Europa Universalis IV

Europa Universalis IV

Efter en sommar av Saints Row, solsemestrar och kullerbyttor finns det inget bättre än ett löjligt djupt strategispel. Eller finns det? Tobias har testat Europa Universalis IV.

Sällan blir jag betrodd när jag påstår att få spel är lika spännande som svenska Paradox egenutvecklade strategispel. Dota 2, DayZ, Dishonored och Team Fortress 2 i all ära, men det är något med Europa Universalis hänsynslöst detaljerade förr-i-tidensimulator som aldrig slutar fascinera mig. Förutom kanske systerserien Crusader Kings.

I grund och botten kan Europa Universalis IV liknas vid en långt mer detaljerad version av Total War-seriens kartvy, simulerad i realtid snarare än på turbaserat vis. Från slutet av medeltiden till början av 1800-talet, en epok bland bildade personer kallad den tidigmoderna tiden, kan du styra en av över hundra olika nationer från jordens alla hörn.

Europa Universalis IV
Du kan inleda en spelomgång när som helst och med vilket lag som helst, men ett flertal intressanta startpositioner finns föreslagna.

Ditt mål väljer du själv. Europa Universalis avnjuts bäst likt en roadtrip till Dalsland; om du inser att det är vägen dit som är det roliga. Vare sig du väljer att manipulera, kriga, handla, kolonisera eller flörta dig till framgång och rikedomar är det bakslagen och de heroiska återhämtningarna som oundvikligen förser dig med otaliga berättelser att dela med dina förmodligen jätteintresserade vänner där de samlas runt dig lika fascinerade som du och dina syskon under en påtvingad diabildsvisning efter en sedvanligt livsomvälvande släktträff.

Spelets största lockelse är också dess mest avskräckande aspekt. Det är en så pass djup och detaljrik simulering att den lyckats skrämma bort i princip hela Gamereactors redaktion, utom förstås lilla jag. Varför är inte svårt att förstå. Likt alla Paradox egenutvecklade strategispel finns vart man än vänder sig menyer, siffror, grafer och statistik. En förståelig fobi för många (språkfascisten i mig vill påpeka att jag vet att en fobi per definition är orimlig, och därför rimligtvis svårbegriplig), men icke desto mindre ett nödvändigt ont för att tillåta den mängd kontroll och frihet som hela serien bygger på.

Europa Universalis IV
Siffror! Siffror överallt! Det säger inte lite om Europa Universalis-serien om jag påstår att den aldrig varit såhär lättbegriplig.

Många av förbättringarna sedan det nu sex år gamla mästerverket Europa Universalis III kretsar kring att göra det förr så svårförstådda och ofta abstrakta användargränssnittet mer överskådligt och konkret. För att inte fortsätta avskräcka nya spelare har många system, däribland handel, rebeller och diplomati genomgått både små och stora förändringar för att framtå mer som verklighetsgrundade simulationer än abstrakta, sifferbaserade system. I många fall lyckas detta bra, och är en av Europa Universalis IV:s verkliga styrkor i relation till tidigare iterationer. De har lyckats öka mängden kontroll samtidigt som de förbättrat många av seriens allra sämsta aspekter.

Europa Universalis IV
Som namnet antyder ligger fokus på de europeiska nationerna, men minst lika mycket spänning går att finna världen över. Bara man är beredd på en betydligt större utmaning.

Det är därför konstigt, när så många framsteg gjorts i konkretiserande av abstrakta system, att den största förändringen är införandet av vad utvecklarna valt att kalla "monarkpoäng" - ett system så flummigt att du får resa till närmsta healingkonvent för att hitta något ens i närheten av lika luddigt. Dessa poäng erhålls i slutet av varje månad baserat på ditt rikes härskares färdigheter inom administration, diplomati och krigsföring, och dina rådgivares kunskapsnivå inom samma ämnen.

Vad kan då dessa poäng spenderas på, rimligtvis? Ja, vad sägs om i princip ALLTING?! Allt från byggnader och forskning till fredsförhandlingar och rekryterandet av generaler och mer därtill styrs av dessa minst sagt idiotiska poäng. Eftersom din ledares färdigheter är slumpvis tilldelade är insamlandet av dessa poäng också nästan helt utom din kontroll.

Europa Universalis IV
Europa Universalis IV lider, som tidigare spel i serien, av löjligt långa laddningstider trots sitt blygsamma yttre och de låga systemkraven.

Ord kan inte uttrycka hur mycket jag avskyr detta hemska lilla system. Det tvingar mig att välja mellan att bygga en livsviktig byggnad i månaden och att inte bli teknologiskt efterbliven; mellan att rekrytera generaler för att inte förlora mina surt förvärvade provinser och att förbättra sagda provinser. Allt detta medan jag fullkomligt badar i pengar utan något som helst sätt att använda dem, eftersom det nästan inte går utan att samtidigt använda, ja just precis, monarkpoäng.

Jag vill inleda detta stycke med "bortsett från detta", men det är svårt att bortse från detta. De få brister Europa Universalis IV besitter utöver monarkpoängen (och de är faktiskt slående få) bleknar i jämförelse. Även om spelet skulle gynnas av större fokus på konflikten mellan de olika samhällsskikten i ditt rike samt de interna konflikter som uppstår i samband med detta sänker det inte på något vis helhetsintrycket.

Europa Universalis IV
Där har vi dem, de nedrans monarkpoängen. Trots min ofantliga statskassa är jag tragiskt nog handelsförlamad. Tjoho för abstrakta poängsystem!

Trots ett - för första gången i serien - fantastiskt ljudspår, ökad användarvänlighet, förbättrat djup och en rakt igenom förfinad spelupplevelse gör sig de där nedrans poängen påminda i slutet av varje månad. Lyckligtvis är spelupplevelsen så pass förfinad att jag oftast glömmer bort dem, och i slutändan råder inga tvivel om att den som har tålamod nog att sätta sig in i ett av världens mest komplicerade strategispel också kommer finna att det är ett av de allra mest givande.

7 / 10
+
Utökad användarvänlighet, fördjupade system, ljuvlig musik, enastående flerspelarläge