We are LIVE Streaming

Lego Batman 3: Beyond Gotham

Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

CLOUDBERRY KINGDOM

Cloudberry Kingdom, spelet som vill briljera med ett oändligt antal banor. Frågan är hur länge oändligheten håller...


Självklart blir man livrädd när man först startar Cloudberry Kingdom. En första kik på gameplay och hjärtat börjar bulta i bröstet; hur ska det här gå egentligen? Tja. Som smort, helt enkelt.

Detta är ett sidoscrollande plattformsspel med potentiellt brutal svårighetsgrad. Du är ständigt omringad av fara. Tiotals eldbollar rullar förbi dig, spikar längtar efter att penetrera dina animerade fötter, jättekedjor och laserstrålar suktar efter att klyva dig på mitten.

Cloudberry Kingdom
Sågblad och lava för den eldige med vass blick.
Detta är en annons:

Grejen är dock att... Det inte är så svårt som det ser ut. Inte på långa vägar. Tejpa ner höger styrspak i riktning "framåt" och hoppa för glatta livet och du klarar varje bana på ungefär tio sekunder. Skulle du ändå få problem med en viss bana är det bara att köpa dig lite hjälp med alla de ädelstenar du snabbt och enkelt samlar in.

Storyn är meningslös utan någon koppling till gameplay alls och ger ingen förklaring till de förmågor jag plötslig har, eller inte längre har, i varje ny nivå. Ibland är det dubbelhoppet som gäller, någon gång får jag jetpackflyga, ibland kan jag bli större eller mindre eller varför inte studsa som en boll. Denna inkonsekvens leder mest till att jag försöker dubbelhoppa även när jag inte har den förmågan.

Detta är en annons:

Efter lite drygt 100 (!) banor blir spelet mer intressant då man tydligt hämtat inspiration från lyckade indiespel som exempelvis Braid. Dock tar även det slut efter ett tag.

Cloudberry Kingdom
Banorna är väldigt lätta i början, men svårighetsgraden eskalerar snabbt.

Det är framför allt i Free Play, där skaparnas tanke med att spelet ska kunna generera ett oräkneligt antal banor allt efter spelarens önskemål verkar realiseras, som spelets behållning ligger. Man kan ställa in det mesta, men främst svårighetsgraden, och algoritmen som spelet bygger på levererar. För att ge lite krydda är flerspelarläget där man sitter fast i varandra med ett bungierep inte så dumt.

Designen är helt okej men saknar både originalitet och äkta charm. Att styra min karaktär funkar också utan problem. Cloudberry Kingdoms största hinder är alltså varken oöverkomliga faror eller dålig spelmekanik, utan helt enkelt... Avsaknad av identitet.

Det hjälper inte hur många nya banor jag blir bjuden på, när det enda jag ska göra i varenda en är att hoppa mig igenom dem genom att memorera den, beroende på svårighetsgrad mer eller mindre exakta väg som behövs för att slippa använda de två knappar som krävs för att starta om från början. För handen på hjärtat, till vilken nytta är ett spel som är gjort uteslutande för att kunna spruta ur sig banor som varar i evighet, om det inte samtidigt lockar en att spela i evighet?

Cloudberry Kingdom
Ett viktigt moment i utformandet av din karaktär är att välja vilket slags skägg han ska ha.
06 Gamereactor Sverige
6 / 10
+
Valmöjligheter in i minsta detalj med banorna, alla banor går att klara, flerspelarläge för större utmaning, välfungerande spelkontroll
-
Meningslös story, inkonsekventa specialförmågor, ingen variation i förfarandet, identitetslöst
Detta är en annons: