Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Lost

Lost

Lost-spelet är här och är precis så stelt som man hade kunnat tro. Petter Mårtensson har spänt fast säkerhetsbältet och kraschat rakt ner i den tropiska djungeln

Det hade varit så lätt att dra till med en lustig ordvits i den här recensionen, skriva något smart om att någonting gick snett och utvecklarna gick vilse under utvecklingen av Lost-spelet. Jag ska göra mitt bästa för att inte sjunka så lågt. Men vad som bör sägas är att det här är ett typexempel på bortslarvad potential.

Lost-licensen borde vara hur attraktiv som helst, den är perfekt för ett spännande äventyrsspel. Ett flygplan kraschar på en mystisk ö och de överlevande måste kämpa mot naturen, varandra och öns många hemligheter med förhoppningar om att någon gång komma levande därifrån. Men istället för att exploatera det här konceptet fullt ut har Ubisoft istället valt att gå en konstig mellanväg, där spelets huvudhandling hela tiden trycks åt sidan för att istället fokusera på händelser som konsumenterna kan känna igen från TV-serien.

Och här ligger spelets absolut största svaghet. Handlingen fokuserar på en tidigare okänd överlevande, som typiskt nog tappar minnet när planet kraschar, och berättas dels genom händelser på ön men även genom Lost-typiska flashbacks som ska förklara hur han hamnade på det dömda flygplanet till att börja med. Men det är aldrig hans handlingar som skapar någon form av förändring på ön. Allt runt honom följer slaviskt TV-serien och sker alltid utanför hans synfält. Det skapar en förvirring hos spelaren, man vet att något händer bortom horizonten som förändrar grundförutsättningarna för vilka vägar du kan ta härnäst, men det har aldrig med dig att göra.

Till en början är den förvirringen faktiskt en del av spelets charm och under de första 30 minuterna var jag imponerad över hur Ubisoft hade lyckats förmedla känslan från seriens första avsnitt. Efter det insåg jag snabbt att det inte var ett medvetet val de hade gjort - de var bara dåliga på att berätta en historia och hade ingen aning om hur de skulle väva ihop det till en helhet. Istället för att skapa en spännande form av förvirring, där man hela tiden letar efter förklaringar precis som huvudpersonerna i TV-serien, så blir slutresultatet frustrerande och meningslöst.

Det är synd. De delar av handlingen som kretsar kring spelets huvudperson är ganska välgjorda, åtminstone ur ett rent dramaturgiskt perspektiv, och hans historia är stundtals spännande. Om de hade lagt resten åt sidan och inte ansträngt sig för att klämma in så mycket av licensen de bara har kunnat så hade åtminstone den här biten kunnat bli klart godkänt. Men nu drunkar det i bruset och ramhandlingen rusar på i en rasande takt. Det tar inte lång speltid innan du befinner dig långt inne i den andra säsongen och har du inte följt TV-serien så är du nog så förvirrad vid det här laget att du har gett upp för länge sedan.

Spelmässigt är inte Lost speciellt mycket att hänga i licensgranen heller. Det är stelt, dialogerna känns inte interaktiva och spelet skäms inte för att använda sig av samma pussel om och om igen fast i lite mer komplicerade tappningar varje gång. Det här är ett typiskt exempel på ett dåligt äventyrsspel i tre dimensioner, där spelmakarna inte har en aning om hur de ska göra det riktigt spelbart. Lite mer Grim Fandango nästa gång, ok?

Systemet där man samlar på sig värdefulla prylar ute i jungeln för att använda dem som valuta blir snabbt löjligt när man har plockat på sig den femhundrade kokosnöten eller vattenflaskan. Och har personen som inkluderade en köpbar pistol i spelet ens sett serien, där skjutvapen är en av de avgörande maktfaktorerna på ön? Sen när skulle Sawyer sälja sin älskade pistol för ett par kokosnötter och en bok eller två?

För tro inget annat än att det här är ett typiskt stelt licensspel. Miljöerna må vara riktigt snygga, åtminstone i Xbox 360-versionen, men varför bry sig om det när det finns högar av mer spelbara spel till maskinen vid det här laget? Att spelet är uppdelat i olika episoder, kompletta med "detta har hänt"-sekvenser, är en intressant tappning, men det tillför inte speciellt mycket när allt kommer omkring. Röstskådespeleriet är klart godkänt, men då enbart ett fåtal av seriens skådespelare brytt sig om att faktiskt ställa upp så är det lätt att peka ut vilka som är dåliga kopior och vilka som inte är det.

Det här är den punkten i recensionen då många hade sagt att "om du är ett stort Lost-fan kan du säkert njuta av det här på något plan", men inte den här gången. Om du är ett stort Lost-fan har du ingenting att hämta här, speciellt då ingenting som händer i spelet är officiellt och tillför något till Lost-sagan. Det här är en stor parantes, ett spel de flesta av oss kommer vilja glömma bort så fort vi bara kan.

Det hade kunnat bli så bra. Det blev det, förutsägbart nog, inte. Någonstans på vägen handlade utvecklingen mer om pengar, om licensen, och inte om kreativitet. Någonstans på vägen gick de inblandade vilse i djungeln.

Arrrrghh!

LostLostLostLost
      04 Gamereactor Sverige