Svenska
Gamereactor
recensioner
Beautiful Katamari

Beautiful Katamari

Att rulla klistriga klumpar är skitskoj och beroendeframkallande. Hur kan man tycka annat? Sophie älskar den inte fullt så välfungerande familjen av Kosmos och har följt familjen på deras nyaste äventyr

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Bra spel behöver inte innehålla våld, snygga brudar eller feta vapen för att bli bra. Inte heller behövs bra grafik eller sammanhängande dialog för att ett spel ska klassas som bra. Sjukt, inte sant?

Men precis så är det, och har varit hittills, när man analyserar Katamari Damacy-spelen storhet. Spelen har inte varit snygga, innehållt något som skulle leda till en åldersgräns över sju år eller varit riktigt riktiga om man säger. Uppenbarligen krävs det inte det allra senaste och hetaste för att ett spel ska bli lyckat, för Katamari Damacy-spelen har överlevt på två saker enkom; En unik spelidé och ren och skär galenskap.

För er som inte känner till Katamari Damacy är grundkonceptet enkelt. Som den lille centimeterlånga prinsen av Kosmos, skickas du ut på diverse uppdrag för att din meterlånge och egotrippade far, kungen av Kosmos, ständigt gör bort sig. Alla problem som pappa kungen har skapat, kan du avhjälpa genom att rulla en katamari, som kan beskrivas som en boll som allt kan fastna på. I början kan endast småsaker som gem och häftstift fastna, men i och med att din katamari växer kan regnbågar, fraktfartyg och bestar som påminner om Godzilla rullas upp.

I det nyaste spelet, Beautiful Katamari, har pappa kungen spelat tennis. Kungen är dock inte så bra som han tror, då hans slarviga serve åstadkom ett gigantiskt svart hål som sög upp det mesta runt omkring jorden. Som den lille prinsen ska du rulla din boll och ställa allt tillrätta, vilket innebär att skapa planeterna som så brutalt sugits upp av pappa kungens svarta hål.

Detta är en annons:

Tidigare har uppföljarna på det allra första Katamari Damacy-spelet inte bjudit på så mycket variation. Beautiful Katamari försöker desperat förnya sig, men jag köper inte riktigt det tappra försöket. För att åstadkomma en förändring i den mån som går i ett spel som inte kan förändras så mycket, har Namco Bandai lagt in mer specifika rulluppdrag. Beautiful Katamari är till stor del fyllt av uppdrag där du ska rulla upp specifika saker istället för att koncentrera dig på att få klumpen till en viss storlek. Rulla upp bara japanska saker, dyra saker, blommor, kalla saker, varma saker... listan kan göras lång.

Visst är det trevligt att utföra några specifika rullningsuppdrag, men jag tycker att det blir för mycket av det i Beautiful Katamari. Problemet är att man helt enkelt måste planera hur man ska rulla! De tidigare spelen har varit mer lättsamma, för det har bara varit att köra på utan att fundera alldeles för mycket. Känns som att Namco Bandai, om än omedvetet, glömt bort varför rullandet blivit en sådan succé.

Det där med planering är en återkommande stötesten, för Beautiful Katamari är ganska mycket svårare än sina föregångare. Ofta är det precis på gränsen som man lyckas bli klar med klumpen, utan att nå de där sjuka storlekarna där man kan rulla upp allt och lite till. Vissa uppdrag tar en del försök, då du som spelare måste planera vad du ska rulla upp för att ta dig till andra områden som en liten klump är portad från. En gnutta av spelglädjen går förlorad, liksom.

Istället för att bara nöta i kampanjläget kan du koppla av genom att spela mot eller med andra. Denna funktion är dock roligast över Xbox Live, där fyra spelare kan samlas och kämpa mot varandra i jakten på att få den största klumpen. Det finns även ett offlineläge där två spelare kan styra samma klump, vilket sannerligen är en ytterst frustrerande upplevelse.

Detta är en annons:

Beautiful Katamari drar användning av Xbox Live, inte bara för att låta dig rulla tillsammans med andra. Förutom flerspelarläget finns rankinglistor med helt sjuka funktioner. Självklart kan man kolla hur stora klumpar ens kompisar har lyckats rulla till, vilken av prinsens alla kusiner som använts mest och så vidare, men den roligaste listan är ändå den som visar en gigantisk klump som ska illustrera hur pass stora klumpar alla har rullat upp hittills - med jorden som jämförelse. Du får till och med reda på hur stor del du har bidragit med till denna universalklump. Mycket roligt och passar perfekt in i Katamari-varumärkets galenskaper.

Beautiful Katamari är ett helskönt spel, precis som sina föregångare. Den där obeskrivliga tillfredsställelsen man får när man rullar upp en blockig kostymnisse, en lastbil eller en öde ö kan inte bytas mot pengar. Även om Beautiful Katamari är ett genuint feel good-spel, är det dock inte lika bra som Katamari Damacy eller We Love Katamari. Spelet är för kort i min mening, och är stundtals repetitivt på sina ställen. Att kameran inte är helt klockren är också ett minus. Om man kan komma över de irritationsmomenten, är spelet ett definitivt måste för de som gillar den inte helt funktionella familjen av Kosmos.

Beautiful KatamariBeautiful KatamariBeautiful KatamariBeautiful Katamari
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Underbar musik, rolig onlinestatistik, beroendeframkallande
-
Återkommande banor, spattig kamera, alldeles för kort
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • czaros1994
    Vad kan sägas om Katamari serien? Det första som kommer är nog droger :P, men i verkligheten så har har detta drog ett anat namn: Japan. Katamari... 9/10

Relaterade texter

Beautiful KatamariScore

Beautiful Katamari

RECENSION. Skrivet av Sophie Warnie de Humelghem

Att rulla klistriga klumpar är skitskoj. Hur kan man tycka annat? Sophie älskar den inte fullt så välfungerande familjen av Kosmos

Beautiful Katamari

Beautiful Katamari

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Sophie Warnie de Humelghem

Man kan inte göra annat än att digga den inte helt välfungerande familjen av Kosmos. Sophie har kikat närmare på Beautiful Katamari med lillprinsen i spetsen



Loading next content