Unreal Tournament III

Unreal Tournament III

Petter har krossat argsinta norska kollegor i Playstation 3-versionen av Epics mästerliga Unreal Tournament III, och är mycket nöjd...

Det fräser till bak i ryggen. Blodstänket skvätter förbi mig, trots att jag springer för allt vad kjoltyget håller. Ryggen träffas av en salva miniatyr-missiler och en stor bit bränt kött lossnar. För mig kvittar det dock, kött är en världslig sak, särskilt mitt eget, och jag rundar hörnet på korridoren medan jag laddar om, istället för att uppsöka läkare. Jag är en stor, ful, stark och hysteriskt våldsam framtidsgladiator som för att rädda min hemplanet deltar i världens grymmaste turnering. Unreal Tournament!

I en tid där allt ska moderniseras, där trender måste följas (slaviskt) och där gamla koncept oftast läggs i malpåse innan de ens hunnit få visdomständer, i en sådan tid är det skönt att det finns ett Epic. För hur mossigt det än må kännas rent konceptuellt att på gamla 1998-premisser röja runt i ännu ett arena-baserat dödsmatch-lir, och i Quake 3-doftande vansinnestempo kämpa för snabba fraggar (snarare än överlevnad) är jag en av dem som aldrig har en tråkig sekund tillsammans med Epics gladiatorer.

Jag har alltid varit svag för speltypen. Alltid. Jag älskade Unreal Tournament, dyrkade Quake 3 Arena, och spelade Unreal Tournament 2004 så hårt att min frisyr flög av och emigrerade till säkrare vatten. Jag älskar doften av kött på morgonkvistem, jag älskar hysteriskt rusningstempo, poängplockande, enkelt utformade banor, flak cannon, och speakerrösten som vrålar "Killing spree!" efter att jag förvandlat Jesper till sås, fyra gånger i rad.

Dock ska jag villigt erkänna (och skämmas lite, på samma gång) att jag faktiskt inte hade så mycket tid över när Unreal Tournament III släpptes till PC i november förra året. Sure, jag manglade Marre ett par kvällar, och lät Sunken få veta hur det känns att leva med en flak-salva i ansiktet, men några riktiga maraton-pass hanns inte med. Tyvärr. Jag hade för fullt upp med Crysis, Super Mario Galaxy, Guitar Hero III och Halo 3. Tyvärr.

Därför har den senaste månaden varit perfekt. Lugna gatan rent arbetsmässigt, väldigt få riktigt intressanta spel på releaselistorna, och en flitig och lydig redaktion. Allt detta har gjort att jag haft massor av tid att spendera tillsammans med Unreal Tournament III. Playstation 3-versionen, that is...

Unreal Tournament III till Playstation 3 är exakt samma spel som till PC. (Läs Martins eminenta recension av PC-spelet här ). En rak konvertering. Pang! Detta är exakt samma furiösa dödsmatch-vansinne, komplett med alla olika spelsätt, vapen, banor och figurer. Du kan välja mellan "Deathmatch", "Team Deathmatch", "Duel Deathmatch", "Capture the Flag", "Vehicle Capture the Flag", och "Warfare". Precis som i PC-spelet.

Förutom att innehållet är detsamma, är även det spelmässiga exakt detsamma. Du kan enkelt koppla in ett tangentbord och en mus till din Playstation 3 och vips kan du tävla med PC-mördarnas blixtsnabba reaktioner ute på nätet. Om du vill. Lyckligtvis har dock Epic gjort ett grymt bra jobb med att anpassa spelets ultrasnabba spelmekanik till Sonys Sixaxis-kontroll, och skapat en spelkontroll som jag skulle vilka kalla perfekt. Så gott som i alla fall. Utplaceringen av funktioner är perfekt, man behöver aldrig mappa om spelkontrollen och tempot känns aldrig överväldigande.

Att spela Unreal Tournament III utan att koppla upp sig på nätet, är som att åka längdskidor på grus. Det går, absolut, men det är trögt och trist... och riktigt meningslöst. Unreal Tournament III är precis som de föregående spelen, ett onlinebaserat dödsmatchlir som måste nyttjas på nätet, för att blomstra. Spelet innehåller en idiotusel story där man får följa en kille i mörkröd läderkjol (och goggles från Barnens Hus!) på någon slags hämndresa genom galaxen. Kanske fungerar bra som en tutorial för de som aldrig bekantat sig med Epics multidöd förut, jag upplevde dock kampanjen som värdelös både i november ifjol... och nu.

Nä! Online måste du vara, för att njuta av detta. Och då går det helt enkelt inte ha tråkigt med Unreal Tournament III. Om man inte är grovt actionallergisk vill säga. Onlinefunktionen i Playstation 3-versionen fungerar mycket bra. Mängden lagg är minimal, skärmuppdateringen silkeslent superstabil och motståndet stenhårt. Jag har njutit av ett hundratal matcher redan och kommer förmodligen att vilja smiska er läsare också såsnart spelet släppts i butik. Unreal Tournament III är roligt. Så in i bomben, helt enkelt.

Att man inte riktigt kan kommunicera via headset i Unreal Tournament III till Playstation 3 är ett minus. Att man ibland upplever problem med vapenbyten när man väl spelar online (fråga mig inte varför, vapenbytargrunkan bara hakar upp sig ibland) är ett annat. I övrigt existerar inga större minus i detta spel, tycker jag. Detta är old school-action utan krusiduller.

Grafiken är grym, inte snyggare än Uncharted: Drake's Fortune (även om jämförelsen är sådär halvdryg) och inte snyggare än Call of Duty 4: Modern Warfare, men ändå kalasläcker. Banorna är mestadels bruna och det märks att Epic dragit ned ganska kraftigt på texturkvaliteten i Playstation 3-utgåvan, men i övrigt är detta mycket snyggt.

Sammanfattningsvis är detta en mycket bra titel som fyler ett fattigt tomrum till Playstation 3. Gillar du idiotsnabb multidöd och äger en PS3:a är detta helt klart ett spel för dig. Inget snack.

Unreal Tournament IIIUnreal Tournament IIIUnreal Tournament IIIUnreal Tournament III
8 / 10