Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Football Manager 2014

Football Manager 2014

Sports Interactive är tillbaka med en av de absolut bästa sportsimulatorerna som någonsin skapats...

Football Manager är utan tvekan en av de mest fängslande och detaljerad simulatorer som någonsin skapats. Innanför sitt enkla utseende och grundläggande presentation finns det ett överflöd av djup och detaljer som få andra spel kan matcha. Det är inte av en slump, det är resultatet av 21 år av bearbetning för att i slutändan kunna finslipa Football Manager till spelet som det är idag.

Den första PC min familj någonsin ägt levererades med en bunt spel. Några var bra, som Dune eller Lemmings, men det var ett enkelt DOS-spel vid namn Championship Manager som jag verkligen fastnade för. Sedan dess har mycket förändrats i just den här typen av simulator. När jag nu startar upp Football manager 14 Jag ser fortfarande spelet jag blev kär i för tjugo år sedan. Och känslorna är lika stora delar nostalgi som glädje över hur långt speltypen kommit sedan Championship Manager.

Presentation har blivit snyggare med åren, men det viktigaste har inte förändrats. Alternativ presenteras genom en stilren meny, din trupp, potentiella överföringar och ligan är som ett Excel-kalkylblad där du kan kan bläddra och välja vilka data som ska titta på. Taktik representeras fortfarande av cirklar som anger positioner, och klickbara alternativ låter dig ställa in alla möjliga olika kommandon och instruktioner. Vad som däremot har förändrats ganska kraftigt är mängden av alternativ, storleken på databasen, den mängd information som finns inkluderad samt och mängden interaktioner med själva spelsystemet.

Så mycket har vävts in i serien att vissa omgångar har känts lite uppsvällda i tidigare upplagor av Football Manager. För nybörjare blir det lite väl avancerat på sina ställen och det finns helt klart fler förbättringar att göra men det som FM14 gör briljant är en fortsättning av vad Sports Interactive började göra i FM13. Djupet är fortfarande intakt, men det finns mindre skärmar, det finns fler menyer och de är lättare att förstå hur allting hänger ihop.

Football Manager 2014

Den strömlinjeformade Classic Mode är en enklare version av spelet. Det tar bort funktioner som presskonferenser och de dryga samtalen med laget och fokuserar istället på att spela fotbollsmatcher. Classic Mode behåller den viktiga spelardatabasen och matchmotorn men tillåter spelaren att hoppa från match till match med bara några musklick. Likt tidigare spel är handlar uppgiften mindre om att hantera varje aspekt av en klubb utan följer här en mycket enklare grundlayout - köpa spelare, välja taktik, spela matcher. Du kan även hoppa över matchen och gå direkt till resultatet om du så vill.

Challenge Mode är en variant av Classic Mode. Här nyttjas en enklare variant av spelets gameplay som erbjuder sju scenarion som alla ska erövras. Ditt lag är bara en handfull av matcher från en obesegrad säsong. Kritiker och förståsigpåare har dömt ut din fiktiva fotbollstrupp, nedflyttning i divisionerna verkar oundvikligt - kommer du att kunna överbevisa alla? Varje utmaning kan justeras i svårighetsgrad och alla har olika längder, några av de korta kan du kasta dig igenom på mindre än en timme.

En sak som givetvis finns inkluderad i samtliga spellägen är matchdag-motorn. Det som en gång i tiden endast bestod av enkla textrutor, utvecklades till en top-down-vy av cirklar, och är nu en realistisk skildring av det vackra spelet. Football Manager 14:s matchdagar är de bästa hittills. På planen, under match, är spelarnas rörelser påfallande realistiska. Under varje match får du regelbundna råd av din assisterande tränare. Du kan välja att ignorera honom, men om du litar på killen är det värt att överväga hans förslag.

Naturligtvis är det själva huvudläget som erbjuder överlägset mest innehåll. Det finns så mycket att göra här, och så många olika spelmässiga finesser, att den oinvigde snabbt kan bli skrämd av någon slags otrolig omfattning. Lyckligtvis kan din personal hjälpa till genom ta beslut åt dig samt hjälpa till med diverse avgörande detaljer. Även om det är möjligt att göra exakt allting i hela spelet själv är det troligt att du kommer att vilja ha lite hjälp. Du kan till exempel tilldela medlemmar i din egen stab utrymme för att ta hand om ungdomsspelare och boka träningar, trupper och uppvisningsmatcher medan din assistent kan besluta om diverse viktiga utbildningar för din spelartrupp. Din ordförande eller styrelseledamot kan bedriva spelarförsäljning och hjälpa till med den biten.

Football Manager 2014Football Manager 2014

Utbildningen av spelare är förvånansvärt komplicerat, dock. Borta är de dagar då man mödosamt tvingades skapa träningsprogram för samtliga spelare då man nu istället väljer ut specifik personal för att kunna täcka in ett visst ansvarsområde som sedan kan ta övergripande beslut för ditt lag. Genom att högerklicka på en spelare du kan komma åt hans individuella träningsstatistik, välja en specifik roll för honom där han måste utvecklas eller bara peka på olika individuella skickligheter. Dina tränare kommer att erbjuda enstaka råd om vad en spelare ska arbeta på, eller vilka spelare de tror jobbar för hårt och riskerar att missa sin formtopp.

Det är en svår balansgång mellan att vara alltför släpphänt och att överanstränga din trupp. Jag tenderar att ignorera de spelarna som gnäller, skäller och bölar angående tidigare träningsmorgnar och annat. Jag betalar dem femtio tusen dollar per vecka och förväntar mig topprestationer för de pengarna. Att vara en hård men rättvis, dynamisk tränare som motiverar och inspirerar sin trupp är svårt - men hysteriskt underhållande när man väl får till det.

Vissa spelare är precis som i verkligheten helt enkelt inte tillräckligt bra, ens med all träning i världen . Lyckligtvis finns det en uppsjö av scoutingalternativ som hjälper dig att hitta ersättare till dessa. Om din klubb är rika nog att styrelsen kan köpa i princip vad som helst kan du skicka scouter över hela världen för att leta rätt på de hetaste talangerna. De ger då en rapport om en viss spelare, eller bestämt lag som du sedan tar ställning till. Dina scouter pekar på spelarnas statistik, samt hur deras utvecklingskurva sett ut de senaste åren. En nyhet är att du får regelbundna uppdateringar om spelarna lånas ut till ett annat lag, något som är trevligt och skapar ytterligare atmosfär.

Den största förändringen för överföringar av spelare inom laget är att de kan förhandlas fram direkt. I tidigare spel tvingades jag skicka en offert och vänta ett par in-game dagar på ett svar, nu kan du föreslå villkor och argumentera över detaljer så snart du har inlett en dialog med klubben i fråga. Det gör att hela momentet går mycket snabbare.

Även de bästa lagen behöver bra taktik. Alla dessa nya förvärv och dina befintliga spelare behöver taktik som passar dem. Du kan ställa in tre olika typer av taktiker som sedan roteras, som din trupp kommer att arbeta efter. Spelare som inte omedelbart förstår dina "uppfinningsrika" nya förhållningssätt till det vackra spelet, utan det tar tid för dem att anpassa sig, måste man som tränare tillbringa lite extra tid med, precis som det fungerar i verklighetens fotbooll. Varje spelares spelarmentalitet avgör till exempel om de tar offensiva eller defensiva strategier. Alla dessa inställningar har blivit enklare och smidigare att utföra tack vare det nya gränssnittet och en mycket välkommen drop down-meny.

Football Manager 2014Football Manager 2014Football Manager 2014

Som om tre singleplayer-varianter är inte tillräckligt, finns det också ett antal multiplayer alternativ i årets upplaga av Football Manager. Du kan skapa online-ligor i både Classic Mode och Main Mode. Versus-läget låter dig ställa in en anpassad turnering och konkurrera med importerade lag från dina singleplayer-sessioner, ett utmärkt tillfälle att visa upp ditt taktiska snille och lösa eventuella gräl om vem som har det bättre laget. Det finns några buggar just nu men Sports Interactive har försäkrat oss om att många av dessa kommer att arbetas bort inom kort.

Den verkliga skönheten i Football Manager är i de historier du kommer att uppleva. En säsong fylld med upp-och nedgångar, stunder av huvuden begravda i händer eller storslagna fester där du firar ditt lags stora framgångar. Det finns så mycket i det här spelet som jag vill hylla och så många enskilda spelsessioner som varit så pass inlevelserika och fantastiska att jag skulle kunna skriva tidernas längsta recension, men det blir lite väl initierat och jag har ju faktiskt andra sysslor att stå i, också.

Även om själva grundreceptet är 21 år gammalt är Football Manager 2014 i den absoluta toppen av ligan när det gäller sportsimulatorer. Football Manager 14, liksom sina föregångare, är djupt och komplicerat. För vissa kommer detaljrikedom och realismen att vara för mycket, men för mig är det en stor del av anledningen till varför jag alltid kommer att älska den här spelserien.

Football Manager 2014
      9 / 10
      +