Asphalt 8: Airborne

Asphalt 8: Airborne

Gamelofts racingserie har kommit långt sedan den startade motorerna till Nintendo DS för ett par år sedan. Oskar har spelat den åttonde delen i mängder.

Jag slutar aldrig förundras över vad man kan köpa för sju kronor nuförtiden. När jag var liten räckte en, två, tre, fyra, fem, sex, sju kronor till en piggelinglass eller en chokladkaka av sämre sort. Idag kan man, för samma summa, köpa ett fullfjädrat racingspel med licenserade bilar, karriärläge, onlinemöjligheter och ett soundtrack med artister som Bloc Party och Queens of the Stoneage.

Då måste man väl ändå behöva punga ut rätt så rejäla summor i mikrotransaktioner för att få tillgång till vettiga bilar? Hör jag dig viska i fjärran, men nej, faktiskt inte. Totalt 47 bilar går att låsa upp enbart genom att spela spelet, men visst går det betydligt raskare om man är beredd att låta bankkortet blöda.

Raskt är för övrigt ett ledord som tycks ha följt Gameloft genom hela utvecklingen. Här levereras en hisnande fartkänsla från första bildruta, och faktum är att till och med laddningsskärmarna stökas bort överraskande snabbt, vilket klipper onödig väntetid mellan telefonens avlägsnande från fickan till den adrenalinstinna bilkörningen. En viktig aspekt för bärbara spel, helt klart.

Asphalt 8: Airborne
Spelets nio banor delar ständigt upp sig i vägval, vilket ökar variationen ordentligt.

Väl ute på en av spelets nio banor gäller det i vanlig ordning att köra så snabbt som möjligt i olika spellägen såsom traditionella först-i-mål-vinner eller en form av intervaller där allt handlar om att inte ligga sist i en sållningsprocess där klockan kryper allt närmare. För att vinna fart gäller det att samla ihop nitro, och nitro tjänar man genom att utföra tjusig drifting eller genom att åstadkomma dödsföraktande hopp. Gärna över nybyggda broar med andra tävlande som landningsbana.

Är du ute efter en ren simulator så gör du bäst i att leta någon annanstans. Det här är arkadracing in i märgen med fokus på explosiv racing i fjäderlätta bilar. Bakom varje kurva väntar ytterligare en prövning i form av ett hopp eller en serie boost-plattor, och den med ordentliga skills lär kunna hålla en rent fruktansvärd hastighet genom varje bana.

Asphalt 8: Airborne
Att köra in i andra förstör inte bara deras bil totalt för ett ögonblick, du tjänar också nitro bara genom att vara ett svin.

Jag imponeras verkligen av Asphalt 8: Airborne. Det borde vara helt omöjligt att styra något sånär vettigt med de förutsättningar plattformen har, men det fungerar verkligen strålande. Vill jag så kan jag med enkelhet åka ut på en stig längs med ett berg, sikta in mig på en motståndare nere i dalen, hoppa utför en ramp och landa på honom. Jag kan också drifta vildsint åt höger, se en bättre väg åt vänster och byta spår helt - så länge jag har kontroll över bromsen och nitron. Det borde helt enkelt inte fungera så bra som det trots allt gör.

Vill du så kan du direkt koppla upp dig online och spela med andra förare. Du kan också ladda upp dina bästa tider som spöken, vilket sporrar till att slipa ned varvtiderna.

Med tiden blir det tydligt att Gameloft helst vill att jag ska investera lite riktiga pengar i bilar. Vissa race går bara att komma åt med en viss typ av bil, och just den bilen råkar ofta vara extremt dyr - sett till spelets valuta. Det är synd, men fullt förståeligt i ett spel som trots allt bara kostar sju kronor att ladda ned.

8 / 10
+
Många licensbilar, bra spelkontroll, etablerad musik, extremt billigt sett till innehåll