Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
recension

Rayman Fiesta Run

Rayman och hans vänner är tillbaka för att samla lummar och sparka röv. Redaktionens största fan av serien, Oskar "The Ray" Nyström, har recenserat...

Detta är en annons:

Upplägget är bekant. Förutom att jag fortfarande spelar Rayman Origins så gott som dagligen i sällskap med min sambo är Rayman Fiesta Run förstås en renodlad uppföljare till fjolårets Rayman Jungle Run, vilket är tydligt redan från första bildrutan. Rayman med vänner springer fortfarande av sig själva, och min uppgift blir att hoppa, sväva, och slå mig fram genom en uppsjö världar med en alltjämt stegrande svårighetsgrad. Detta samtidigt som det gäller att samla ihop så många poäng - representerade av lummar - som möjligt.

Detta är en annons:

Grundidén är solid. De roligaste banorna från Rayman Origins respektive Rayman Legends har alltid varit de där man aldrig stannar upp, anser jag, och i Rayman Fiesta Run har jag aldrig något val. Under de första banorna är tempot aningen segt, men redan efter någon kvart kan jag både slåss och sväva, och för att fånga alla lummar krävs precision, koncentration och fingerfärdighet.

Rayman Fiesta Run
Grafiken hör till den snyggaste vi hittills sett i ett mobilspel och kan direkt mäta sig med storebror Rayman Origins. Imponerande.

Lummarna låser upp nya delar av kartan, och om man inte spelat tillräckligt bra tvingas man återbesöka gamla avklarade banor för att komplettera. Poängen går dessutom att spendera på nya karaktärer och hjälpmedel på banorna. Behöver du ett extra hjärta som livlina kostar det dig 10 lummar, och för 80 stycken kan du köpa en linje som visar den bästa vägen så att du bara behöver hoppa, slå och sväva där spelet säger åt dig att göra just så. Supertrist, men väl ett alternativ om du kört fast totalt på en viss bana. Den som vill kan också betala för lummar.

Grafiken är som hämtad från Rayman Origins, vilket känns surrealistiskt med tanke på att jag spelar på en telefon. Animationerna rullar fram på ett sätt som påminner om en animerad film, och det hela flyter makalöst snyggt på min Iphone 5s. Allt medan några av de bästa låtarna från konsolversionerna får mig att le stort. Dessutom är laddningstiderna konsekvent korta hela spelet vilket öppnar för lite snabbt spelande i väntan på bussen.

Rayman Fiesta Run
En och annan välbekant boss dyker upp under spelets gång.

Ändå är jag inte helt nöjd. Banorna är, trots sin snillrika utformning, repetitiva sett till såväl spelmekanik som design - i synnerhet om man vant sig vid de sedan tidigare installationer - och det är tydligt att mobila Rayman aldrig satts i första rummet. En klok prioritering, helt klart, men likväl en som drar ned helhetsupplevelsen rejält. Jag hade hellre sett nya världar med ordentligt finurlig och nyskapande spelmekanik, men bjuds istället på mer av det jag redan lärt mig älska.

En del nyheter finns att tillgå, trots allt. Rayman kan krympa genom att hoppa in i en tratt, exempelvis. Han kan också simma den här gången. Dessutom har Invasion Mode, spelläget som ökar utmaningen på avklarade banor, tagit sig till det mobila formatet, vilket är ytterst välkommet.

Rayman Fiesta Run
Fusklinjen visar exakt vart man ska slå och när man ska hoppa.

I slutändan bör du inhandla Rayman Fiesta Run, trots att det i mångt och mycket bara erbjuder mer av det du eventuellt redan känner till. Det kostar dig bara en chipspåse, bjuder på imponerande grafik och ett leende. Det är dessutom välfyllt och överraskande långt. Handla inte fusklinjer för hela veckopengen/månadslönen bara.

Rayman Fiesta Run
Rayman Fiesta Run
Rayman Fiesta Run
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Välfyllt, fantastisk grafik, underbar musik, snabba laddningstider, välanpassat för mobilspelande
-
Mer av samma, aningen repetitivt
Detta är en annons: