Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

FARMING SIMULATOR 2013

Den populära bondesimulatorn till PC har äntligen (?) kommit till konsol. I ett tillstånd av tillfälig galenskap åtog sig Calle att kika närmare på det


"Jag ska skriva norra Europas längsta recension."

Så lät det när jag åtog mig att recensera Farming Simulator 2013. Just då tyckte jag att lät som en briljant idé. Tjugotusen tecken om traktorer, grisar, grödor och existentialism ute på en åker. Klockrent. Såhär i efterhand undrar jag hur jag tänkte. Varför jag så ivrigt ville skriva om det här. Den enda förklaringen jag kan komma på är att jag måste besitta något sorts undermedvetet självhat. För Farming Simulator 2013 är ingen rolig upplevelse. Inte rolig någonstans.

"Hallå, det är jordbrukssimulator! Det är inte meningen att det ska vara roligt'", morrar nu någon därborta i södra Halland och rättar ilsket till kepsen på huvudet, alltjämt som kusinen bredvid suger extra hårt på ett halmstrå genom gluggen i övre tandraden.

Visst, jag förstår resonemanget. Realism före traditionell underhållning, absolut. Det är ju en simulator vi talar om. Problemet är bara att Farming Simulator 2013 är både redigt trist att spela, fult så att det skär i hornhinnan, buggigt och dessutom rätt kasst gällande den där efterfrågade realismen.

Farming Simulator 2013
Det finns cirka 100 olika fordon du kan köpa och sälja i spelet. Sedan kan du inspektera dem när de står uppradade och känna dig snuskigt stolt.
Detta är en annons:

Men innan jag kommer till det så tar vi det från början:

Via tutorials (finns elva stycken att frossa i) så lär jag mig de basala momenten i spelet såsom konsten att plöja, så och skörda. Alla moment ter sig likadana, oavsett vilken typ av fordon det handlar om: Jag kör fram och tillbaka på en åker. Fram och tillbaka. Det gäller att inte gasa för mycket. Då kan det bli fel. Lagom fort ska det gå. Makligt tempo och tålamod - det är nycklarna till framgång i Farming Simulator 2013.

Detta är en annons:

Framgång betyder pengar. Desto mer jag producerar och säljer, desto mer kosing trillar in på kontot som jag sedan kan spendera på nya redskap, fordon, större och bättre åkrar och kanske en och annan ko. När jag inte kör fram och tillbaka över åkern så kör jag fram och tillbaka mellan gården och de patetiska texturblocken som ska föreställa en stad. Miljöerna i spelet är förutom att vara just apfula dessutom kusligt folktomma. De få invånare som finns går runt som stumma robotar. De lägger aldrig märke till mig. Försöker jag stoppa dem så går de rakt genom mig som om jag vore ett spöke.

Farming Simulator 2013
Spelet skryter med autentiska traktormodeller. Äntligen. Som vi har väntat.

Vid ett tillfälle - trött på att köra runt med den där förbannade traktorn - roade jag mig med att lysa med ficklampan på en av invånarna. Det var sent på kvällen. Becksvart ute. Jag sprang två-tre meter framför en man och lyste honom i ansiktet. Spontant tänker jag att om en vilt främmande bonde i flanellskjorta skulle dyka upp framför näsan på mig sent på kvällen och lysa mig i ögonen med en ficklampa så skulle jag förmodligen tycka att det var obehagligt. Men det gjorde uppenbarligen inte den här mannen. Han bara fortsatte att vandra sin inprogrammerade rutt, likgiltig och död i blicken.

I ren frustration, härjad av för långa Grand Theft Auto V-sessioner, försökte jag köra över honom med min Kramer KL 600. Som en riktig gangsta-bonde. Tyvärr gled jag bara rakt igenom honom som om han vore en optisk illusion och krockade istället med en husvägg. Och så var det med det.

Farming Simulator 2013
I konsolversionen får du chansen att ploga loss i en helt ny amerikansk lantmiljö.

Utöver de extremt monotona momenten på åkern och turerna in till staden så ploppar det regelbundet upp förfrågningar om utföra små mini-uppdrag. De kan handla om alltifrån att leverera läsk till till att klippa gräset på den lokala golfbanan. De är precis så spännande som de låter. Märkligt nog går det att tjäna pengar snabbare på att utföra den här typen av småjobb än att slita och harva på gården. Väldigt konstigt balanserat. Vill utvecklaren Giants Software säga något om jordbrukslivet månne? "Skit i korna nu. Du tjänar mer på att klippa gräs."

Nåväl. Livet på gården fortsätter i sakta mak. Solen går upp. Svetten lackar i ansiktet. Solen går ner. Det går att manipulera dygnsklockan genom några enkla menyval. Vill jag att tiden ska krypa fram likt i verkligheten så går det ställa in. Vill jag att den ska gå lika snabbt som i till exempel Grand Theft Auto så går det också ordna. Det betyder att i praktiken är det är busenkelt att manipulera tiden efter det jag gör i spelet för att på så sätt tjäna pengar så snabbt som möjligt.

Farming Simulator 2013
Orkar du inte jobba på åkern själv så går det att hyra in en anonym arbetare som gör det åt dig. Under tiden de plöjer kan du... ja, göra något annat. Som typ... Köra traktor ner till staden. Och köra hem igen. Kanske tanka på vägen.

Andra saker som också tär på spelets realism är att vädret inte tycks ha någon påverkan på mitt arbete, och att jag - så länge jag utför samma sömnframkallande arbete på åkern - alltid får en perfekt skörd. Sedan får vi inte glömma alla buggar, den totala bristen på varierad körkänsla mellan de olika fordonen och den fullkomligt horribla kollisionsfysiken.

