motståndare på banan där din tid speglar vilken position du får starta i under själva tävlingen. Båda dessa delar är helt frivilliga, men att köra kvalificeringsracet blir snabbt ett nödvändigt ont för att du ens ska ha en chans att hamna bland topp tio när tävlingarna väl börjar, förutsatt att du faktiskt spelar med äkta Nascar-regler. Lite som att tvinga i sig den där havregrynsgröten på morgonen, ungefär.

Nascar: The Game 2013
Det finns en cockpit-vy för den som föredrar att stirra på bilens innanmäte.

Det är utanför körbanan som vi hittar spelets starkaste kort. Motivationen att spela vidare har Eutechnyx försökt lägga i ett uppgraderingssystem där bilarna gradvis kan klättra i förmåga genom att spendera pengarna som du tjänar i tävlingarna. Bättre bromsverkan, snabbare acceleration eller tajtare styrning är alla fullständigt nödvändiga uppgraderingar och strävan efter att utveckla sin bil är den egentliga behållningen under skalet i Nascar: The Game 2013.

Det räcker dock inte hela vägen, direkt. De spelmässigt brutna och ofärdiga arenaloppen som utgör stommen i spelet tröttnas kvickt på, särskilt med tanke på att tävlingarna tenderar att dras ut onödigt länge. Laddningstiderna är dessutom frekventa, vilket knappast mildrar omständningheterna.

Nascar: The Game 2013
Laddningstiderna innebär frågestunder där målet är att göra dig till en Nascar-expert.

Om vi kikar på grafikfronten hittar jag inget mer beskrivande ord än "likblekt". Särskilt omgivningarna är dystra, oavsett om vi befinner oss i ökenstaden Las Vegas eller i på soliga arenor i Chicago. Bil -och karaktärsmodeller är rätt intetsägande de med. Godkänt men aldrig annat än blekt. Ljudfronten är en blandad kompott av ett genomgående starkt röstskådespel och en del urusla ljudeffekter.
Multiplayerläget fungerade stabilt i de sessioner jag testat, men är absolut ingenting att gapskrika sig hes över. Att hitta matcher är dessutom rätt svårt i nuläget.

Jag kan inte sluta tänka på hur mycket Nascar: The Game 2013 påminner om ett gratisspel till Android/Ios där själva körningen känns som en enda lång transportssträcka i jakten efter pengar till uppgraderandet av bilen. Det här konceptet hänger även ihop med fordonsfysiken. Från början är din bil tungstyrd och påminner oroväckande mycket om en tysk Panzer IV, för att gradvis bli mer och mer lätthanterlig. Jag tror att många, inklusive inbitna Nascar-fans, har svårt att svälja det spelmässiga ute på banan som krävs att genomlida för att nå den där kontinuerliga belöningen som uppgraderingssystemet ger.

Nascar: The Game 2013
En inte helt ovanlig syn. Traditionell våldskrasch med tillhörande gul flagga. Amen.

Kort sagt - Nascar: The Game 2013 är ett bedrövligt tråkigt spel i början, men blir bättre med tiden. Det är inte värt besväret i slutändan då det aldrig lyfter sig till högre höjder än extrem medelmåttighet, men det ska sägas att det faktiskt blir lite, lite bättre allt eftersom tiden investeras vid uppgraderingsskärmen. När du nått den nivån har du dock redan tröttnat på alla runda banor och bleka bakomliggande landskap vid sidan av den brutalhemska kollisionsfysiken, så det spelar kanske ingen större roll trots allt...

Gör om, gör rätt. Eller förresten - överlåt licensen till något annat team. Tack.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10