Legends of Wrestling II

Legends of Wrestling 2

Legends of Wrestling 2 är inget dåligt spel, däremot når det absolut inte upp till de nivåer det har potential att nå.

Idén var så genialisk. Att låta de största fribrottarna genom tiderna göra upp i en riktigt klassisk envig. Tänk själv ett hockeyspel med alla riktigt kända profiler från Kanadas tollag från 70-talet, de Sovjetiska giganterna från 80-talet samt givetvis lite Blågult såsom Kenta Nilsson och Börje Salming - i samma spel. Riktigt gott, eller hur? Men tyvärr, det första Legends of Wrestling föll på spelbarheten. Ryckiga animationer och ett spel som saknade flyt blev helt enkelt inte kul, trots att man åter kunde få spela riktigt klassiska matcher som Hulk Hogan mot Andre the Giant. Nu är uppföljaren här, vilket vid åtminstone en första anblick visar sig vara ett riktigt ambitiöst projekt.

När jag första gången spelade Legends of Wrestling 2 satt jag i närmare en timme och pysslade med alla extrasaker innan jag kom igång med själva brottningen. Ett gott betyg! Där finns ett flertal långa och välgjorda intervjuer, som närmast skänker lite DVD-känsla. Jag rekommenderar alla intresserade att höra Hulk Hogan själv berätta om hur allt började, vilka han gillar att umgås med privat ur brottningscirkusen och lite om hur han själv ser på sin karaktär eller höra till exempel Jimmy "Superfly" Snuka berätta sin grej. Alla legender är grånade gamla hjältar och endast ett fåtal är fortfarande aktiva.

Visst kan man fortfarande sakna ett antal figurer såsom The Ultimate Warrior, den lömske Ric Flair och Macho Man Randy Savage - men det är fortfarande en imponerande ensemble som till och med erbjuder riktigt gamla brottare som Bob Backlund. Förutom att det som ovan nämnt finns intervjuer med över hälften av brottarna, så finns också möjlighet att spela fram hur respektive brottares kariär avslutades. Otroligt imponerade. Det är med en stor tår i ögonvrån jag blir påmind om hur exempelvis Owen "The Rocket" Hart bokstavligt talat dog i ringen.
Men det som fällde föregångaren var som sagt själva spelet. Man kan dra givna paralleller med exmpelvis Smash Bros Melee som erbjuder drivor av fakta och andra extraprylar, men inte är så mycket till spel. Tyvärr tar det bara en match innan jag får samma olustiga känsla av Legends of Wrestling 2 som av föregångaren. Visst är det skitkul med karriärläget som låter mig uppleva wrestlingcirkusen som den verkligen är, där popularitet och tittarsiffror är allt. Men spelet är ju som klister. Var finns den smidiga känslan av att det hela lever? Man går sakta fram till sin motståndare, trycker på slagknapp eller kastknapp och en animation startar. Sedan gör man inte så mycket mer. Då spelar det ingen roll att brottarna noggrant har fått sina klassiska manövrer såsom att Bret "The Hitman" Hart kan göra sin Sharpshooter, finns det ingen känsla i det så blir det inte kul. Mycket attacker, javisst. Men inte ens efter tio timmars spel så känns det som att man har riktig kontroll över vad som sker.

Helt uselt är det inte, men i förhållande till det stora antalet riktigt kända ansikten så borde det ha varit bättre. Idén bör utan tvekan kunna mynna ut i det bästa wrestlingspelet någonsin, men tyvärr. Plus i kanten för att Acclaim har valt att behålla figurernas karikatyrliknande utseende från föregångaren. De förstärker respektive brottares mest klassiska drag och ger brottarna, om möjligt, ännu mer personlighet än de redan har. Roligt är också att varje brottare har fyra plagg, som alla bygger på deras klassiska scenkläder som de haft genom åren. Mycket ambitiöst! Dessutom är röster och liknande hjältarnas egna, samt att spelet dessutom innehåller sin beskärda del med bra musik.

Legends of Wrestling 2 är inget dåligt spel, däremot når det absolut inte upp till de nivåer det har potential att nå. Men del tre är redan utannonserad och jag håller verkligen tummarna. Det går att ha roligt med spelet, särskilt på två spelare. Det finns riktigt mycket att spela fram, både gömda figurer och annat. Är du verkligen ett fan av wrestling så är det klart värt att titta närmare på, eller om du fann del ett underhållande men inte har skaffat det. För del två är förbättrat rejält på alla punkter - utom spelbarheten.

Legends of Wrestling IILegends of Wrestling IILegends of Wrestling IILegends of Wrestling II
5 / 10
+