Grand Theft Auto: Double Pack

Grand Theft Auto: Double Pack

Två mästerverk till priset av ett, nu till Xbox och Jesper har återigen levt rövare i Rockstars brottshärjade storstäder

Vem har kunnat missa den hysteri som omgärdat Grand Theft Auto 3 och Grand Theft Auto: Vice City. Försäljningsrekord har slagits och hem och skolaföreningar världen över har rasat. Det har varit omöjligt att värja sig från den superba spelbarhet Rockstars två übertitlar bjudit på. Oavsett om man lyssnar på spelmedias hyllningar, spelköparnas lyckovrål eller vettskrämda moralisters förmaningstal, är det omöjligt att inte inse fakta. Dessa två spel har satt djupa spår i hur vi ser på spel idag.

Doublepack är, precis som det låter, del 3 och Vice City, två spel i en och samma box, till priset av ett. Som vanligt lever jag livet som gangster på väg uppåt i brottshierarkin, med ett enda mål. Den absoluta toppen, och jag får helt enkelt avsluta livet för alla som ställer sig i vägen. GTA 3 och GTA: Vice City är, som vi sagt så många gånger tidigare, två stycken spelmässiga underverk. Frihet och möjlighet blandas med en superb struktur innehållandes massor av underbara uppdrag. Jag kan tycka att det är roligare att få härja i Liberty Citys mer varierade stadsplan. Men detta ändrar inte det faktum att Vice City hänför mig med ett nästan kriminellt välgjort designkoncept där det neonrosa 80-talet återupplivas och pumpas upp med steroider.

Att dessa två spel revolutionerat vårt sätt att se på saker såsom upplägg, innehållsmängd och dynamik är det senare årens ogenerade plagiat ett tydligt bevis på. Både The Getaway och det senare True Crime har gjort sitt bästa för att härma det briljanta i dessa två spel. Trots vissa lyckade moment har de inte lyckats knuffa ned Rockstars biltjuvsmecka från tronen. Det finns få gånger som jag fnissar så frenetiskt framför TV:n som då jag bombar bilen utanför spaghettirestaurangen i Liberty City eller går lös med motorsågen till tonerna av Mötley Crüe i Vice City. Det är få gånger jag är så ovillig att stänga av min Xbox som då jag får tredje gången lever livet som benhård gangster i något av dessa två spel. Grand Theft Auto: Double Pack är i dagsläget världens mest prisvärda spel strax efter Half-Life Generations.

Grand Theft Auto: Double PackGrand Theft Auto: Double PackGrand Theft Auto: Double PackGrand Theft Auto: Double Pack
10 Gamereactor Sverige
10 / 10