Min första timme i sällskap med Xbox 360-versionen av Diablo III gör mig djupt bekymrad. Vi är tre spelare, en Barbarian, en Wizard och en Demon Hunter. Varje föremål vi hittar går att använda lika bra oavsett vem som använder det, och snart rusar häxan runt med en enorm yxa på ryggen. Har Blizzard verkligen låtit sin högt aktade serie sjunka såhär lågt? Vart är alla klass-specifika föremål!? Vart är statistiken på mina föremål?
Det visar sig snart att jag bara lider av uruselt minne. Föremålen man får i början av spelet är generiskt strunt som inte kunde bry sig mindre om statistisk såsom strength eller dexterity, men det ska snart visa sig att slagna fiender lämnar efter sig riktiga godbitar som bara passar till en av oss. Balansen är återställd i universum. Jag kan pusta ut.
Det har gått mer än ett år sedan Diablo III släpptes till PC och Mac. Då var pressen på servrarna så stor att den största utmaningen låg i att komma in och börja spela. Något som konsolversionen har förskonats från, helt och hållet. Framförallt på grund av att det inte finns några som helst onlinekrav den här gången. Förutom den lilla, men ack så signifikanta, skillnaden är det här i stort sett en rak konvertering till konsol.
De flesta skillnaderna i övrigt är relaterade till spelkontroll och användargränssnitt. En stjärna har återigen kraschat genom katedralen där det första spelet i serien utspelade sig, och de kvarvarande demonerna försöker återigen att erövra himlen, helvetet och allt däremellan.
Med det sagt menar vi inte att förminska Blizzards arbete. Inte alls. Det märks att man har lagt ordentliga mängder tanke och arbete på att utföra konverteringen på ett så bra vis som möjligt. Som exempel har hela gränssnittet gjorts om i grunden för att passa bättre i kombination med handkontroll. Istället för att se allt du äger i en stor ryggsäck har man delat upp föremålen i kategorier såsom stövlar, axelskydd och byxor. Behändigt och smidigt.
Detaljerad statistik syns inte omedelbart men går att få fram genom att trycka på X. Istället får man en kort summering. Röda eller gröna pilar visar om ett specifikt föremål är bättre eller sämre än det du redan bär, men fokuserar enbart på kategorierna skada, skydd och hälsa. Det ger en rask överblick, men saknar känslan av full koll som PC- respektive Mac-versionerna erbjuder.
En liten ikon visas i hörnet varje gång man plockar upp något, och med hjälp av styrkorset kan jag välja om jag vill använda eller slänga det omedelbart. En snabb funktion som är helt unik för konsolversionen.
Spelkontrollen har inte blivit lidande i konverteringen. Färdigheter placerar man ut på A, B, X, Y och axelknapparna. Karaktären styr man med vänster spak (såklart) medan höger dito används för att ducka, vilket förvisso är en nyhet, men enkom en kosmetisk sådan.
Det nya kontrollschemat fungerar perfekt. Spelet siktar automatiskt in sig på fienden man ämnar döda med en röd silhuett och en liten pil ovanför huvudet. Är man flera som spelar färgas pilen efter spelarens färg. Faktum är att spelkontrollen fungerar så bra att jag hoppas att Blizzard adderar möjligheten att spela med handkontroll även till PC.
Avsaknaden av auktionshus har kompenserats med faktumet att det nu droppas bättre utrustning i frekventare takt. Jag har inte suttit med papper, penna och miniräknare och kan därmed inte säga att jag har gjort någon kalkyl, men magkänslan säger mig att mängden droppade föremål verkar vara i sin ordning.
Den kanske viktigaste distinktionen mellan PC och konsol är att sistnämnda erbjuder möjligheten att spela fyra spelare på samma skärm. Självklart kan du också spela online eller till och med koppla ihop två konsoler över ett lokalt nätverk. Ett varningens ord utfärdas förresten till den med aggressiva vänner: spela inte i samma soffa om ni inte är fullt på det klara med vem som ska ha vilken typ av vapen. Allt syns ju för alla, nämligen.
Endast en spelare åt gången kan komma åt ryggsäcken, vilket innebär att det blir en del dödtid för övriga spelande. Inte minst när någon plockar upp ett svärd som någon annan vill jämföra med sitt nuvarande vilket påbörjar en omständlig process av att gå in i ryggsäcken, kasta ut svärdet varpå näste man (till rakning) plockar upp det, öppnar sin ryggsäck och börjar jämföra.
Om du har spelat Diablo III online med vänner förut så vet du hur frustrerande det kan vara att vänta medan stannar för att titta i sin ryggsäck. Där kan du åtminstone få tiden att gå genom att själv organisera med dina egna prylar. Något som alltså inte går i konsolversionen, vilket sätter tempot på kant om man inte vet exakt vad man letar efter.
I övrigt är Diablo III till konsol en njutbar upplevelse på alla sätt och vis. Grafiken lever inte riktigt upp till PC-upplagan, vilket är förvånande med tanke på hur simpel den trots allt är, men det känns petitessartat i sammanhanget. Om du inte redan har spelat PC-utgåvan så bör du definitivt ge konsolversion en chans.