Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows

Ninja Turtles är äntligen tillbaka i spelbart format, och Mathias har polerat sköldpaddsskalet och satt betyg...

Muterade tonårssköldpaddor med ninjavapen, med en förkärlek för pizza och brottsbekämpning. Är det ens möjligt att misslyckas med ett spel baserat på ett så pass fantastiskt koncept? Activision och Red Fly Studio har givit oss svaret med Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows, som baseras på allas våra favoritreptilers bravader i Nickelodeons senaste TV-serie.

Precis som i serietidningarna, filmerna och alla andra TV-spel som burit varumärket Turtles får vi här lära känna de muterade sköldpaddsbröderna Leonardo, Donatello, Michelangelo och Raphael när de tar sig an stadens skurkar. Det är alltså det perfekta receptet för ett hjärnlöst actionäventyr för fyra spelare över nätet (eller två i samma soffa med delad skärm).

Det finns en stor fiendevariation i Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows, med ninjor, robotar och bosstrider. Synd bara att de har likadana attacker och man använder samma taktik för att besegra dem alla.

Och nog är det hjärnlöst allt. Detta korta, nedladdningsbara äventyr handlar om att springa från punkt A och slå ner en armé av ninjor, gängmedlemmar och robotar på vägen till punkt B. Ibland kan det kännas att vågorna av fiender aldrig tar slut, och det rekommenderas verkligen att spela tillsammans med några vänner för att man ens ska kunna genomlida det gatlopp som Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows förvandlas till efter bara några minuters speltid.

När man väl faller offer för fienderna (vilket kommer att ske mången gång, tro mig) kan ens kamrater väcka en till liv igen genom att vifta en pizzabit (vad annars?) framför näsan på en. Det är en charmig funktion som är förlagan trogen, men om man spelar själv ställer pizzan en inför ett klurigt dilemma; ska man spara pizzan för att ge sig själv mer hälsa, eller återuppliva sina brorsor så att de kan hjälpa till i några extra minuter innan de svimmar igen? Det här är ett strategiskt val som är en plåga att göra, och som oftast leder till Game Over-skärmen oavsett vad man väljer.

Det har släppts många kultklassiska Turtles-spel redan, och arkadminispelet i Out of the Shadows väcker viss nostalgi med hjälp av fågelperspektiv och en avsaknad av checkpoints.

Genom ett ambitiöst uppgraderingssystem kan man dock göra sina turtlar starkare. Med tjänade erfarenhetspoäng kan man låsa upp nya kombinationer, försvarsmöjligheter och lagattacker. Det är dock i själva grunderna som problemen ligger, och då spelar det ingen roll hur mycket krimskrams man pyntar med. Striderna är helt klart inspirerade av de i Batman: Arkham Asylum, fast saknar känslan och finessen som återfinns i läderlappens äventyr. Det blir inte bättre av en obalanserad svårhetsgrad, urusla checkpoints, irriterande buggar och en horribel bildskärmsuppdatering som ständigt får allting att kännas som i slow motion.

Visst är Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows fortfarande ett nedladdningsbart spel, där man inte förväntar sig att produktionsvärdena ska vara särskilt höga, men det känns underligt att Red Fly Studio lagt så mycket energi på få spelet att framstå som ett fullprisspel, när man inte ens ha tagit fram en spelmässig kärna som kan stå på egna ben.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows ser bra ut, ibland. Om vinkeln och ljuset är rätt, och ingenting glitchar för tillfället. Om detta hade varit ett fullprisspel kanske det hade varit så här fint från början till slut.

Allting känns bara så obalanserat. Sköldpaddorna har välanimerade och högdetaljerade karaktärsmodeller, samtidigt som omgivningarnas texturer är platta och spelets gränssnitt designats i Microsoft Paint av tolvåring. De fyra banorna som finns tillgängliga är långa, men man vet aldrig om man springer i rätt riktning eller ej då allting ser likadant ut, och osynliga väggar stoppar en vart man än går.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows är egentligen inget dåligt spel, det är bara ett väldigt ofärdigt sådant. Många delar glimrar av potential, men Red Fly Studio och Activision skulle helt enkelt ha prioriterat annorlunda när de designade det från första början. Om de hade gjort det så hade vi möjligtvis fått ett av de bästa Turtles-spelen hittills, istället för denna alldeles för ojämna spelupplevelse som aldrig tar sig ut ur sitt skal.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+