Battlefield 4

Battlefield 4

Dice levererar större och mer levande strider än någonsin tidigare. Oskar har spelat nästan överdrivet mycket och delar här ut sitt betyg...

(OBS! Den här recensionen skrevs efter att ha spelat spelet under tre dagar hemma hos Dice. Då fungerade Battlefield 4 smärtfritt utan problem, något som alltså inte gäller för hur det fungerar idag.)

Hur många ska behöva dö? Hur många kulor behöver avfyras? Tar det någonsin slut? Året är 2020. USA och Ryssland stångas värre än någonsin i en konflikt som varat i sex år. Samtidigt är ett korrumperat Kina farligt nära att ansluta sig till ryssarna då illasinnade amiral Cheng avser ta över regeringen. Något som mest troligt skulle innebära slutet för den fria världen. En liten specialstyrka kallad Tombstone skickas till Asien för att säkra livet på den rättmätige, goda ledaren Jin Jié, och där kommer jag in i bilden.

I rollen som Sgt. Daniel Recker vräker jag mig genom hela kontinenten till fots, per stridsvagn och via båt medan puffran går konstant varm. Kineser och ryssar dör som flugor medan min lilla trupp gång efter annan ställs mot oövervinnerliga utmaningar. Vi tar oss genom sjunkande hangarfartyg, nedför kollapsande byggnader, över fält täckta av stridsvagnar, bryter oss ut ur ett ryskt fängelse och kämpar mot vildsinta stridshelikoptrar på öppet hav under kampanjens gång, och för varje lugn minut som erbjuds väntar en extremt hektisk actionsekvens på andra sidan.

Battlefield 4
Ja, grafiken är även den här gången så imponerande att ögonen stundtals brinner upp, men ljudet stjäl showen.

Det är ju nämligen så de fungerar, kampanjerna i Battlefield-spelen. Tung action med inslag av det mesta från actiongenren möter fiffiga men förhållandevis ytliga knorrinslag i vad som mest känns som uppvärmning inför den äkta varan; multiplayer. Battlefield 4 är inget undantag. Kampanjen som sådan underhåller förvisso på typiska actionpremisser - det är roligt att skjuta och spränga - men spelupplevelsen hade mått bra av betydligt starkare story och nya, finurliga, spelmekaniska grepp. Känslan av att jag har varit med om det här förut består från första till sista bildruta, och jag kan ofta på förhand lista ut vad som kommer att ske härnäst i den linjära följetången.

Ofta hinner jag spana in ett område innan det är dags att attackera. Med hjälp av ett par högteknologiska brillor kan jag leta upp fiendernas positioner på vilket de dyker upp även på minikartan. Här har jag möjlighet att beordra min trupp att fokusera sin attack på en viss grupp fiender vilket kommer väl till hands, men sällan under planeringsfasen då fienden inte dör omedelbart av ett skott utan snarare springer och gömmer sig varpå striden inleds. Glöm finessrik planering i stil med Ghost Recon: Future Soldier med andra ord. Istället fungerar kommandon bäst när man sitter i knipa och behöver eldunderstöd åt ett visst håll medan man själv kutar för glatta livet åt ett annat.

Det linjära upplägget gör sig påmint även under de få smygmomenten. När två soldater står och småpratar varpå den ene går iväg är det uppenbart att Dice vill att jag ska smyga fram till soldaten som står kvar, och det känns inte särskilt tillfredsställande att helt enkelt ducka, gå fram och trycka på knivknappen när det hela tiden var meningen att jag skulle göra just så. Dessutom sätts smygmoment på kant en aning av faktumet att kampanjen i övrigt erbjuder moment där man slåss mot 25 soldater åt gången.

Battlefield 4
Att flyga fungerar helt klart bäst med handkontroll.

Hamnar jag någon gång i trubbel är det sällan svårare än att gömma sig bakom skydd i några sekunder varpå hälsan återställs raskt och lätt. Ammunition finns också utspridd i händiga lådor där jag kan byta vapen genom hela kampanjen. Först mot slutet ställs jag inför rejäla utmaningar där jag verkligen behöver ta det försiktigt, bortsett från ett tidigt stridsvagnsuppdrag där jag dör ungefär 400 000 000 gånger innan jag med nästan överdriven försiktighet lyckas ta mig vidare.

Jag inser att jag låter negativ här, så låt mig klargöra att jag faktiskt gillar kampanjen i Battlefield 4. Den är helt okej. Den fyller sitt syfte, bjuder på sju timmar bombastisk underhållning och fungerar fint som uppvärmning inför multiplayerkomponenten, och det duger förstås. Hade man börjat experimentera och fiffla med komplicerade spelmekaniska knorrar hade det mest troligt slagit tillbaka på multiplayerkomponenten. Samtidigt hade det varit kul att se singleplayerdelen lyfta taket och ta hela världen med storm, men verkligheten är en helt annan.