Det känns som om jag spenderat en stor portion av spelet med att fastna i diverse föremål. Antingen fastnar jag i kanten på ett staket med släpet, varpå traktorn får ett mindre spastiskt anfall och studsar runt, eller så blir jag påkörd av en bil.

Farming Simulator 2013
Boskap köper du i samma butik som traktorer och plogar. Helt logiskt.

Ett talande exempel på sistnämnda är från igår när jag körde med traktorn och släpet längst en slingrande väg. Jag minns hur motorn puttrar och fåglarna kvittrar. För ett kort ögonblick - kanske tio, femton sekunder - inbillar jag mig att jag ändå har det ganska mysigt. Tänker att Farming Simulator 2013 är nog tamejfan ändå rätt avslappnande ibland, på sitt eget lilla...

Pang!

En biljävel kör på mig bakifrån. Helt likgiltigt, utan minsta provokation från min sida. Och min kära traktor reagerar förstås helt enligt Farming Simulator 2013:s egna fysiska lagar och liksom glider upp på motorhuven på bilen. Där den sedan fastnar. Ovanpå motorhuven. Jag kommer inte loss. Jag försöker gasa. Hjulen snurrar. Inget händer. Jag försöker backa av motorhuven, men hjulen fortsätter bara att snurra.

"Hjälp? Någon?"

Vem det än är som sitter i bilen så sitter den personen kvar. Bilen står helt stilla på vägen med mig ovanpå motorhuven. Min fullkomligt meningslösa bondeavatar som sitter på traktorn rör inte ens på huvudet, än mindre gör en ansats till att släppa ratten med händerna. Han sitter där som en skyltdocka och ingenting händer.

Farming Simulator 2013
Att ratta släp i spelet är en riktig skitgöra och framkallar regelbundna vredesutbrott.

Det bildas kö bakom oss. Bil efter bil sluter upp. Men ingen försöker köra om. Ingen tutar. Det står bara helt stilla. Jag hoppar av traktorn och inspekterar haveriet på håll. Märker att klockan har hunnit passera sju och solen börjar gå ner över den texturfattiga miljön. Jag försöker springa in i traktorn för att rucka på den. Jag fastnar direkt i en grafikbugg. Några frenetiska tryck på A-knappen senare är jag fri igen, men traktorn står kvar ovanpå bilen. Jag hoppar upp på traktorn och känner desperationen komma krypande. Jag gasar igen, försöker svänga, jag backar, slirar, ber och svär. Mest svär.

Till slut trycker jag på styrkorset. Vänster knapp. Den man trycker på för att automatiskt teleportera sig mellan de olika fordonen i spelet. Jag trycker och transporteras på en millisekund till min skördetröska, sedan trycker jag igen och transporteras tillbaka till traktorn. Och plötsligt är jag fri. Bilen jag satt fast ovanpå har magiskt försvunnit, liksom bilkön. Kvar står bara jag och min traktorjävel. Det här är verkligen en realistisk bondesimulator, tänker jag, och kör vidare.

Farming Simulator 2013
Jobbar du riktigt hårt kan du börja unna dig vindkraftverk på gården. Där har vi en riktig källa till motivation!

Den här typen av incidenter händer hela tiden. Och när jag inte sitter fast i någon grafikbugg eller gapar åt den schizofrena fordonsfysiken så sitter jag på en skördetröska och kör fram och tillbaka, fram och tillbaka och förundras över hur fult spelet är. Det ser ut som ett Playstation 2-lir. Ett medelmåttigt sådant. Det är kantigt, texturfattigt och tomt. Min gård är en gravplats. Min åker inget annat än en platt, plottrig yta och källan till bottenlös tristess. Jag får stundtals panikattacker däruppe på skördetröskan. Jag vill skrika men jag vet att ingen skulle höra mig. Skulle jag ge mig ut på vägarna med traktorn för lite förlösande road rage så skulle det bara sluta med att en bil snuddar vid mig och min traktor gör en dubbelvolt genom luften.

Farming Simulator 2013 är som jag sa i början ingen rolig upplevelse. Inte rolig alls. Det är så monotont i sin spelmekanik att jag lovar att du upplever högre puls när du ska välja program på tvättmaskinen. Som ren simulatorupplevelse är det också fullt av märkliga missar som tär på realismen, och till skillnad från den snart ett år gamla PC-versionen saknar Xbox 360-diton dessutom multiplayerläge. Det är bara du, åkern och ångesten.

Farming Simulator 2013
Spelets outtalade slutmål är att du fortfarande ska vara mentalt frisk när du är klar.

Är du ändå i skriande behov av en harmonisk upplevelse så kan jag rekommendera följande som fullgoda substitut:

(1) Betrakta ett träd på avstånd

(2) Skölj händerna under lagom tempererat kranvatten

(3) Sortera valfria föremål i en låda

(4) Stapla något

(5) Skala en frukt. Förslagsvis ett äpple eller en apelsin

De här sakerna kommer att erbjuda större sinnesfrid än den du hoppas finna i Farming Simulator 2013. De enda jag kan rekommendera det här eländet för är de som verkligen, verkligen älskar att köra motorfordon som maxar trettio kilometer i timmen på en raksträcka, och som verkligen, verkligen längtat efter att få plöja skiten ur en åker. Det - om något - får du göra här. Om och om igen, fram och tillbaka.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+
Okej menymusik, kan av vissa uppfattas som rogivande
-
Usel grafik, buggigt, skrattretande kollisionsfysik, extremt monotont, horribelt ljud, bristfällig realism, inget multiplayerläge

En andra åsikt

Petter Hegevall
Simulera bonde? Urdumt. 2/10
Detta är en annons: