Infinity Blade III

Infinity Blade III

Det mesta är uppskruvat till max när Infinity Blade-serien dundrar ut sin trilogifinal. Freddan har svingat svärd för allt vad pekfingrarna hållt för i sagans sista kapitel...

Det hela börjar med en bländande filmsekvens. En av många.

Trogen till sci-fi-genren dundrar en släpig, mörk röst genom högtalarna på min smartphone och målar upp ett ödesdigert scenario på den lilla skärmen. Smått obekväm med det faktum att spelet automatiskt ställt in sig till svenska undertexter tar jag del av en vackert målad historia som väver vidare på den episka saga som är Infinity Blade-serien. Introduktionen till tredje och sista kapitlet är intensiv. Liksom tidigare riskerar man som nykomling att bli överväldigad av storyn. Särskilt eftersom Chair Entertainment inte slösar tid på onödiga förklaringar.

Att majoriteten av oss kommer ta del av spelet i korta stötar på bussen, tåget och kafferasten sätter sina självklara spår på berättartekniken. Ändå känns det fräscht. Röstskådespeleriet är genomgående riktigt bra och lyfter ett manus som ibland rapar till och dänger iväg smärtsamma klyschor. Det hela kunde lätt ha förvandlats till medeltida pajasdramatik, men Chair har funnit en god balans mellan mänsklighet och överdrift. Sagan om hjältarna Siris och Isas öden i en karg och obarmhärtig verklighet tar tag i mig och får mig att vilja veta mer.

Infinity Blade III
Som bekant är det alltid insidan som räknas, men det hindrar inte spelet från att vara dödsläckert för sin plattform. Den som gillar spel med genuin filmkänsla har mycket att hämta här.

Berättelsen i sig tar oss till en värld där döden på många sätt har förlorat sin kraft. Intrigen mellan den allsmäktige God King och mysteriernas mästare The Worker of Secrets är på väg mot sitt klimax. Vi ska inte dra onödiga spoilers, men låt oss säga att saker och ting inte precis är lugna gatan. I rollen som Siris och Isa handlar det om att överleva och bekämpa de odödliga Deathless, en konstruerad ras utan biologiska behov som bara kan slaktas för gott med hjälp av de mytomspunna Infinity-vapnen. Chairs ambition att skapa ett storslaget drama är tydlig. Resultatet är en snygg och filmisk upplevelse som är hästlängder före det mesta du hittar på den mobila spelmarknaden idag, oavsett genre.

Om det inte är trasigt så lagar man det inte i första taget. Chair Entertainment har uppenbarligen insett att de sitter på ett recept som funkar till ett nischat format. Inför finalen har inte mycket renoverats. Inte i grunden. Precis som förut handlar det om att välja uppdrag, slå sin väg till bossen och slutföra uppgiften för att sedan återgå till högkvarteret innan du hoppar på nästa utmaning.

Infinity Blade III
Att som odödlig ha den enda smörkniven i världen som kan ta kål på en mot strupen måste vara lite svettigt, sådär. Mellansekvenserna vävs sömlöst ihop med resten av spelet, och det råder ingen brist på dramatik.

Seriens sista kapitel är karvad i en slickad stil som redan från start ger en seriösare framtoning än tidigare. Ramverket för gränsnsitt, menyer och närstrid känns genast igen, med en subtil optimering mot det bättre. Det är minimalistiskt. Snyggt. Rensat från omotiverade effekter. Där tidigare kapitel kändes lite naggade i kanten, med en presentation som stundvis pendlade mot det barnsliga, är Infinity Blade III betydligt mer skarpslipat.

Det finns en ständig problematik som härjar spel på den mobila marknaden: svårigheten i att få till bra och smidig spelkontroll. Touchbaserade skärmar faller oftast (av naturliga skäl) till korta när det kommer till precisionskontroll i krävande 3D-sammanhang. Infinity Blade III löser fallet genom att ta spelaren i hand och måla upp historien genom cinematiska sekvenser istället för fri rörelse. Korta, intensiva mellansekvenser tar ständigt handlingen sömlöst framåt. Flödet bryts av med korta pauser där du kan utforska din omgivning genom att vinkla kameran. Det är viktigt att hålla ögonen öppna för att inte missa gömda bonusföremål i omgivningen.

Infinity Blade III
Bra story i all ära - men ett actionrollspel måste ha sin beskärda del av fiendesmisk. Att slåss i Infinity Blade III är simpelt i sig, men känsla och tempo gör striderna riktigt underhållande.

Inte sällan sker pausen innan eller efter en strid, vilket ger tillfälle att se över sin utrustning eller byta taktik. Upplägget påminner om den gamla skolans "peka-och-klicka"-äventyr, där du går från rum till rum för att sedan interagera med omgivningen. Trots att min kontroll över det som händer är begränsad blir jag inte irriterad eller frustrerad. För en gångs skull är det rätt skönt att inte behöva hoppa, studsa eller sprinta runt som en dåre.

