The Last of Us

The Last of Us: Left Behind

Naughty Dog expanderar storyn i fjolårets överlägset bästa spel med ett ljuvligt extra-kapitel. Petter Hegevall har delat ut betyg...

OBS! Denna text innehåller story-spoilers för dig som ännu inte spelat The Last of Us.

Det tog 20 minuter för The Last of Us att hypnotisera mig fullständigt. Efter att ha flytt ur huset, in i gränden och ut på den där ängen hade jag redan bestämt mig för att Joel och Sarah var karaktärer som jag brydde mig om, som jag ville lära känna. Några sekunder senare låg hon där, död, i sin fars famn. Det var ett av de där spelögonblicken som etsat sig fast i minnet, ett ögonblick som jag aldrig kommer att glömma. De följande 16 timmarna var ren och skär spelmagi. En dramathriller så proppad av lysande tematik, strålande tempo, underbar dialog, verkliga, trovärdiga och starka karaktärer - att jag fortfarande, på regelbunden basis, drömmer om vissa utvalda sekvenser.

The Last of Us
Inuti det enorma köpcentrat hittar Ellie och Riley bland annat en gammal karusell. Ett magiskt ögonblick i en väldigt stämningsfull expansion.

The Last of Us var inte bara bättre än alla tidigare spel från Uncharted-studion Naughty Dog. Det var förra generationens bästa spel och en av de fem främsta titlarna jag någonsin haft nöjet att betygsätta. Mina förväntningar på den nedladdningsbara expansionen Left Behind har därmed varit skyhöga. Extremt höga. Jag har längtat krampaktigt efter att få tillbringa mer tid med Ellie och under gårdagskvällen avnjöt jag 110 minuter zombieslafs i vad som måste anses som årets hittills hetaste DLC.

Left Behind tar sin början innan händelserna i själva huvudspelet. Ellies bästa kompis Riley återvänder efter att ha varit borta från Boston i fem veckor och det är om deras relation som den här expansionen handlar. Vi får följa Riley och Ellie när de ger sig av mot ett köpcentrum, övergivet och fullt av rostiga arkadmaskiner och dammiga Halloween-butiker. Naughty Dog gör ett storslaget jobb när det kommer till att fortsätta visa upp nyanser och djup i Ellie som karaktär och Riley är från första stund lika trovärdigt välgjord som alla de andra figurerna i The Last of Us.

The Last of Us
Naughty Dog varvar utmanande action med lugna, lågmälda stunder där Ellie och Rileys relation som kompisar står i fokus.

Ellies och Rileys resa utspelar sig som sagt innan händelserna i själva huvudspelet. Denna strapats varvas med en spännande återblick på kapitlet från The Last of Us där Joel blir skadad och faller av hästen på väg mot Salt Lake City. I huvudspelet fick vi aldrig se hur det gick till när Ellie hittade en passande plats för Joel att läka på, hur hon sydde ihop hans sår och hur hon vårdade honom under de veckorna då hans liv hängde på en skör tråd. I Left Behind får vi spela igenom hela den här delen. Ellies huvudsakliga uppgift är att lokalisera en "första hjälpen"-låda för att kunna sy ihop Joel, och detta blir givetvis en kamp mot såväl klockan som mot smittade, Clickers och diverse skjutglada plundrare.

Naughty Dog kastar spelaren mellan nutid och dåtid. Det ena kapitlet erbjuder ett lägre tempo, mer skratt och en lättare ton. Ellie har ännu inte formats till personen som hon är i The Last of Us och hennes kompisrelation med Riley är mångfacetterad och intressant. Det ges rum för en typ av mänsklighet som saknas i så gott som alla andra storydrivna actionspel idag och ännu en gång märks det vad överlägsna Naughty Dog verkligen är när de spänner samtliga muskler.

The Last of Us
Left Behind är endast två timmar kort, men ändå ett måste för dig som älskade huvudspelet.

Tyvärr tar det slut på tok för fort. Faktum är att det tar slut när det känns som att expansionen verkligen kommer igång. Lite snopet, anser jag. 110 minuter tog det för mig att spela genom Left Behind på svårighetsgraden "Normal". Knappast katastrofalt jämfört med många andra nedladdningsbara expansioner men jag hade hoppats på minst en timme till. För dig som älskade huvudspelet är dock detta ett absolut måste. Naughty Dog bjuder på en detaljerad inblick Ellie som person och i slutändan var det underbart att få återvända till fjolårets överlägset bästa spel.

8 / 10
+
Fängslande berättande, samma underbart starka karaktärer, läcker design, fenomenalt ljud, härligt manus
-
För kort, stundtals lite väl händelsefattigt

Carl Brännström
Det tog knappt två timmar för mig att spela igenom den här expansionen. Jag hade velat ha betydligt mer. Mycket, mycket mer. För 150 kronor hade jag även förväntat mig mer. Samtidigt är det omöjligt att inte buga djupt inför Naughty Dogs koncentrerade briljans. Ellie som karaktär är en av de mest intressanta huvudpersonerna genom alla tider och spänningsmomenten i Left Behind skrämmer skiten på samtliga konkurrenter. Mästerligt! 9/10

• Tom 2mat
    Tom har spenderat flera timmar av zombies och oskippbara cutscenes, och frågan är ju nu: Är det lika dåligt som Matteus säger? Haha ja. Det... 5/10
  • fille49
    Vad är jag? en pansarvagn? Nej jag är bara en helt vanlig gubbe som är stelopererad och heter Joel och har lika smidig svängradie som en... 4/10
  • Artificial_Soldier
    Kommer du ihåg serien Revolution som gick på tv för ett tag sedan? Det handlade om en grupp människor och hela jorden som blev strömlös. Den... 9/10
  • Imperator
    Vad mer finns att säga om detta digitala mästerverk? Alla recensioner som prisar detta spel till skyarna ljuger inte kan jag bekräfta. Det är... 10/10
  • ovesmedberg
    Spelad version: PS4/PAL Varning för avslöjanden. I en fientlig värld efter en pandemi, måste Joel & Ellie, sammanförda av desperata... 10/10
  • AG Jati
    Naughty Dogs framtidsbild är inte så glamorös som de flesta utopias. Häng med i denna dystopi fylld med infektion, kannibaler, psykopater och... 7/10
  • kevin96
    Hejsan! nu så har man sett eftertexterna rulla på skärmen efter ca 12 timmar lång kampanj. The last of us är förmodligen ett av de bästa... 10/10

The Last of Us: Left BehindScore

The Last of Us: Left Behind

The Last of UsScore

The Last of Us

Teamet bakom Uncharted-spelen bjuder på ett stilfullt sammansatt, gripande och starkt äventyr proppat med mänsklighet. Petter Hegevall är lyrisk...

Min favoritkaraktär: Ellie

Min favoritkaraktär: Ellie

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Hon är 14, skör men stark. Sårbar men tuff och hon har mer personlighet än i stort sett allt annat i spelväg, som någonsin gjorts. Petter Hegevall hyllar Naughty Dogs kaxiga överlevare i sin artikel om favoritkaraktären...