Kingdom Hearts HD 1.5 Remix

Kingdom Hearts HD 1.5 Remix

Disney möter åter igen Final Fantasy i HD-versionen av det första Kingdom Hearts. Calle har pryglat Disney-skurkar tillsammans med Kalle Anka och Långben...

Om en väldigt liten, väldigt arg man hade tryckt en högaffel under min haka och fräst: "Nämn dina mysigaste spelupplevelser pojk, annars!", hade jag nog spontant räknat upp spel som Grim Fandango, The Curse of Monkey Island, Zelda: Ocarina of Time och Kingdom Hearts. Sistnämnda bjöd på en upplevelse som du normalt annars bara får av att kura ihop dig under en björnpläd med en kopp rykande hett te i en IKEA-soffa. Har du nu mot förmodan inte kurat under en björnpläd och läppjat på en kopp te (i en IKEA-soffa) och därmed är osäker på liknelsen, så uttrycker jag mig såhär istället: Kingdom Hearts var riktigt, riktigt mysigt när det begav sig.

Och det är det fortfarande, konstaterar jag när jag drar igång HD-versionen nästan tio år senare. Grafiskt har det åldrats riktigt väl, mycket tack vare den ganska enkla, tecknade stilen. Musiken klingar fortfarande vacker och stämningsfull och munnen kröker sig i nostalgiska leenden när jag återser familjära karaktärer och återbesöker ställen som Traverse Town, Agrabah och Tarzans prunkande djungler.

Kingdom Hearts HD 1.5 Remix
Soras kompis Riku är samma gamla douche som vi minns honom.

För er som inte spelat Kingdom Hearts tidigare handlar det om 14-åriga Sora och hans vänner som dras in ett storslaget äventyr av klassiskt rollspelsstora proportioner. Vi serveras en bisarr fusion av Final Fantasy-figurer och Disney-världar och på sant Square Enix-manér (eller man kanske ska säga Squaresoft i det här fallet) kretsar det kring vänskapsband, hjältemod och lite värdslig undergång. Den slapstickartade humorn som genomsyrar berättelsen föll mig däremot inte lika bra i smaken denna gång, vilket säkert kan förklaras av att jag är tio år äldre, lagom mycket skäggigare och rejält mycket mer bitter.

Jag ska inte älta för mycket kring det rent spelmässiga (läs recensionen på originalet här istället) utan fokusera på det som skiljer HD-utgåvan från originalspelet. Det är egentligen inte sådär jättemycket utöver det rent kosmetiska. Gränssnittet har städats upp och stuvats om så att det blivit lättare att komma åt magier och items. Kameran går nu att styra med höger analogspak. Det underlättar under striderna och när jag springer runt, men kameran gillar fortfarande att trilskas med mig så fort tillfälle ges. Den fastnar i väggar och bakom föremål som om den vore en billig, självgående robotdammsugare. Plattformsmomenten - hur få de än är - förblir lika irriterande som i originalet. Sora är också fortfarande värdelös på alla former av precisionshopp och Gummi Ship-uppdragen är lika meningslösa som jag minns dem.

Kingdom Hearts HD 1.5 Remix
Kombinationen av unika karatärer för spelet, Disney-kändisar som Kalle Anka och Final Fantasy-ikoner som Cloud Strife fungerar förvånansvärt bra.

Lyckligtvis ligger fokus inte på plattformshoppande eller tråkiga rymdstrider med polygonmodeller från Playstation-eran, utan på strider och utforskande. Där lyckas spelet bättre. Det är lättsamt, fartfyllt och smått beroendeframkallande att prygla upp Heartless och klassiska Disney-skurkar. De inledande timmarna är förvisso riktigt segdragna och i början har jag varken några roliga förmågor eller attacker att variera mig med. Lyckligtvis växer striderna i takt med att Sora och hans vänner avancerar. Utmaningen blir aldrig överväldigande när det kommer till till spelets vanliga fiendeflora, men för den lite äldre sadisten har vi fortfarande superbossar som Sepiroth att tackla.

Kingdom Hearts HD 1.5 Remix
Kalle Anka och Långben är Soras främsta medhjälpare. I de flesta världarna du besöker får du även extra sällskap av ytterligare någon välbekant Disney-figur.

Även om det är det första Kingdom Hearts som utgör huvuddelen av HD-utgåvan så medföljer även Kingdom Hearts Re: Chain of Memories och 358/2 Days (uselt namn för övrigt. Blir alltid lite, lite irriterad när jag hör det.) Chain of Memories var ursprungligen ett Game Boy Advance-spel som fick en 3D-remake till Playstation 2, men som aldrig släpptes i Europa. Spelmässigt skiljer det sig rejält från originalspelet då striderna baseras på ett tämligen intrikat kortsystem. Den som vill nöta kortkombinationer och gräva ner sig i statistik har en del att hämta här. Personligen föredrar jag ändå de mer actionorienterade striderna i originalet. Chain of Memories är dock värt att spana in för dig som vill hänga med i handlingen i Kingdom Hearts II.

Kingdom Hearts HD 1.5 Remix
Sora absurt stora fötter förtjänar egentligen sin egen del i serien. Så förbryllande är de.

358/2 Days är å andra sidan egentligen inte ens ett spel utan en trave filmsekvenser som klippts ihop. Originalspelet släpptes till Nintendo DS men här får vi alltså bara stirra på cirka tre timmar filmsekvenser. Square Enix bemödar sig visserligen med HD-restaurera grafiken och spela in röster åt karaktärerna men det känns fortfarande rätt snopet att aldrig få spela äventyret.

Har du aldrig lirat originalspelet, eller bara önskar ett nostalgiskt återbesök, så är Kingdom Hearts HD 1.5 Remix definitivt värt att spana in. De inledande timmarna kan som sagt vara riktigt sega, men ge det lite tid och spelet öppnar sig. Sora, Kalle Anka och Långbens äventyr är långt, underhållande och proppat med charmiga karaktärer och nördiga cameos. Chain of Memories och i synnerhet 358/2 Days känns dock mest som bonusmaterial.

7 / 10
+
Väldigt charmigt, snyggt, härliga Disney-figurer, förbättrat gränssnitt, innehållsrikt, Sepiroth