Payday 2

Payday 2

Fredde har provat livet på andra sidan lagen och på löpande band tömt juvelerare på glänsande dyrbarheter. Kolla in hans recension av svenskutvecklade Payday 2...

Låt oss vara helt ärliga en liten stund: vem har inte fantiserat om att råna en bank? I decennier har vi följt kungen av kriminella handlingar på bioduken, från vilda västerns tågrån till moderna klassiker med bisarra ansiktsmasker och sågade hagelgevär. Svenska Overkill Software har insett potentialen i denna genre och låter den senare modellen tala i sitt senaste multiplayerspel.

Payday 2 bygger vidare på föregångarens multiplayerkoncept med en blandning av taktiskt rollspel och eldhet action ur ett förstapersonsperspektiv. Ditt jobb som laglös på heltid är att planera, genomföra och inte minst komma undan med olika stölder och tillslag. Det gäller att hålla huvudet kallt. Knivskarp proffsighet är melodin för att så effektivt (och smärtfritt) som möjligt genomföra olika delmål. Att reka brottsplatsen, inte väcka misstankar och framför allt assistera varandra på bästa sätt när rånarmasken åker på är absolut nödvändigt. Den som tar för lång tid på sig eller bryter från schemat riskerar att aldrig se flyktbilens trygghet och istället sluta med handbojor som enda belöning.

Payday 2
En vanlig dag på banken som snart visar sig vara lite mindre vanlig än kunderna nog räknat med.

Genom ett stilrent interface väljer du dina kupper via nätverket Crimenet utifrån svårighetsgrad, risk och avkastning. Variationen är bred. Här finns allt från rysk ammunitionsdiplomati på nattklubb till enkla affärstrakasserier och, inte minst, att bokstavligen spränga banken. Payday 2 går att spela på nätet såväl som lokalt, men oavsett om dina medspelare är mänskliga eller datorstyrda är du sällan ensam på fältet. Tillsammans klär ni er i rollen som en av fyra klasser: ledargestalten Mastermind, köttkvarnen Enforcer, snillrika Technician och inte minst smyginriktade Ghost.

Varje karaktär har sin egen specialitet. Med lite tur hittar du en klass som återspeglar din egen personlighet och gör din roll ännu mer självklar när det är dags att agera på magkänsla. Är du organiserad och har koll på läget kan du med fördel svida om till Masterminds dominerande kostym. Den som hellre går efter mottot: "anfall är bästa försvar" serveras våldsamma färdigheter i den burdusa Enforcer. Technicians kriminella geni håller hela operationen smidigt flytande (eller exploderande), samtidigt som Ghost slår till i kritiska lägen när det som allra mest behövs.

Payday 2
Det saknas inte tillfällen till eldstrider i Payday 2.

Samtliga klasser broderas ut genom kunskapsträd att klättra i, fyllda med aktiva förmågor och passiva bonusar. Att bygga sin egen karaktär och spelstil från ritbordet till skjutbanan blir en central del av upplevelsen. För att bli så effektiv som möjligt gäller det att samla erfarenhetspoäng och inte minst säkra en konstant ström av spelets pulserande livsblod: kalla stålar.

Så länge pengaflödet rullar finns en uppsjö av vapen, skyddsutrustning och tekniska prylar att köpa. Stor vikt har lagts på att låta spelaren skräddarsy sin kriminella upplevelse. Allt från rånarmask till skjutvapen kan modifieras på mustig detaljnivå, och genom lyckade uppdrag låser du hela tiden upp nya möjligheter. Balans är viktigt. Det är upp till dig att välja vilken väg du vill gå utifrån vad du tror att jobbet kräver. Avskräckande gevär ställs mot precisionsvapen, modern kevlarrustning mot anonym kostym. Enkelt rollspel och utrustningshantering smälter ihop i en härlig kombination, som på ett effektivt sätt bygger upp Payday 2:s lager-på-lager-princip.

Payday 2
Hur gärna man än skulle önska, så är det inte läge att slappna av med en Mocha Frappuccino på caféet under kuppen.

När du inte fyller hockeytrunkar med spröda sedlar kopplar du av i ditt Safe House, din hembas och utgångspunkt. I Safe House kan spelare göra allt från att experimentera med ny utrustning och vapen till att köpa inredning och njuta av rikedomens behag, då huset växer i takt med din egen framgång. Det finns en nästan sadistisk tillfredsställelse i att visslande promenera ner till sitt alldeles egna bankvalv bara för att stirra på de ständigt växande sedelhögarna, tro mig.

