Cruis'n

Cruis'n

Redaktionens racingorakel har testkört Midways senaste praktfiasko till Wii och utnämner det härmed till årets tveklöst sämsta spel...

Midway, en hög konstiga amerikaner med usel känsla för kvalitet. Ja, tyvärr. Jag är sällan ute för att såga en specifik utvecklare, men nu får det lov att vara nog. Narc (usch-usch-usch), Hour of Victory (usch), Blacksite (usch), L.A. Rush (usch-usch), Rampage: Total Destruction (usch), Mortal Kombat: Armageddon (usch), The Ant Bully (usch), Spyhunter: Nowere To Run (usch-usch).

Midway har under de senaste åren helt tagit över Acclaims (eller varför inte Titus?) roll som spelvärldens ohotade skräpkungar. Faktum är att Midway vid det här laget släppt från sig ungefär lika mycket skit som ett normalgammalt anus... och utan vidare associationer till barnslig bajskomik, är Cruis'n precis så skitkasst som man överhuvudtaget kan tänka sig.

Ingen trodde att Cruis'n skulle bli bra. Ingen i hela världen. Inte du, inte jag... nej, inte ens de som vanligtvis har en svaghet för skrattretande skräpkultur. Cruis'n innehåller inget underhållningsvärde allls. Inte ens för en liten, liten sekund. Det går ibland att tvinga fram ett skratt som en plågad reaktion efter en dag tillsammans med Nintendo 64-grafiken som här erbjuds. Men det är aldrig roligt.

Cruis'n är det sämsta spelet jag testat sedan Robocop. Ja, det är sämre än The Shield, betydligt sämre än Hour of Victory, Superman Returns och framförallt Pixar-liret Cars. Betydligt sämre. Detta är en svag etta i betyg, så nära att inte få något betyg alls, som det bara går att komma.

Vi snackar styggheter. Styggelser. Strypt med sina egna kläder. Slagen 600 gånger över ryggslutet med lätt frusen utemöbel. Misshandlad bortom igenkänning av liten man med ytterst blek hudton (Benke). Alla tre mycket förnedrande dödsorsaker som alla med någon slags livsglädje bör undvika. Detsamma gäller Midways senaste racingpekoral. Cruis'n, that is.

February 2004 släppte Midway ett arkadspel i amerikanska arkarhallar, som hette The Fast and The Furious. Ett värdelöst spel på alla tänkbara sätt som kändes som en direkt förolämpning mot filmen. Fyra år senare släpps just det spelet, till Wii, med nytt namn. Men med samma innehåll. Cruis'n, that is.

Orsaken till varför Midway tvingades byta bort The Fast and the Furious-namnet mot Cruis'n har med licensstrul att göra. Orsaken till varför någon på Midway ansåg att det var en bra idé att släppa ett fyra år gammal, superuselt, arkadspel till Wii... har mest troligt med bristfällig intelligens att göra.

Cruis'n-namnet hör till en gammal arkadspels-serie, också känd från Nintendo 64 där grumligt luddiga skräpbilar flög omkring ovan hus proppade med textursprickor. Det allra första spelet; Cruis'n USA är ett av tidernas sämsta racingspel någonsin. Cruis'n till Wii - är ännu sämre.

Bilarna i Cruis'n är 12 till antalet. Licenserade historier, från The Fast and the Furious-spelet. Nissan Skyline, Nissan 350Z, Mitsubishi Eclipse - och så vidare. Kontrollerar dem gör man på samma sätt som i Excite Truck, med skillnaden att spelkontrollen i Cruis'n är sämre. Betydligt sämre. Känsligheten är så hög, att varje liten minimal minivink innebär att ens bil spinner runt på vägen. Detta tillsammans med den sämsta bilfysik jag upplevt sedan V-Rally (Playstation) bidrar till en racingupplevelse som enklast kan beskrivas som tortyr.

Grafiken är ännu sämre än spelkontrollen och det är inte svårt att kora 2000-talets absolut fulaste spel då man suttit och stirrat in i Midways brunblå jättepolygoner en hel dag. Cruis'n ser ut som ett Nintendo 64-spel, rakt av. Uppblåst i högre upplösning och med starkare färger. I kid you not. Detta är, mina damer och herrar, grafik som kommer att få dina ögon att gå i pension.

I slutändan är Cruis'n en ganska fascinerande produkt. Ett uselt, fyra år gammal skräpspel, nu konverterat till rörelsekänsliga Wii. Givetvis är det läge här att återigen plocka fram vårt absolut lägsta betyg och trots risk för kraftfull övertydlighet avsluta med en brandgul varningsetikett. Köp inte det här spelet, spela inte det här spelet... tänk aldrig på det här spelet. Titta inte ens på spelfodralet nästa gång du besöker din lokala spelbutik. För Cruis'n är en direkt livsfara...

Cruis'nCruis'nCruis'nCruis'n
01 Gamereactor Sverige
1 / 10