Multiplayerdelen, å sin sida, är ungefär så solid, episk och storslagen som multiplayer över huvud taget blir. Dice ljuger inte när de säger att här finns något för alla, och man får snabbt svindel när man tänker på vilket enormt jobb som lagts ned på varje enskild detalj i de gigantiska matcherna. Valmöjligheterna sträcker sig från det lilla, såsom möjligheten att ljuddämpa sitt vapen och byta färg på sitt kamouflage, till det fullständigt regelomvälvande, som möjligheten att bryta dammen som skyddar en liten by från total översvämning. Allt medan upp till 64 spelare samtidigt upplever konsekvenserna via makalöst snygg grafik i 60 bildrutor per sekund. Detta med en ljudbild som helt saknar motstycke.

Battlefield 4
Det finns i vanlig ordning mängder av fordon att ratta runt. Bland annat den här jeepen vars front snart ska färgas röd.

Ja, det ska sägas direkt; du som gillar Battlefield kommer inte att bli besviken med fyran. Här finns allt du kan önska dig och mer därtill. Vapenarsenalen består av mängder av fullt anpassningsbara och välbalanserade (jag har hittills inte märkt av någon orättvisa) puffror som alla bjuder på sina respektive för- och nackdelar. Vissa märks av omedelbart, andra först efter flera timmar, men det finns definitivt ett favoritskjutdon för dig där någonstans. Lägg därtill det fantastiska ljudet samt hur det påverkas av utformningen på vapnet och omgivningen.

Vi får heller inte glömma fordonen som är att betrakta som något av ett signum för serien. Dessa finns i vanlig ordning i alla möjliga utformningar, och förutom olika typer av stridsvagnar, jeepar, fyrhjulingar, helikoptrar och stridsflygplan har man satsat ordentligt på båtar. En satsning som känns fullt logisk. När man väl har skjutit ned ett irriterande bombplan från en pansarbeklädd båt är det svårt att tänka sig ett liv utan dem. Även fordonen går att anpassa gällande allt från färg till typ av vapen och försvar. Detta raskt och lätt under matchens gång vilket möjliggör snabba strategiska mothugg.

De tio banor som grundspelet innehåller anpassas utifrån spelläge. Större lägen såsom Conquest, Domination och Rush tar för det mesta tillvara på hela banorna med allt vad de erbjuder medan mindre och mer hektiska spellägen såsom det Counter Strike-liknande Defuse utspelar sig på utvalda, begränsade områden. Gemensamt oavsett vad man spelar är de förstörbara miljöerna som i Battlefield 4 tagits till en helt ny nivå. Här finns nämligen betydligt mer än bara möjligheten att spränga bort hus och plöja ned murar. På banan Floodzone kan jag exempelvis spränga bort en damm varpå hela staden börjar översvämmas så till den milda grad att det snart är ett bättre val att hoppa in i en båt än en stridsvagn. Att rusa mellan byggnader är heller inget alternativ då gatorna är totalt vattenfyllda.

Battlefield 4
Miljöerna går att förstöra i betydligt större utsträckning än tidigare.

Vid ett tillfälle finner jag mig övermannad i en byggnad varpå jag kastar mig ned i vattnet bara för att stå öga mot öga med en båtkapten och hans illasinnade kamrat vid maskingeväret. För att överleva dyker jag ned i vattnet, simmar in i huset på andra sidan, klättrar upp i byggnaden och avfyrar ett raketgevär mot båten som sprängs omedelbart. Allt är äkta och händer på riktigt för alla spelare samtidigt, och där ligger essensen av charmen i Battlefield för mig. Riktigt lika magiskt blir det aldrig till Playstation 3- respektive Xbox 360-utgåvorna som tyvärr bantats ned kraftigt för att fungera på de svagare formaten. Rent grafiskt såklart, men också sett till antal spelare som återigen har begränsats till 32 spelare snarare än 64, vilket ju övriga plattformar har begåvats med.

Gemensamt för alla versioner är däremot Commander Mode som går att kontrollera antingen från datorn eller från hushållets surfplatta. Ett spelläge där man på många sätt har mer inflytande än som faktisk soldat, men som jag aldrig skulle kunna tänka mig att ägna en endaste sekund åt såvida jag inte har mängder av kompisar i laget. Under min vistelse hemma hos Dice delar jag ut order, skickar ut UAV-plan, mörkar för fiendens UAV och skickar ut missiler från min Ipad medan jag ser förödelsen genom mina lagkamraters skärmar och får respons. Hade jag istället suttit hemma hade detta inte roat mig alls, men det finns hur som helst där för den som vill ge sig på det.

Nytt för den här gången är det raska Defuse-läget som tycks ha adderats som ett svar mot den blixtsnabba konkurrenten Call of Duty: Ghosts. Här möts lag om fem i snabba ronder där det gäller att antingen plantera eller försvara mot en bomb, och här har man bara ett försök på sig. Dör man så får man vackert vänta på nästa runda. De korta, hektiska matcherna utspelar sig lyckligtvis på små, små områden och erbjuder ett varierande avbrott mot de mer storslagna och långsamma spellägena. Personligen tycker jag inte att bandesignen riktigt håller för den här typen av spelläge. Jag överraskas ofta av en tråkmåns som har gömt sig uppe på ett skjul och får därpå vänta medan rundan spelas färdigt. Kränkt och förbannad.

