Turbo Super Stunt Squad

Turbo Super Stunt Squad

En sorglig ursäkt till licensspel som dessvärre aspirerar på årets hittills sämsta upplevelse, alla kategorier. Pard har recenserat...

Ni kanske känner till den äckliga känslan som uppstår när man råkar trampa på en snigel. Rysningen som sprider sig längs kroppen när man förstår att snigelns skal krossats under ens egen skosula. Äcklet och paniken i att veta att där under mig - fastkletad och utspridd - sitter världshistoriens förmodligen äckligaste blötdjur, nu till och med ännu lite fulare än innan. Hur smutsig man känner sig efteråt, något inte ens duschen kan råda bot på. Den känslan infinner sig konstant medan jag spelar licensskräpet Turbo: Super Stunt Squad. Sniglarna sitter som fastlimmade mardrömmar över hela min kropp och själ. Jag är för evigt stämplad.

Att tvingas spåna fram bra tankar till ett spel baserat på en film om snabba sniglar verkar inte ha varit det lättaste. En logisk utveckling hade varit att Turbo: Super Stunt Squad skulle ha blivit en Mario Kart-klon, eller till och med ett plattformsspel. Istället har utvecklarna Vicious Cycle Software tagit i från tårna och använt sig av samma gamla koncept som kan hittas i skateboardsspelet Tony Hawk's Pro Skater från 1999, ersatt skatetemat med sniglar och mögel, försämrat det så mycket de bara kunnat och slutligen skrattat gällt och släppt det till fullpris samtidigt som filmen visas på biograferna.

Turbo Super Stunt Squad
Huvudpersonen Turbo inspirerar i detta spel mer lust att stampa på honom än sympati. Vi får hoppas att de lyckas bättre i filmen.

I Turbo: Super Stunt Squad väljer du en av fyra sniglar som du sedan kör runt i ett rum fyllt av möbler, samtidigt som du försöker klara olika delmål. Dessa består bland annat av att samla på bokstäver som tillsammans bildar ordet Turbo, att hoppa över diverse föremål och att göra tricks tills du når en viss poängsumma. En idé helt ensam i sitt slag... eller inte. Men bristen på originalitet behöver egentligen inte vara enbart negativt, så länge spelbarhet och bandesignen är bra nog. Så är dock icke fallet här.

Ju mer jag spelar Turbo: Super Stunt Squad, desto starkare växer sig ilskan och jag funderar hämndlystet på att beställa överkokt snigelsoppa till mitt nästa restaurangsbesök. Vicious Cycle Software har tydligen velat göra ett skatespel. Brädor är som vi alla vet gjorda för att utföra coola tricks på. Sniglar är det inte.

Turbo Super Stunt Squad
Man är en liten, liten snigel i en stor, stor värld.

Det går knappt ens att se skillnad på tricksen jag försöker trycka in. Genom tutorialen lär jag mig att göra grinds, aerials, en kombination av dessa och även att balansera på kanter, men inte för en sekund ser det häftigt ut. Jag och snigeln Whiplash accelererar uppför en ramp, hoppar i sista stund för att nå högre höjder och snurrar ett helt varv i ett försök att landa rätt, men likt förbaskat slutar det med att jag studsar iväg utan poäng.

Någon karta som visar vart jag kan åka för utföra uppdragen som krävs för att komma till nästa bana finns inte, och frustrationen växer sig högre än alla ramper i världen. Dessutom går uppdragen på tid, och klarar du dem inte är det bara att börja om från början. I ett läge kan du bara åka omkring utan tidsbegränsning, men jag kan inte föreställa mig att någon skulle välja att plåga sig på det viset.

Fruktansvärt usel bandesign hjälper inte upp denna katastrof, och enformigheten går att jämställas med att långsamt dränkas i en flod av slem. Riktigt fattig grafik bidrar till en riktigt fattig upplevelse, och jag fasar för de stackars ungar som kommer att få det här spelet av sina intet ont anande föräldrar.

Turbo Super Stunt Squad
Varför man bestämt sig för att göra ett slags skateboardspel av det hela när temat med filmen är att snigeln vill köra Indy 500 övergår mitt förstånd.
02 Gamereactor Sverige