Lyckligtvis stannar inte det roliga i Payday 2 vid planeringsstadiet: uppdragen i sig är bakade på ren och genuin spelglädje. När en kupp startar (och den kan sträcka sig över flera dygn storymässigt) får du allt som oftast själv välja ingångspunkt innan kampen mot klockan inleds. När masken åker på är det showtime, och från att larmet gått kommer en strid ström av vakter och poliser göra allt i sin makt för att stoppa er.

Payday 2
En sänkt polare bör omedelbart återupplivas för att öka chanserna att lyckas.

Hur intensivt detta motstånd blir beror i sin tur på hur finkänsligt aggressiv du är mot ditt mål, samt om oskyldiga civila stryker med. Eftersom lagens långa arm ständigt flåsar dig i ryggen uppstår hela tiden nya beslut att jonglera. Ska kassasskåpet sprängas eller borras? Du väljer att borra. Tittar på klockan. Larmet har redan gått. Borren går sönder och måste startas om. Hur många poliser utanför? Svetten rinner. Du jobbar vidare samtidigt som dina kollegor täcker dig med tung eldkraft. Radion sprakar till och meddelar att gatan kryllar av krypskyttar. Det ser mörkt ut.

Precis när insatsstyrkorna sparkar in dörren tömmer du skåpet och flyr ut mot gränden. Vilken väg ska du ta? Bakdörren. Fel väg. Så otroligt fel väg. Ghost faller, men är inte död (än), och i en smått filmisk sekvens återupplivar ni honom på öppen gata bakom Enforcers vapenridå för att slinka iväg i den väntande flyktbussen, betydligt tätare än för en minut sedan. Det är denna typ av blixtstrategi och iskallt lagarbete som lyfter Payday 2. Ett relativt enkelt actionspel förvandlas till en adrenalinpumpande lagbrytarpärla.

Payday 2
Polisen får snabbt undsättning av de bästa styrkorna.

Det är egentligen bara några små obekväma fläckar på guldkanten som hindrar Payday 2 från att klättra ännu högre på topplistan. Grafikmässigt godkänt som spelet är utnyttjar det en påträngande mängd effekter, speciellt i stridens hetta då rörelse och sikt är absolut livsnödvändigt. Datorstyrda karaktärer både ser ut och uppför sig lite plastigt utanför strid. Motståndet pendlar mellan taktisk briljans och underliga omotiverade handlingar, vilket leder till en stundvis ojämn svårighetsgrad och onödig irritation. Musik och bild bjuder på en trevlig upplevelse utan vare sig besvikelse eller överraskning. Dessa snedsteg är dock mindre sprickor i en helhetsbild vars positiva detaljer är många, många fler än de negativa.

Payday 2 bryter kanske ingen häpnadsväckande ny mark för vad det är, men blandar friskt från olika gränsland och skapar något som inte bara är fruktansvärt roligt utan också stilfullt paketerat. En het och njutbar spelupplevelse för den som i sommar är sugen på snabba, blodiga cash.

8 / 10
+
Smaskig blandning av rollspel och action, genuin känsla, utmanande kamp mot klockan, fläckfri multiplayer, känns belönande
-
Stundtals livlös spelvärld, ojämnt motstånd, missbruk av visuella effekter i kritiska lägen

Jonas Mäki
Jag blir lika förvånad varje gång. Samma bank ska rånas för 30:e gången och jag tror mig börja kunna rutinerna. Men icke. Helvetet brakar lös och det är alltid något jag förbisett, någon medpsleare som sänks, någon som glömt vad de ska göra eller så händer det något otippat. Payday 2 är en smaskig actionkaramell som dock ändå känns lite för variationsfattig i längden för min smak. Men innan jag handlat på mig en trevlig arsenal och klättrat färdigt i level har jag ändå lagt ner väldigt många roliga timmar och för den som vill uppleva action på fel sida om lagen är Payday 2 ändå ett givet köp. 7/10

• thomas_pef
    Råna banker med vänner. Kan det igentligen bli så mycket roligare, jag tror faktiskt inte det. Visst vi som nöjer oss med att fortfarande spela... 9/10

Payday 2Score