Girl Fight

Girl Fight

Halvnakna kvinnor misshandlar varandra i Kung Fu Studios nya spel. Mathias har slagit, sparkat och dreglat sig fram till ett betyg...

Åtta fagra damer. Ninjor och soldater. Cyborger och seriemördare. Alla åtta är vackra, lättklädda och storbystade. De är även fast i en virtuell simulator, där de tvingas kämpa mot varandra i dödsdueller. Endast en kvinna kan segra, och återvända till den verkliga världen.

Det nedladdningsbara fightingspelet Girl Fight kanske låter som världens genom tiderna bästa spel på pappret: Heta brudar som slåss. Som i Dead or Alive, fast utan de manliga karaktärerna och med en billigare prislapp. Tyvärr har utvecklarna Kung Fu Factory fokuserat det här med bröst istället för spelmässig substans, vilket ofta får Girl Fight att framstå som skyltfönstret till en skruvad underklädesbutik.

Girl Fight
Girl Fight marknadsfördes med skärmdumpar som denna. Ett faktum som lär avgöra om det är ett spel för dig eller ej.

Spelets köttmarknad till arkadläge består av åtta strider, som alltid avrundas med samma tre sekunder långa slutsekvens. En ny spelbar dunderbrud låses sedan upp, tillsammans med en nakenbild av karaktären man precis använt. Pengar man tjänat under tiden kan sedan spenderas på nya specialattacker, eller ännu fler nakenbilder för de som inte är sugna på ännu en omgång.

Utöver det tillkommer ett träningsläge samt multiplayer för två spelare, antingen i soffan eller över nätet. Det kanske inte låter särskilt imponerande, men då Girl Fight inte en fullprisprodukt vore det fel att förvänta sig höga produktionsvärden och varierat innehåll.

Girl Fight
En av de mer avancerade manövrerna i Girl Fight är att greppa sina motståndare. Man vet inte riktigt när det ska fungera eller ej, då animationerna i spelet är så stela och ibland avbryts utan förvarning.

Det man däremot kan förvänta sig från ett fightingspel, oavsett prisklass, är spelbarhet. Här finns en knapp för att slå, en för att sparka och en tredje för att blocka. Kombinationerna som byggs upp av dessa knappar är lika få som de är ytliga, och trots att det bara finns åtta olika kämpar så är det inte mycket som skiljer dem från varandra.

Det känns som att det mesta i Girl Fight helt enkelt saknar djup (förutom urringningarna). Visst är det inte allting negativt med simplistiska fightingspel, men det känns inte som att febrilt smattrande av slumpmässiga knappar ska vara en användbar taktik för att ta sig genom hela arkadläget utan bekymmer. Det blir inte bättre av att minsta lilla rörelse, vare sig man flyttar sig åt vänster eller slänger iväg en högerkrok, känns stel.

Girl Fight
Trots att det bara finns åtta karaktärer tar det väldigt lång tid att låsa upp dem alla. Man låser nämligen upp en åt gången, varje gång man klarat av spelets arkadläge. Och ja, detta betyder att endast en karaktär finns tillgänglig från början.

Som tur var finns åtminstone en intressant funktion i Girl Fights spelmässiga kärna. Innan man kastar sig in i strid så får man välja två färdigheter som kan aktiveras när man byggt upp tillräckligt mycket kraft. Vill du kunna bli osynlig och återhämta din hälsa, eller kanske förvandlas till eld och göra dubbel skada en kortare stund? Så är detta din turdag. Denna funktion är mest uppfriskande i hela spelet och bidrar med en del strategisk potential, men det är också en av väldigt få saker som är värda att hylla Girl Fight för.

Det är alltså, precis som i många andra fall där ett spel innehåller stora bröst, att utvecklarna struntat i spelbarheten och istället prioriterat högdetaljerade karaktärsmodeller och sexiga animationer. Här finns även en hög och stabil bildskärmsuppdatering, vilket är fightingfantastens bäste vän. Tyvärr når inte resten av presentationen upp till samma nivå, med ett identitetslöst gränssnitt och tråkiga arenor fyllda med platta texturer och bruna bakgrunder.

Girl Fight
På musikfronten är det electronica som gäller för hela slanten, med ett par härliga spår.

Girl Fight har ett fåtal intressanta idéer som skulle ha kunnat resultera i någonting väldigt spännande. Tyvärr är resten av spelets komponenter hämtade från andra fightingspel, fast då har man glömt finslipningen och dess personlighet. Det finns många, mycket bättre fightingspel på marknaden vare sig du letar efter något i budgetprisklass eller ej. Och är det nu så att du bara vill bevittna ett riktigt tjejslagsmål så finns det nog bättre alternativ för dig också.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+