FIFA 14

FIFA 14

Det mesta är sig likt när EA släpper lös detta års upplaga av FIFA. Räcker ett fåtal nyheter? Har den här konsolgenerationens versioner blivit lidande med tanke på att samma spel även ska komma tilll Playstation 4 och Xbox One?

Jag har sett fram emot FIFA 14 i månader, men när skivan äntligen skjuts in i min Xbox 360 dröjer det inte länge innan jag inser att jag borde ha längtat efter nästa generations konsoler istället. EA har nämligen inte gjort minsta ansats för att dölja att mest krut har lagts på utvecklingen till Xbox One och Playstation 4 istället, och Xbox 360-versionen har som resultat blivit lidande.

Åtminstone rent grafiskt där precis allt förutom ansiktena på de mest kända spelarna känns igen sedan förra (och kanske till och med förrförra) årets upplaga. Men det är insidan som räknas, såklart, och trots att framförallt publiken ser ut att vara importerad från en stackars blöt Nintendo 64-kassett har FIFA 14 en hel del att erbjuda även till våra sju, respektive åtta år gamla konsoler.

Den största nyheten kallas för precision movement och innebär i praktiken att EA har gett fysikmotorn en rejäl ansiktslyftning - precis som man gjorde med NHL 14. Det här betyder att spelarna inte längre flyter fram över planen utan minsta tanke på naturlagarna. Istället måste man accelerera, få upp momentum och till sist trycka ifrån ordentligt för att vända riktning, vilket i sig förändrar allt.

Åtminstone till viss del. Skott, dragningar, tjurrusningar, finter, passningar, djupledsbollar, tacklingar och räddningar är alla aspekter som plötsligt måste ta hänsyn till det nya, mer realistiska rörelsemönstret.

FIFA 14
EA sitter på alla tänkbara licenser med FIFA. De riktigt stora spelarna både uppträder och ser ut som sina verkliga förlagor.

Det är en välkommen nyhet som bidrar till att det hela ser ut och känns som riktig fotboll mer än någonsin, men det blir tyvärr snabbt uppenbart att systemet hade tjänat på betydligt grundligare polering. Som exempel tacklade Real Madrids Sergio Ramos ned en stackars Villarreal-anfallare så illa att han skadade knät. Bollen hamnade alldeles intill den skadade spelaren, och plötsligt visste inte försvararen vad han skulle ta sig till utan stod mest och dansade på stället så att jag kunde jogga dit med en annan anfallare och göra mål mot en ensam målvakt. Den nya realistiska fysikmotorn tillät inte Sergio Ramos att springa genom den skadade spelaren, och han visste plötsligt inte hur han skulle reagera. Förhoppningsvis något som patchas efter lanseringen.

Även andra beståndsdelar har blivit lidande där den trögare, mer verklighetstrogna fysikmotorn möter gamla beprövade inställningar. Offsideflaggan dyker upp mer än någonsin tidigare på grund av att anfallare inte hinner vända sina löpningar i tid, och det märks ibland tydligt att animationerna inte riktigt hittat hem med Xbox 360-grafiken.

Det är vad det är, men visst hade jag väntat mig mer efter att ha blivit ordentligt imponerad av liknande förändringar till NHL 14. Å andra sidan har ishockeyspelet ingen version på gång till nästa generation utan utvecklades enbart med Xbox 360 och Playstation 3 i åtanke. Det ska bli intressant att se hur pass stora förändringarna i slutändan är, men det får vi vänta ytterligare några månader på. En rimlig gissning är att utvecklingslaget har suttit med olika versioner, och det är förmodligen inte helt tokigt att anta att mest resurser lagts på just nästa generation.

FIFA 14
Nickdueller är en beståndsdel som blivit ordentligt annorlunda tack vare den justerade fysikmotorn.

EA har själva sagt att precision movement inte är till för att ge spelaren mer kontroll, utan för att återuppfinna fotbollskänslan på ett mer verklighetstroget sätt. Jag förstår vad de syftar på när jag missar ett skott på grund av att min spelare är ur balans. Där tidigare installationer hade fått min spelare att utföra en skriptad animation ser FIFA 14 de senaste stegen jag tog och noterar att jag stötte till en försvarare tre steg tidigare. Det är logiskt att jag fumlar och missar, för bollen rullar snabbare än vad jag springer efter smällen.

Fysisk kontakt med spelare är en annan beståndsdel som känns betydligt tyngre än tidigare. Jag får snabbt slopa min gamla taktik med att springa rakt in i en anfallare då detta numera resulterar i frontalkrock snarare än att jag behåller farten tillsammans med bollen. Här har man också infört en ny anfallsteknik som innebär att man håller ned en av de vänstra axelknapparna för att vända försvararen ryggen samtidigt som man håller bollen i tryggt förvar framför sig.

Men nog om den saken:

I spelets karriärläge hittar managern Oskar Nyström snabbt ett hem i IFK Göteborg. Robin Söder och Tobias Hysén visar snabbt framfötterna som ordentliga målgörare och jag njuter i fulla drag av att kämpa om förstaplatsen i Allsvenskan samtidigt som Europas toppklubbar håller ögonen på min prestation. Med tiden blir mina aktiva spelare bättre och bättre, och en bit in på andra säsongen börjar kommentatorerna Martin Tyler och Alan Smith att hylla Tobias Hysén som en av världens just nu främsta fotbollsspelare. Det är något som också märks genom att han börjar uttrycka intresse för att klättra i karriären utanför Allsvenskan samtidigt som dyra bud börjar ramla in.

