Super Mario 3D World

Super Mario 3D World

Jonas har studsat runt i spelet som Nintendo hoppas ska rädda Wii U, Super Mario 3D World. Men är det så bra som Nintendo utlovat? Kolla in vår recension...

Vi sitter och tittar på varandra min sambo och jag. Tysta. Efter en liten stund utbrister jag: "Det här skulle vi haft som tavla på väggen". Den färgsprakande spelvärlden som målas upp på skärmen är nämligen precis så häpnadsväckande vacker och inbjudande. Min sambo nickar instämmande, innan vi båda fattar handkontrollerna för att tukta de Goombas och Koopas som blockerar vägen till flaggstången vid banans slut.

Alla som oroat sig för att Super Mario 3D World skulle kännas som mer av New Super Mario-serien kan andas ut, mest av allt känns det här nämligen som en blandning av Super Mario Bros 2, Super Mario World och Super Mario 64. Och det ska gudarna veta att man kan ha betydligt sämre förutsättningar än så. Precis som i Super Mario Bros 2 väljer man mellan Mario, Luigi, Peach och Toad som alla har sina unika egenskaper. Luigi är till exempel ett äss på att hoppa högt medan Peach kan gå i luften. Till skillnad från i Super Mario Bros 2 spelar man dock inte ensam, utan fyra personer kan vara med och ränna runt på de tredimensionella banorna för att lösa utmaningarna man ställs inför.

Super Mario 3D World
Man får gnugga sig i ögonen när man möter Super Mario 3D World första gången. Det är nämligen häpnadsväckande vackert och välpolerat.

Det är första gången möjligheten ges att spela co-op i ett tredimensionellt Mario-spel och som man kan misstänka ställer det särskilda krav på Nintendo. Att alla springer åt olika håll samtidigt på en stor tredimensionell bana är såklart ohållbart och ett teleporteringssystem liknande det vi vant oss vid från New Super Mario-serien (där man innesluts i bubblor för att forslas till resten av gänget) används för att hålla ihop klungan. Det fungerar så smidigt man kan begära med fyra olika viljor, men allra bäst är såklart Super Mario 3D World om alla försöker hålla ihop hjälpligt så att bubblorna aldrig behöver användas. Ett spel blir inte mycket roligare än när man försöker lösa alla utmaningarna tillsammans, skojar med varandra och mellan varven småjävlas för att få högst highscore-poäng.

Spelmässigt påminner äventyret mig om Super Mario 64, snarare än den senaste generationens Galaxy-titlar. Istället för att irra runt på små planeter - med alla sanslösa möjligheter det gav - ställs vi nu inför ett mer traditionellt Mario-spel med svampar, eldblommor och liknande. Redan på bana 1-1, Super Bell Hill, får man bekanta sig med den mest ikoniska nya kraftbonusen i Super Mario 3D World, nämligen den ringklocka som förvandlar Mario och gänget till katter. Att Mario förvandlar sig till diverse djur i spel är naturligtvis inget ovanligt, men just denna kissetransformering nyttjas oerhört smart för att förbättra möjligheterna att röra sig längs banorna.

Super Mario 3D World
Super Mario 3D World är utvecklat av Nintendos allra bästa utvecklare, nämligen Super Mario Galaxy-teamet. För musiken står Koji Kondo, som inte gjort i musik i ett Nintendo-spel sedan Zelda: Skyward Sword. En som däremot inte varit inblandad i Super Mario 3D World är Marios skapare, Shigeru Miyamoto.

Att det i tredimensionella plattformsspel mellan varven kan vara lite svårt att avgöra om man är exakt ovanför en pirayaplanta när man ska hoppa på den fixas lätt tack vare målsökande hoppattacker, och klurigt plattformshoppande längs bergssidor går som en dans eftersom kisse-Mario kan klättra på väggar (med tjusiga klösmärken som följd). Just den biten gör att rörelsemönstret med kattdräkten i Super Mario 3D World är bättre i något annat Mario-spel sedan man fick tvättbjörnssvansen i Super Mario Bros 3. Nu kan man studsa omkring som en liten trind Mario-ninja och hoppa mellan svåråtkomliga avsatser för att avkräva banorna deras dolda hemligheter. Därmed fyller kattdräkten spelmässigt en stor roll och gör de tre dimensionerna ännu mer självklara än de var i Super Mario 64.

Dessutom kan man som kissemisse dela ut en välbehövlig tass mot fiender som kommer för nära. Bara en sådan sak! Det kanske mest fantastiska med Super Mario 3D World är dock hur Nintendo återigen bevisar att de är kreativa på ett sätt som få andra kan jämföras med. Efter att ha exempelvis ha lekt med skuggor på ett sätt spelvärlden aldrig tidigare skådat på banan Shadow-Play Alley, så låter Nintendo skuggorna vara. Detta trots att idéerna är så bra att man skulle kunna basera ett helt spel på dem.

Super Mario 3D World
Nintendo har tagit sig rejäla friheter i Super Mario 3D World och inget är som det brukar. Det må vara en floskel, men allt kan verkligen hända.

Och sådär håller det på, Nintendo liksom skämmer bort mig och min sambo som fånigt leende spelar igenom bana efter bana i tron att vi nu sett allt. Men det har vi inte, långt därifrån, överraskningarna bara fortsätter komma som ett godisregn. Rätt vad det är kommer ett körsbär som multiplicerar Mario och ger en helt ny typ hjärnskrynklande där flera figurer ska styras samtidigt. Men eftersom alla inte kan stå på smala plattformar eller vistas på begränsade ytor blir det klurigt att få med sig allihopa och mellan varven behövs just samtliga kloner.

På det sättet varieras Super Mario 3D World så varenda bana blir en ny upplevelse och inte bara mer av samma. Ett annat bra exempel på det är den Toad-upptäcksresande man mellan varven stöter på. Han erbjuder singleplayerutmaningar som leker med perspektiv och tvingar mig att tänka i alla tre dimensioner ordentligt. Kameran måste hela tiden roteras för att lotsa honom till alla stjärnor som finns att fånga. Såhär hade jag kunnat hålla på hur länge som helst. Ytterligare en annan bana låter mig bära på Bullet Bill-kanoner som förvandlar Mario till en shoot 'em up-hjälte, i ett vinterlandskap kan man åka skridsko, på en annan får jag bära på pirayaplantor och så vidare. Jag ska inte spoila nöjet för er, men tro mig när jag säger att några av plattformsvärldens allra främsta banor finns inkluderade i detta äventyr.

Jag tycker inte om att använda termer som spelmagi, men faktum är att det är precis vad Super Mario 3D World innehåller. I överflöd dessutom. Dessutom har Nintendo generöst strösslat med en massa nostalgi som att man mellan banorna får besöka enarmade banditer som med remixade versioner av bonusmusiken från Super Mario Bros 2 låter mig plocka lite extraliv, en springande 8 bits-Mario som laddningsikon får mig att le som ett fån och ett gömt Mario Bros-spel med Luigi i huvudrollen är härlig nostalgi. Som sig bör är banorna också fyllda med välgömda föremål, och för den som vill kräma ur varje droppe ur plattformsäventyret vankas ordentliga utmaningar.

Super Mario 3D World
Varje spelare får sin individuella poäng efter varje bana, vilket skapar ett visst tävlingsmoment.

Sägas ska att Super Mario 3D World är ett av de lättare Mario-spelen hittills för den som bara vill studsa igenom spelet. Det gör det inte mindre underhållande dock, i synnerhet inte om man är några stycken som spelar. Wii U Gamepad används föredömligt sparsamt till ganska enkla grejer där det faktiskt tillför något som att blåsa ut maskrosor längs banorna, vifta bort mini-Goombas och flytta en del hinder. Därmed blir det liksom mer av en bonus än något som spelet är uppbyggt kring, vilket jag uppskattar.

Super Mario 3D World går dessutom att spela oavsett vilka handkontroller man har till sin Wii U. Det fungerar med bara en Wii-fjärr (både med och utan Wii Motion Plus), det fungerar med Wii-fjärr och Nunchuck, det fungerar med Classic Controller och Pro Controller samt såklart Wii U Gamepad. Oddsen är alltså ganska hyggliga att man ska lyckas skrapa ihop nog med alternativ för att kunna spela med kompisarna, och inget känns sämre än det andra. Dessutom finns en valbar slumpmekanism som ändrar vilken figur man vill vara inför varje bana om man nu inte kan komma överrens om vem som ska få vara urstarke Toad eller höjdhoppar-Luigi.

Super Mario 3D World
Springa längs en ilsnabb Mario Kart-bana till tonerna av Mario Kart-musiken? Nintendo flirtar rejält med Nintendo-nostalgiker.

Egentligen känns det nästan futtigt att börja tala om teknik, polygonantal och bilduppdatering i ett absolut mästerverk som Super Mario 3D World, men faktum är att det levererar på alla fronter. Den makalösa designen ackompanjeras av snudd på perfekt sammansatt grafik och superstabila 60 bilder per sekund. Allt ser trevligt mjukt och luddigt ut och det finns inget som rycker mig som spelare ur Nintendos ljuva HD-illusion. Även musiken är fenomenal med både remixar och nyskriven musik som passar som handen i handsken.

Där New Super Mario-serien alltid känts behagligt traditionell och Galaxy-spelen härligt nyskapande faller Super Mario 3D World in någonstans i mitten. Det tilltalar nostalginerven i mig på ett alldeles underbart sätt men bjuder samtidigt på så mycket fräscht nytänkande att det hela tiden känns som att jag aldrig upplevt något liknande. Man vill bara leka runt i den nästan larvigt läckra och inbjudande världen Nintendo skapat. Och just det är storheten i Super Mario 3D World.

Så sorry Rayman, men Mario vill ha tillbaka sin krona som den odiskutable kungen av plattformsspel och Wii U bör från och med nu betraktas som ett måste i spelsamlingen. Verkligen magiskt Nintendo.

10 Gamereactor Sverige
10 / 10