Battlefield 4
I Commander Mode kan man kalla in missiler på sin surfplatta som sedan ramlar ned på markerad yta i spelet.

Då spelar jag hellre det liknande (nya) spelläget Obliteration där lag om 32 spelare i varje slåss om en bomb som ska användas för att spränga bort utvalda punkter på kartan som antingen försvaras eller anfalls, beroende på vilket lag man är med i. Det är här jag känner störst samhörighet med mitt lag, och det är förmodligen här jag kommer att ägna mest tid under kommande spelsessioner. Att rusa med bomben, omgiven av 31 lagkamrater som alla skjuter för kung och fosterland samtidigt som jag erbjuds skjuts är fokuserat och fantastiskt underhållande. Här kommer även Commander Mode väl till hands då en välriktad missil, eller varför inte möjligheten att hoppa fallskärm till en utvald punkt på kartan från spawn-menyn, kan innebära skillnaden mellan vinst och förlust.

Jag nämnde det tidigare, men det bör poängteras ytterligare; det makalösa ljudet som erbjuds här saknar motstycke i spelbranschen idag. Bara att ställa sig med ett kraftigt prickskyttegevär på en åker och fyra av låter så mäktigt och kraftfullt att jag vill falla på knä och svära min trohet på fläcken. 2011 vann Battlefield 3 Gamereactors Guldstjärna för bästa ljud, och uppföljaren aspirerar utan tvekan på årets dito. Just ljudet är nämligen otroligt viktigt när det gäller att akta sig för 32 illasinnade motståndare som kan komma från vilket håll som helst, och i Battlefield 4 har jag hela tiden full kontroll över detta. Jag hör omedelbart om en stridsvagn befinner sig snett bakom mig, och jag kan direkt avgöra - om än subliminalt - om det livsfarliga fordonet befinner sig på land eller i vatten och om det är på väg mot mig eller bara på förbifart. Jag hör också skillnad i ljudbilden när banan Floodzone plötsligt är täckt av vatten, eller i skotten från min Scar-h när det blåser upp till orkan på Paracel Storm. Det är ett stort kliv upp från Battlefield 3, och det vill inte säga lite.

Battlefield 4
Den som gillar att anpassa sina vapen kommer att trivas fint i Battlefield 4. Här kan du ändra allt från designen på din kniv till vilken typ av munstycke du vill ha på ditt prickskyttegevär. Även fordonen, såsom den här båten, går att anpassa efter preferens och situation.

Även grafiskt har man klivit upp ett snäpp. Riktigt lika imponerande som Battlefield 3 var för två år sedan blir det inte riktigt, i synnerhet inte på PC, men Dice har definitivt krämat ut det yttersta ur Frostbite 3 för att skapa en så tjusig helhet som möjligt. Kontrastrika miljöer såsom beigea paraboler mot djupgröna skogar eller mörkgråa grottor mot kritvit snö tillför sitt också, helt klart. Mest imponeras jag av att mysa med Playstation 4 där jag för första gången upplever den verkliga vikten av det stundande generationsskiftet, men PC-versionen är den objektivt snyggaste.

Jag skulle kunna fortsätta i evigheter, känns det som. Beskriva banorna i detalj, berätta om hur jag ägnade en hel timme åt att slåss mot en prickskytt om den finaste platsen på en söndertrasad byggnad, eller prata om hur jag räddade en hel match (inbillar jag mig) genom att flyga helikopter lågt och stadigt runt en kritisk punkt på Shanghai medan fyra lagkamrater sköt för glatta livet - men det behövs egentligen inte. Det räcker gott och väl med att konstatera att Battlefield 4 levererar den mest levande och välpolerade upplevelsen i serien hittills. Ingen lär bli besviken.

9 / 10
+
Varierat, ultrasnyggt, makalöst ljud, goda möjligheter att skräddarsy sin spelupplevelse, välbalanserat
-
Svag singleplayer-upplevelse

Petter Hegevall
Nog för att singleplayerkampanjen var något av ett antiklimax även i Battlefield 3 men här påminner själva äventyret mest om ett försenat aprilskämt. Fyra timmar kort och i stort sett helt värdelöst. De massiva multiplayerkrigen är såklart ofantligt mycket bättre. Expansiva strider på väldesignade banor med stor valfrihet och variation. Men tekniska missar, obalans, märkligt spawnsystem och massor och åter massor av buggar förstör delar av spelupplevelsen för min del. Dice kan bättre än såhär... 7/10

• Wolfie32
    Battlefield 4... Kan säga direkt att man njöt av föregångaren alltså Battlefield 3 100 gånger mer än fyran. Om EA hade get D.I.C.E. lite mer... 6/10
  • whitehis