I varje ny scen finns moment av observation och interaktion. Titta. Lyssna. Agera. Känslan av att Inifinity Blade III korsar ett gränsland mellan digital novell, film och actionspel är påtaglig. Ingångsvinkeln är medvetet begränsad på ett sätt som inte skulle fungera till ett större konsolspel, men som passar det lilla formatet riktigt bra.

Infinity Blade III
Idyllen i din fristad är en skarp kontrast mot fiendens dystra territorium. Från hembasen väljer du dina uppdrag, och den kan utökas med allierade som hjälper dig skapa användbara föremål.

När du istället ska dela ut lite stryk till din omgivning (och tro mig, det är ofta) förvandlas spelet till en mer dynamisk upplevelse. Att slåss sker enligt ett mönster där det gäller att parera, undvika eller blockera attacker för att skapa taktiska öppningar. När du går på offensiven handlar det istället om att maximera skadan via kombinationsattacker och magi. Vapenmässigt finns det tre olika klasser med olika förderlar och nackdelar. Magimässigt är variationen stor med såväl offensiva och defensiva förtrollningar, samtidigt som många av dem har distinkta taktiska syften.

Väljer du den snabba vapenklassen dual handed förlorar du till exempel möjligheten att blockera, vilket gör magier som förblindar och fryser fienden mer attraktiva. Möjligheten att variera de i övrigt upprepande striderna gör att receptet håller längre. Med en sparsam mängd quicktime-events och actionsekvenser lämnar striderna en bra eftersmak.

När du sänkt en motståndare är det dags att skörda vinsterna. Erfarenhetspoäng gör att dina karaktärer ökar i styrka. Samma sak gäller din utrustning, som till slut kan bli bemästrad och uppgraderad. Rollspelsinfluenserna är markanta och en nyhet till serien är att spelare nu kan låsa upp speciella färdigheter och bonusar genom att öka sina stats i de olika kategorierna som hälsa, attack, försvar och magi.

Infinity Blade III
Du har dina speciella vapen, magier och ess i rockärmen. Det har fienden också. Reagera i tid och agera snabbt, annars gör det ont. Väldigt ont.

Infinity Blade III drivs av Unreal Engine, och det vore omöjligt att recensera spelet utan att nämnda den vackra grafiken. Det är inte bara snyggt; för plattformen och i Ios-termer talat är det inget mindre än banbrytande. Flera gånger kommer jag på mig själv med att bli betagen över det som visas på skärmen, oftast med min egen död som resultat. Tips från coachen: när den häftiga draken kommer flygandes, stå inte där och förundras. Flytta på dig. Omgående.

Hantverket består inte bara i en krispig bildkvalitet, utan också i hur Chair har valt att arbeta med kameravinklar. När du möter en enorm fiende tornar de upp sig över dig. Du tittar ynkligt upp. Man kan nästan känna den sura andedräkten. Vidsträckta ytor visas upp i sin helhet innan kameran kommer nära och fokuserar på hjältens ensamma vandring. Lustigt nog är det bristen på frihet och det låsta perspektivet som tillåter studion att verkligen putsa det du får se till en yta som är bortom all kritik. Spelet ger en tydlig fingervisning i branschen att om resuserna och skaparglädjen finns behöver inte mobila spel nödvändigtvis se mycket sämre ut än sina kusiner på konsolmarknaden.

Infinity Blade III
Man bara vet att det kommer bli jobbigt. Tursamt nog får du allt som oftast en time-out innan fighter. Med rätt utrustning och taktik kan du göra bossarna mindre skräckinjagande.

Negativt sett förtjänar Infinity Blade III ett par kängor. Det går utmärkt att ta sig igenom spelet (som inte är gratis) utan att köpa till sig extra valuta eller bonuspoäng för riktiga stålar. Ändå erbjuds detta enligt ett system som dessutom är rätt buggigt. Att kunna uppgradera sin utrustning, koka ihop brygder och framställa magiska ädelstenar i sann Diablo-anda är roliga inslag. Mindre roligt att nämnda uppgradering kommer ta timmar i realtid att genomföra, varpå du uppmuntras att köpa dig igenom väntetiden istället. Onödiga irritationsmoment som lätt kunde ha skippats.

Trots detta är Infinity Blade III en genredefinerande titel för ett format där kvanitet framför kvalitet har varit den rådande melodin under alltför lång tid. Den som ser förbi fördomarna som hör till formatet kan vänta sig en matig, underhållande och vacker berättelse i vad som troligen är ett av världens bästa spel till Ios just nu.

9 / 10
+
Grafik i särklass, kvalitativt hantverk, intressant story, enkelt men varierat, fin blandning av rollspel och action, smidigt gränssnitt.