FIFA 14
EA gör sitt bästa för att dölja publiken, men när den hamnar i närbild är den verkligen ohyggligt ful och påminner mycket om hur det såg ut för 15 år sedan.

Vem är jag att hålla tillbaka en lovande spelare, tänker jag och signerar glatt ett kontrakt om en och en halv miljon euro. Sen är han plötsligt försvunnen, och allt förändras. Plötsligt förlorar jag match efter match, oavsett om jag spelar själv eller simulerar, och IFK Göteborg faller handlöst ned mot mitten av ligatabellen. Robin Söder får inte längre några briljanta djupledsbollar, trots att jag spelar på samma sätt som tidigare. Resterande laget är helt enkelt inte tillräckligt bra, och något måste förstås göras åt saken.

Jag skickar ut min scout på spaning i England och hittar en ung, lovande, påhittad spelare som framförallt har snabbheten på sin sida. Efter en snabb och dyr affär samt lite omstruktureringar i laget är jag med på banan igen, men jag lyckas aldrig hämta mig innan säsongen är över. Misslyckandet är totalt, och jag får inga jobberbjudanden över huvud taget. Inte ens ett mediokert lag från Saudiarabien vill ha mig, och jag skrockar förnöjt.

Fotboll ska vara hårt, taktiskt och oförutsägbart. Handlingar måste få konsekvenser, och det här är FIFA-seriens kanske starkaste karriärläge någonsin. Mycket är sig förstås likt på ytan, och jag tenderar att tröttna på alla mail som ramlar in med exakt samma information från dag till dag, men djupet och variationen i oförutsägbarheten är fullständigt strålande.

FIFA 14
Du kan fortfarande söka på specifika spelare, men får då enbart reda på ålder. Vill du inte värva grisen i säcken gör du bäst i att skicka ut en talangscout.

När jag till sist tar mig hela vägen upp till en managerposition i Manchester United, med miljontals att spendera på transfermarknaden, märker jag enorm skillnad. Åtminstone på planen. Mina nya spelare kan utföra fotboll på ett sätt som helt enkelt inte var möjligt i Blåvitt, och det är en sann fröjd att upptäcka att gamla slopade strategier och långskott plötsligt fungerar. Jag noterar också att mina medspelare reagerar tydligare på vad som händer på planen. Jag behöver exempelvis inte beordra spelare att hjälpa en anfallare under press från försvaret. Istället förflyttar sig mittfältet uppåt i pressade situationer på ett naturtroget sätt. Det är en detalj som märks på allvar först efter många timmar, men som likväl kommer att förnöja hos FIFA-fanatikern.

Antalet riktiga spelare tunnas ut för varje år som går. Med tiden kommer majoriteten av lagen att bestå av påhittade spelare, och vad man tycker om det är naturligtvis upp till var och en. Personligen gillar jag inte att förvirras alltför mycket, och blir alltid lika besviken när jag ser att en gammal favoritspelare har pensionerats och ersatts av någon som trots allt inte finns i verkligheten.

På tal om Martin Tyler och Alan Smith så är kommentatorspåret betydligt mer tillbakadraget den här gången. Gubbarna pratar sällan i onödan utan öppnar främst munnen för att berätta vem som har bollen eller under målläge. I vanlig ordning är det smärtsamt frustrerande att tvingas lyssna på rena felaktigheter som att målvakten knappt var i bild när han i själva verket utsatts för en omöjlig retur, men här finns också guldkorn. Vid ett tillfälle berättades det om Barcelonas nyförvärv Neymar varpå den andre kommentatorn avbröt på grund av en målchans. När det lagt sig togs ämnet upp igen, helt omärkligt, och jag glömde nästan bort att vare sig Tyler eller Smith faktiskt ser matchen i realtid.

FIFA 14
Unga spelare utvecklas snabbare än gamla rävar och tar därmed över ligorna helt efter bara några säsonger.

I övrigt är ljudbilden inget som får mig att hoppa av glädje, direkt. För att betona faktumet att publiken jublar öronbedövande högt sänks volymen på kommentatorerna vilket skapar en märklig effekt, snarare än häftig. Musiken i menyerna hör för övrigt till den sämsta i serien där vissa låtar är långt, långt ifrån okej. Hade det gått att byta låt så hade jag förstås varit glad ändå, men när jag tvingas lyssna på ett atonalt ledspår i fem minuter är fingrarna uppe och hetsar på mute-knappen.

I mångt och mycket är FIFA 14 samma spelupplevelse som tidigare, med finslipat karriärläge och ordentligt justerad fysikmotor. Presentationen påminner mycket om tidigare installationer, och precis som innan får man aldrig se något annat än vad som sker på planen. Visst, jag får bestämma vilken målgest som ska utföras, men jag hade velat se klubbägarnas reaktioner och publikens vildsinta firande, precis som på TV.

Det är möjligt att omdömet kommer att förändras när vi introduceras för nästa generations versioner, men just nu kan jag bara konstatera att ett inköp till fullpris inte känns helt motiverat om man äger fjolårets version och inte är en fullblodsfanatiker av serien. Min sambo, som har spelat förra årets upplaga med mig men inte mycket mer, upplever exempelvis inga större skillnader alls. Mycket pekar förstås också på att du gör klokt i att vänta på Playstation 4 eller Xbox One innan du dundrar igång det här årets FIFA-säsong.

7 / 10
+
Förbättrad fysikmotor, smart artificiell intelligens, djupt karriärläge, imponerande kommentatorspår