Guilty Gear X2

Guilty Gear X2

Capcom är inte de enda som kan sätta ihop ett tvådimensionellt fightingspel. Sammy visar var skåpet rimligtvis bör ställas.

Guilty Gear-serien började oväntat på Playstation. Den gamla grå var knappast förstahandsvalet för 2D-fighting, men Arc Systems och Sammy visade att det gick att klämma ut en hel del pixelgrafik ur den också. Tyvärr dröjde PAL-versionen i flera år och var nästan omöjlig att hitta i Sverige. Samma sak hände med uppföljaren Guilty Gear X som efter många om och men släpptes till Playstation 2. Men den här gången får vi hoppas att någon ser till att ge serien den uppmärksamhet den förtjänar och att spelet inte fastnar i England.

Guilty Gear X var det första högupplösta 2D-konsolfightingspelet, vilket givetvis innebar en enorm grafisk skillnad mot Capcoms verk. Guilty Gear X2 höjer ribban ett snäpp till med ännu snyggare animation. Många klagar på de pixliga figurerna i Capcom vs SNK 2, men här handlar det snarare om figurer i filmkvalitet - givetvis tecknade sådana då. Karaktärerna är överlag väldesignade med massor av personlighet. Du behöver inte leta länge för att hitta ett par favoriter. Själv fastnade jag för den enarmade och enögda samurajbaben Baiken, den lilla söta kinesiska servitrisen Jam med attitydproblem, enorma muskelberget Potemkin och den tre meter långe galne doktor Faust. Bara från det ursprungliga spelet alltså.

Guilty Gear X2 bjuder också på sju nya figurer, varav tre måste låsas upp. I-No är en lättklädd häxa som kör stenhårt med sin gitarr. Zappa är en stackars kille som agerar trasdocka åt ett gäng spöken, smått inspirerat av filmen The Ring. Slayer är en gentlemannavampyr som komponerar dikter över sina fallna fiender. Och så har vi Bridget, en ung grabb som uppfostrades som tjej och slåss med sin jojo och en sågbladsförsedd nallebjörn. Nej, jag vet inte heller vad som egentligen finns i Sammys kranvatten. Men ingen kan säga att figurerna inte är unika.

Coola karaktärer och bra grafik räcker visserligen inte hela vägen, men även stridssystemet är klokt utformat. Det känns i stort sett som att spela Marvel vs Capcom 2 med massor av flygande fram och tillbaka, enorma specialattacker och luftkombinationer. Det är bara lite mer kontrollerat och lite mindre figurer på skärmen samtidigt. Trots det höga tempot är spelet minst lika djupt som Capcoms mest avancerade. Det finns flera sätt att parera en attack för att undvika skada helt och hållet. Du kan med lite skicklighet avbryta attacker för att förlänga dina kombinationer. Och så finns de ökända "instant kill"-attackerna, men springer du på en sådan får du nästan skylla dig själv. Även musiken förtjänar ett omnämnande. Det är samma sorts hårdrock som i de tidigare spelen, men nu framförd "på riktigt". Den hörs visserligen inte så mycket bland allt annat oljud, men visst får den blodet att pumpa ett extra varv.

Förutom det gamla vanliga arkadläget och tvåspelarläget finns några tuffa utmaningar för en ensam spelare. Först och främst har du Story Mode där du möter ett gäng motståndare i tur och ordning med långa dialoger mellan. Beroende på hur du besegrar vissa av dem kan du nå tre olika slut. Men experterna nöjer sig inte med det utan ger sig på Mission Mode. Om du någonsin har klagat över att fightingspel är för lätta nu för tiden har du något att bita i här. Femtio uppdrag med ibland helt vansinniga förutsättningar, som att hålla sig vid liv mot en maxad motståndare som bara går att skada med kombinationer över fem träffar.

Guilty Gear X2 är tillräckligt snyggt för att kunna intressera även de som i vanliga fall ser snett på 2D-spel, och är dessutom ganska lätt att komma in i. Samtidigt erbjuder det en enorm utmaning för experter. När Capcom är borta dansar Sammy på bordet och det bör du också göra. Missa inte den här godbiten!

Guilty Gear X2Guilty Gear X2Guilty Gear X2Guilty Gear X2
8 / 10
+